Designer Nordens beste helårsdestinasjon – SPERREFRIST TIL KL 19.00 I DAG
Onsdag ettermiddag mottok Myrkdalen Fjellandsby og Creuna den ettertraktede designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen skjedde på Designdagen, landets viktigste møteplass for designbransjen, næringsliv og offentlig sektor.
– Bruk av designkompetanse har blitt en nødvendighet for å lykkes nesten uavhengig av hvilken bransje du er i og hvilke målgrupper du retter deg mot. Mottakerne av Merket for god design 2015 viser at de kan løse samfunnsutfordringer og skape innovative, lønnsomme produkter og tjenester, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.
Store ambisjoner
Sterk konkurranse fra lokale, nasjonale og internasjonale destinasjoner til tross: Myrkdalen Fjellandsby på Voss tar mål av seg å bli Norges tredje største alpindestinasjon og Nordens beste helårsdestinasjon innen 2020. For å nå målet behøves en visuell profil og identitet som binder kundeopplevelsen sammen og skaper engasjement og eierskap. Det har de nå fått.
– God design signaliserer kvalitet, og Myrkdalen Fjellandsby er en destinasjon der kvalitet står i høysetet. Vi legger mye ressurser i å utvikle en profil av høy kvalitet fordi folk overfører assosiasjoner fra profil til produkt. Derfor betyr det svært mye for oss å hedres med Merket for god design, sier Harald Haaland, administrerende direktør i Myrkdalen Fjellandsby.
I forkant av designprosjektet satte destinasjonen av mye tid til å definere sin strategiske posisjon i markedet. Blant annet deltok styre, eiere, ansatte, eksterne konsulenter og lokalbefolkning i en strategisk prosess som tok et helt år. Deretter ble designbyrået Creuna satt på jobben med å levere en visuell profil.
Lover ekte vare
Det gamle navnet, Voss Fjellandsby, ble vraket til fordel for Myrkdalen, et nytt og friskt merkenavn som fritt kunne fylles med ønsket innhold. I dette merkenavnet ble det lagt inn et løfte: «I Myrkdalen møter du ekte natur, ekte folk og ekte opplevelser». Dette ga klare føringer for designarbeidet.
Creuna utviklet visuell profil som er inspirert av det dramatiske landskapet i området, med daler, fjell og fjord. Profilen gjør at destinasjonen skiller seg kraftig ut fra konkurrentene. Den ble også lagt merke til under juryeringen:
«Med dramatisk natur, adrenalinhevende opplevelser og fokus på menneskene har designerne skapt en spesiell egenart for helårsdestinasjonen Myrkdalen. Identiteten plasserer Myrkdalen som en nytenkende destinasjon som både ansatte og lokalbefolkning kan være stolte av», står det i juryens kjennelse.
Sterk vekst
Den nye identiteten ble lansert høsten 2013, og har en viktig del av æren for at Myrkdalen i løpet av kort tid har blitt en populær destinasjon. – Vi har opplevd en sterk vekst og har økt omsetningen på alt fra hotellrom og leilighetsutleie til fjellheisene. Det ville vært vanskeligere å få dette til uten en profil som samlet oss og gjorde oss tydelige og unike i markedet, sier Haaland.
(Pressenytt)
* Designdagen 2015 streames på doga.no fra klokken 09.00 onsdag 15. april. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.
Kontaktpersoner:
* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819
* Myrkdalen Fjellandsby, administrerende direktør Harald Haaland, mobil 419 18 535
* Norsk design- og arkitektursenter, kommunikasjonsrådgiver Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639
FAKTABOKSER:
Merket for god design:
* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter
* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter
* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap
* I år var det 128 søkere
* 15. april mottar 43 av disse Merket for god design
* Av disse er fire nominert til Hedersprisen for god design
* Mer informasjon om Merket for god design: http://www.doga.no/merket
Bildetekst:
Myrkdalen Fjellandsby og Creuna fikk Merket for god design. Foto: Silvano Zeiter