Designheder til reiselivsinnovasjoner
Utmerkelsene blir delt ut onsdag 2. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne i Norge akkurat nå, sier Line Aandal Røijen, prosjektleder i Norsk Designråd.
Norwegian: Mye underholdning i god design
Ikke alle underholdningssystemer er like underholdende. Det kan mang en flypassasjer skrive under på. I forbindelse med storsatsingen på langdistansemarkedet ønsket Norwegian å tilby passasjerene noe helt unikt.
– Underholdningssystemer på fly er i seg selv ikke noe nytt. Vi ønsket å gå et skritt lengre for å kunne tilby nyttige og spennende tjenester til passasjerene på våre Dreamlinere. God design er helt avgjørende for at et slikt system skal oppleves som enkelt og brukervennlig, sier Stine Steffensen Børke, internasjonal markedsdirektør i Norwegian Air Shuttle.
Norwegian satte sammen et bredt team av designere fra Isobar Norge og ingeniører fra en rekke store internasjonale selskaper. De så blant annet på hvordan brukervennligheten fra nettbrettverden kunne overføres til et lukket miljø på et fly. Resultatet er verdens første underholdningssystem om bord på fly som baserer seg på Android-systemet. Det gir stor fleksibilitet for endringer og oppdateringer.
Øker snackssalget
Systemet skulle også fremstå som en naturlig del av flyselskapets merkevare, og tilføre valgfrihet, underholdning og nytte. Også her har Norwegian og Isobar levert. Som første flyselskap i verden tilbyr Norwegian sine passasjerer et destinasjonsbasert 3D-kart, der man kan bevege seg helt ned til gatenivå for å planlegge hvilke severdigheter man skal besøke ved ankomst. I tillegg byr systemet på en egen kioskløsning der passasjerer kan bestille og betale for snacks og drikke som leveres direkte til setet.
– Tilbakemeldingene viser at passasjerene opplever det nye systemet som enkelt og relevant. Kartet har blitt en favoritt, og kiosktilbudet har ført til at vi selger mer mat og drikke enn før, forteller Børke.
THE THIEF: Frekt og tidløst hotell
Hvordan selge Norges dyreste overnatting mens hotellet fremdeles er en byggeplass i en bydel som ennå ikke eksisterer? Jo, du utvikler navn, logo, identitet og konsept som forteller en historie ingen kan stille seg likegyldig til.
– Målet var hele tiden å skape et annerledes, frekt og tidløst hotell. Sammen med designbyrået Fete typer kom vi fram til et konsept som spiller på Tjuvholmens mørke og mytiske fortid der tyver vanket og til og med ble hengt fram til 1700-tallet, forklarer kommunikasjonssjef Siri Løining Kolderup.
Tyven, tyven skal du hete
Navnevalget som Løining Kolderup trumfet igjennom var av det kontroversielle slaget. Eller som eieren Petter Stordalen uttrykte det i sin åpningstale: ”Siri risikerte jobben sin for navnet THE THIEF”. – Mange mente det var i overkant dristig å gi hotellet vårt et kriminelt navn, men navnet bygger opp om løftet vårt: Nemlig å stjele gjestene ut av hverdagen, sier Løining Kolderup.
Mens navnevalget spiller på historien, peker logo og visuell profil på det nye, innovative og elegante som det selverklærte designhotellet representerer. Hotellets personlighet blir plassert i skjæringspunktet mellom nye og gamle Tjuvholmen, og mellom det nasjonale og internasjonale.
– Fete typer har vært en viktig samarbeidspartner helt siden hotellet var en byggeplass og konseptet kun var en dristig idé. De har utviklet navnet, designet logo og skapt det visuelle, i tillegg til å være sentrale i utviklingen av hotellets historie og innholdsstrategi.
Til topps på Tripadvisor
THE THIEF åpnet dørene 9. januar i fjor, og ble på rekordtid rangert som Oslos beste hotell på Tripadvisor og Booking.com. Siden har hotellet vunnet en rekke internasjonale priser og har fått svært gode anmeldelser både nasjonalt og internasjonalt. THE THIEF har også høstet oppmerksomhet for sin offensive innkjøpspolitikk når det kommer til norsk samtidsdesign. Flere av landets fremste designtalenter har fått vise fram sine arbeider på THE THIEF, og bidrar til en hotellopplevelse utover det vanlige i toppsegmentet.
Fursetgruppen: Publikumssuksess for sjøbad
Tradisjonstunge Ingierstrand Bad skulle åpne for publikum etter å ha gjennomgått omfattende renoveringsarbeid. Fremtiden til restauranten var usikker. Ville folk flest ta turen helt ut dit? En storstilt satsing på visuell identitet har båret frukter for driftselskapet Fursetgruppen. Etter at dørene åpnet i mai i fjor har gjestene stått i kø og superlativene haglet i mediene.
– Gjennom en designdrevet prosess har vi utviklet et helt spesielt konsept og en reise i tid. Her kan du komme rett fra stranden og spise førsteklasses grill- og sjømat mens du nyter solnedgangen, beskriver Bjørn Tore Furset, daglig leder i Fursetgruppen.
Måtte skape unik opplevelse
Ingierstrand Bad ble oppført i 1934, men tidens tann tærte etter hvert kraftig på den en gang så eksklusive funkisperlen i Oppegård. Eieren, Oslo kommune, har nylig pusset opp anlegget. Fursetgruppen vant kampen om å få drive restauranten. De skjønte at de måtte varte opp med noe helt unikt for å trekke nok folk til det sommeråpne spisestedet.
Furset gikk til sin faste samarbeidspartner, Uniform Strategisk Design. Oppgaven de fikk var å skape noe nytt og annerledes – en konseptuell totalopplevelse. Siden bygningsmassen var fredet både ut- og innvendig hadde designerne ikke all verdens spillerom.
7000 reservasjoner
Designerne kom opp med et moderne, men samtidig nostalgisk formspråk som var inspirert av funkisarkitekturen. Den runde formen i logoen symboliserer både solen og dansegulvet utenfor restauranten. S-en i logoen er inspirert av selveste Stupedama, og er med på å gi nye Ingierstrand Bad en identitet det lukter sjøsprøyt av.
Med 35 000 besøkende har den første sommersesongen til den nyåpnede restauranten gått over all forventning. – 7000 personer hadde reservert bord før åpningen, og totalt omsatte vi for 12 millioner kroner mellom mai og september. Det er et resultat vi er svært godt fornøyde med, sier Furset. Han gleder seg til 2014-sesongen åpner 15. mai.
Avinor: Felles retning – felles identitet
Avinor eier og driver 46 flyplasser over hele Norge. Det var stort internt sprik i bruken av Avinor-merkevaren, og datterselskapet Oslo Lufthavn hadde attpåtil sin egen, separate merkevare. Derfor bestemte det statlige selskapet seg for å utvikle en ny, felles merkevare og verdiplattform for hele konsernet.
– Vi ønsket å bli mer samspilte, effektive og kundeorienterte, for å kunne opptre og fremstå som ett konsern. Til det trengte vi en enhetlig og samlende visuell identitet. Vi ønsket et symbol som representerer det Avinor gjør, nemlig å skape forbindelser, sier konserndirektør for kommunikasjon og merkevare, Egil Thompson.
Knyter Norge sammen
Snøhetta fikk jobben med å arbeide fram en ny visuell identitet for Avinor. De oppdaget at ved å legge ut konsernets flyplasser og kontrollsentre som prikker på et bord, åpenbarte det seg et tydelig norgeskart. Slik oppsto logosymbolet som fikk navnet ”dot-connect”, som spiller på norgeskartets vinkel og form. Billedspråket er ekspressivt, varmt og moderne, og løfter fram både de reisende og flyplassene.
– Avinor skaper forbindelser fra nord til sør, fra øst til vest. Vi binder sammen store og små flyplasser slik at folk sømløst kan reise over hele landet, og utenlands. Nå har vi fått en visuell identitet som forteller hele historien, sier Thompson.
Årets store design- og innovasjonsdag
Utdelingen av Merket for god design skjer under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen 2014, som går av stabelen på DogA Norsk Design- og Arkitektursenter i Oslo onsdag 2. april. På formiddagen blir det foredrag med noen av verdens fremste kapasiteter på design. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.
Næringsminister Monica Mæland skal åpne Designdagen. Hun slår fast at norske bedrifter har alt å vinne på å dyrke design som innovasjonsverktøy: – Ved å satse på design kan næringslivet utvikle gode, innovative produkter og tjenester som styrker konkurransekraft og lønnsomhet, sier Mæland.
(Pressenytt)
Til redaksjonen: Designdagen 2014 streames på norskdesign.no fra klokken 09.30 i dag. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.
FAKTABOKSER:
Reiselivet utmerkes:
Produkt: Norwegian Dreamliner In-flight Entertainment System
Bedrift: Norwegian Air Shuttle
Design: Isobar Norge
Kategori: Interaktiv design
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/l6ohfhpghwpv2xg/ucMMLFLhmH
Produkt: Visuell identitet
Bedrift: Avinor
Design: Snøhetta
Kategori: Visuell kommunikasjon
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/ericjdebhxd2pus/al8D8NzopQ
Produkt: Ingierstrand Bad
Bedrift: Fursetgruppen
Design: Uniform Strategisk Design
Kategori: Visuell kommunikasjon
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/vpdxdizsk47cao0/ZfV3WtdieE
Produkt: Visuell profil og navn
Bedrift: THE THIEF
Design: Fete Typer
Kategori: Visuell kommunikasjon
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/emabk32e9qrjjef/UYpciiKY_y
Merket for god design:
* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk Designråd
* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter
* Bedrifter og designbyrå søker med produkter eller løsninger de har utviklet i fellesskap
* I år var det 150 søkere
* 2. april mottar 44 av disse Merket for god design
* Av disse 44 er fire nominert til Hedersprisen for god design
http://www.norskdesign.no/merket
Bildetekster:
Norwegian og Isobar Norge fikk Merket for god design for underholdningssystemet om bord på de nye Dreamlinerne.
Avinor og Snøhetta har mottatt Merket for god design fra Norsk Designråd.
THE THIEF og Fete Typer mottar Merket for god design.
Fursetgruppen og Uniform Strategisk Design mottar Merket for god design for Ingierstrand Bads visuelle profil.
Jurykjennelser, bilder, underlag:
Nyhetssaker og jurykjennelser fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 17.00, onsdag 2. april: http://www.norskdesign.no/jurykjennelser-2014/category9267.html
Ytterligere bilder av prosjektene legges ut her til samme tidspunkt: http://www.norskdesign.no/bildegalleri/category273.html
Kontaktpersoner:
* Norwegian Air Shuttle, internasjonal markedsdirektør Stine Steffensen Børke, mobil 414 14 596
* THE THIEF, kommunikasjonssjef Siri Løining Kolderup, mobil 480 98 814
* Fursetgruppen, daglig leder Bjørn Tore Furset, mobil 479 18 701
* Avinor, konserndirektør for kommunikasjon og merkevare - Egil Thompson, mobil 934 80 012
* Norsk Designråd, prosjektleder Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971
MV050_Bilde1_Gaute_Bruvik.jpg 3,07 kB (3000x2002)
MV012_bilde_01_web_foto_the_thief.jpg 3,82 kB (1200x900)
MV038_bilde4.jpg 4,37 MB (3000x2400)