presseticker

Skip to main content

Designeksporten opp 5,3 prosent hittil i år:

Vestfold sender stein og TV-vert til Paris

  Publisert: 05.09.2019 10:28 - av  Henning Poulsen
Oslo: Bedriften Lundhs Real Stone og interiørpersonlighet Halvor Bakke fra Larvik skal representere Norge på den ledende designmessen Maison&Objet i Paris.

– Norsk design er på fremmarsj i Frankrike. Aldri før har så mange norske designbedrifter stilt ut i Paris sammen. Når flere av dem også skal lansere nye produkter på Maison&Objet, blir dette en norsk designstand utenom det vanlige, sier Egil Sundet i Designindustrien, en bransjeforening i Norsk Industri.

 

Fredag denne uken åpner Maison&Objet dørene for et designsultent publikum fra hele verden. Ragnhild Grytten, som er prosjektleder for Inside Norway, forteller at den norske standen rommer noen av de aller fremste designaktørene i Norge akkurat nå.

 

– Dette er kompromissløse, designdrevne bedrifter som holder et svært høyt nivå på det de gjør. Norsk design har en stigende stjerne i Europa, og vi har en særdeles god stand som jeg gleder meg til å vise fram for et internasjonalt publikum, sier hun.

 

Viser fram larvikitt

Blant representantene fra Vestfold finner vi Lundhs Real Stone. Den tradisjonsrike Larvik-bedriften tar med seg tilbehørsserien Essence til Maison&Objet. Serien er laget i nasjonalbergarten larvikitt, og er designet av Jenkins & Uhnger.

 

Den skulpturelle vasen Larvik, designet av Kaja Dahl, får sin debut på messen. Dahl har designet vasen for møbel- og interiørselskapet Fram Oslo. Også dette produktet er laget av den populære larvikittsteinen.

 

Til sist finner vi Savanna, en Magnor-serie med lykter i stram form, formgitt av Halvor Bakke. Inspirasjonen har han hentet fra sine safariturer.

 

Bakke, som er oppvokst på gård utenfor Larvik, er foruten sin interiørdesignkarriere også kjent fra TV-programmer som Eventyrlig oppussing, Dekor, Norges styggeste rom og Homsepatruljen.

 

Eksporterer mer i 2019

Totalt seks bedrifter stiller ut på Inside Norway-standen i Paris fra 6. til 10. september: Vestre, Northern, Heymat, Fram Oslo, Magnor Glassverk og Lundhs Real Stone.

 

Ifølge Designindustrien økte eksporten av møbel- og interiørprodukter med 5,3 prosent i løpet av årets første halvår.

 

– Faktisk er design- og ferdigvareindustrien den ene av bare to sektorer i Norge som kan vise til eksportvekst de siste 10 årene. Ambisjonen nå er å doble eksporten fram mot 2030, noe som kan gi 40 milliarder i økt verdiskaping og kanskje 30 000 nye arbeidsplasser. Skal vi få det til, behøver vi politisk støtte, sier Egil Sundet.

 

– Trenger eksportutviklingsordning

Rent konkret ønsker bransjesjefen en egen eksportutviklingsordning for design og ferdigvare. Dette har eksistert i Danmark i en årrekke og nokså nylig kommet på plass i Sverige.

 

– Dersom vi mener alvor når vi snakker om å finne noe å leve av etter oljeeventyret, ligger det et betydelig potensial i norsk design. Interessen for norske designprodukter er større enn den har vært på lenge, noe vi får bekreftet hver gang vi deltar på internasjonale messer som Maison&Objet. Nå må vi smi mens jernet er varmt, og en egen eksportutviklingsordning kan hjelpe norske designbedrifter med å finne nye markeder utenfor Norge, sier Sundet.

(Pressenytt)

 

 

Kontaktpersoner:

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 909 22 192

* Designindustrien, prosjektleder Ragnhild Grytten, mobil 917 51 804

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Lundhs Essence.jpg 217,95 kB (1008x738)
Bilde - vedlegg til sak Fram Larvik2 - foto Inger Marie Grini.jpg 3,00 MB (2033x3038)
Bilde - vedlegg til sak Magnor Savanna_01.jpg 3,37 MB (2237x3129)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 05.09.2019 10:28
Teknisk løsning ZEVS AS