Vestfolds smaksgrønnsaker erobrer Norge
Onsdag ettermiddag mottok Skjærgaarden Gartneri den ettertraktede designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen skjedde i forbindelse med Transform 2016, landets viktigste møteplass for arkitektur- og designbransjen, næringsliv og offentlig sektor.
– Dette er en svært vellykket emballasjeprofil og et langt skritt på veien mot å etablere en egen merkevare. Denne emballasjen skiller seg kraftig ut fra det vi vanligvis finner i frukt- og grøntdisken, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.
Fra anonym aktør til spennende merkevare
Etter mange år som anonym leverandør til dagligvarekjedene ønsket Stenersen Gartneri å komme tettere inn på kundene – og slippe kundene tettere inn på seg. Takket være et solid designprosjekt som inkluderer omprofilering og navnebytte har vestfoldprodusenten gått fra å være en generisk råvareaktør til å bli en av regionens mest spennende merkevarer.
– Vi har allerede rukket å få mye oppmerksomhet for kvaliteten på produktene vi leverer. At vi nå også mottar en designutmerkelse er noe vi er veldig stolte av. Målet vårt har vært å lage en serie med produkter som underbygger hvordan vi ønsker å drive jordbruk, og her har design spilt en svært viktig rolle, sier Bjørge Madsen. Han eier og driver Skjærgaarden Gartneri sammen med Kristin Stenersen.
Unik løk ble døråpner
Gamle Stenersen Gartneri, som i tre generasjoner har vært et familieeid gartneri, var Norges største leverandør av vårløk. Gjennom Bama og NorgesGruppen fikk gartneriet i Åsgårdstrand mulighet til å distribuere en helt særegen løk, skjærgaardsløken. Madsen og Stenersen skjønte at de hadde en gyllen mulighet til å bygge en egen merkevare for smaksgrønnsaker. De gikk til Panorama Design for å få hjelp.
– Designernes forslag var å lage en helt ny profil samt bytte navn på bedriften. Særlig et navnebytte satt langt inne, men etter hvert skjønte vi at dette var veien å gå, sier Madsen.
Skiller seg ut i grøntdisken
Befaringer i store dagligvarebutikker avdekket liten bruk av estetikk og formgivning i grønnsaksdisken. Bransjen er ifølge Madsen preget av store aktører og generiske produkter. Skjærgaarden Gartneri behøvde en profil og identitet som sto i kontrast til de etablerte aktørene, med utgangspunkt i verdiene frisk, leken, engasjert og raus.
Panorama Design kom opp med en helhetlig og gjennomtenkt profil som ikke overlater noe til tilfeldighetene; fra merkenavn, logo og typografi til materialvalg, bildestil og fargepalett. Den nye profilen ble lansert sommeren 2014, og siden har det gått slag i slag med utmerkelser og priser – og distribusjon. I fjor ble gartneriets urtepakker lansert i utvalgte Meny-butikker. De positive resultatene gjør at urtepakkene slipper inn i enda flere butikker denne sesongen.
(Pressenytt)
* Transform 2016 streames i sin helhet på doga.no fra klokken 10.00 onsdag 27. april. Priser og utmerkelser deles ut etter kl 18.00.
Kontaktpersoner:
* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819
* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektkoordinator Ann Kristin Godager, mobil 911 77 879
* Skjærgaarden Gartneri, medeier Bjørge Madsen, mobil 920 80 556
FAKTABOKSER:
Merket for god design:
* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter (DOGA) på Transform 2016, tidligere Designdagen
* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter
* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap
* I år var det 150 søkere
* 27. april mottar 34 av disse Merket for god design
* Av disse er tre nominert til Hedersprisen for god design
* Mer informasjon om Merket for god design: http://www.doga.no/merket
Bildetekst:
Skjærgaarden Gartneri og Panorama Design mottar Merket for god design på Transform 2016. Foto: Damian Heinisch
Merk:
Øyeblikkelig etter at utmerkelsene har blitt delt ut vil det legges ut bilder, jurykjennelser og annen informasjon her:
http://doga.no/merket/emballasjedesign/skjærgaarden-gartneri
Når utmerkelsene har blitt delt ut vil det også legges ut filmer om mottaker her:
skjærgaarden ME023_bilde_7_foto_damian_heinisch.jpg 3,51 MB (2835x1984)
skjærgaarden ME023_bilde_10_foto_damian_heinisch.jpg 3,72 MB (2835x1984)