Vil ta sørlandsk nanoforskning fra lab til marked
Sørlandsbedriften har samarbeidet med flere fagtunge internasjonale miljøer i utviklingen av det de mener er fremtidens løsning for vann- og væskerensing. Reglene for rensing av ballastvann er i ferd med å bli strammet inn internasjonalt, noe som presser fram mer avanserte løsninger.
– En utfordring er å ta steget fra laboratorium til marked. Vi har grunnteknologi som tilfredsstiller det kommende regelverket, og nå skal vi bruke brukerdrevne designprosesser for å bygge en bro mellom forskningsresultater og det som skal bli et kommersielt anlegg for ballastvann, forteller Eirik Bentzen Egeland, gründer og administrerende direktør i Trilobite.
Gir 7,5 millioner til idéutvikling
Dette er åttende gang det deles ut midler gjennom Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP). 7,5 millioner kroner går til å støtte den kritiske idéutviklingsfasen i 16 norske innovasjonsprosjekter. Pengene skal brukes til å prøve ut helt nye innovasjonsverktøy som bygger på systematiske brukerstudier og designmetodikk.
Øker konkurransekraften til næringslivet
Ifølge Anne E. Bull, rådgiver ved Norsk design- og arkitektursenter (DOGA), gir årets utvalgte prosjekter et godt øyeblikksbilde av det som skjer på innovasjonssiden i norsk næringsliv akkurat nå.
– Målet er å øke konkurransekraften i norsk næringsliv gjennom å utvikle nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer. I år har vi valgt ut en rekke spennende prosjekter innen blant annet bærekraft, velferdsteknologi, forretningsutvikling og havbruk, sier hun.
DIP-programmet finansieres av Nærings- og fiskeridepartementet og ledes av DOGA i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge. Siden 2009 er det blitt delt ut om lag 56 millioner kroner til 134 prosjekter.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* DOGA, rådgiver DIP, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19
* Trilobite, gründer og adm.dir. Eirik Bentzen Egeland, mobil 99 02 38 53
Bildetekst:
LEASING AV BARNEKLÆR. Ett av DIP-prosjektene som får støtte skal utvikle et leasingskonsept for klær og utstyr, rettet mot blant annet småbarnsfamilier. På bildet marin designer Eva Futing i Helly Hansen og Mads Bruun Høy i Æra Strategic Innovation. Foto: Johnny Syversen
* Assitech - «Behovsstudie hverdagsrehabilitering»
* Helly Hansen - «Lease the oufit»
* Kongsberg Maritime - «Tryggere akvakulturoperasjoner med offshoreteknologi»
* Lyse AS - «Interaksjon med TV i en velferdssetting»
* Martime Cleantech - «Fremtidens servicebåter for oppdrettsnæringen»
* Mittet AS - «Kontroll over luftkvaliteten i oppholdsrom og arbeidslokaler»
* Norsk Gjenvinning - «Til låns»
* Norsvin - «Svinaktig god lønnsomhet»
* Oslo Bysykkel - «Bysykkeloptimering»
* Pubgene - «Forenkling av kompleks medisinsk informasjon for forbedret diagnostikk og behandling»
* Reemsys AS - «Redning av spedbarn i nød»
* Respinor AS - «Nytt diagnostisk utstyr for overvåkning av mellomgulvbevegelser.
* Tjelbergodden Rensefisk - «Skånsom og effektive renholdsverktøy for kar»
* Trilobite Microsystems - «Bruk av nanoteknologi for rensing av ballastvann til skip»
* Unisport Scandinavia - «Nye forretningsmuligheter og økte inntekter innen publikumsrettet idrett»
* Wonderland - «Søvn som tjeneste»
Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip