Vestfold sender stein og TV-vert til Paris
– Norsk design er på fremmarsj i Frankrike. Aldri før har så mange norske designbedrifter stilt ut i Paris sammen. Når flere av dem også skal lansere nye produkter på Maison&Objet, blir dette en norsk designstand utenom det vanlige, sier Egil Sundet i Designindustrien, en bransjeforening i Norsk Industri.
Fredag denne uken åpner Maison&Objet dørene for et designsultent publikum fra hele verden. Ragnhild Grytten, som er prosjektleder for Inside Norway, forteller at den norske standen rommer noen av de aller fremste designaktørene i Norge akkurat nå.
– Dette er kompromissløse, designdrevne bedrifter som holder et svært høyt nivå på det de gjør. Norsk design har en stigende stjerne i Europa, og vi har en særdeles god stand som jeg gleder meg til å vise fram for et internasjonalt publikum, sier hun.
Viser fram larvikitt
Blant representantene fra Vestfold finner vi Lundhs Real Stone. Den tradisjonsrike Larvik-bedriften tar med seg tilbehørsserien Essence til Maison&Objet. Serien er laget i nasjonalbergarten larvikitt, og er designet av Jenkins & Uhnger.
Den skulpturelle vasen Larvik, designet av Kaja Dahl, får sin debut på messen. Dahl har designet vasen for møbel- og interiørselskapet Fram Oslo. Også dette produktet er laget av den populære larvikittsteinen.
Til sist finner vi Savanna, en Magnor-serie med lykter i stram form, formgitt av Halvor Bakke. Inspirasjonen har han hentet fra sine safariturer.
Bakke, som er oppvokst på gård utenfor Larvik, er foruten sin interiørdesignkarriere også kjent fra TV-programmer som Eventyrlig oppussing, Dekor, Norges styggeste rom og Homsepatruljen.
Eksporterer mer i 2019
Totalt seks bedrifter stiller ut på Inside Norway-standen i Paris fra 6. til 10. september: Vestre, Northern, Heymat, Fram Oslo, Magnor Glassverk og Lundhs Real Stone.
Ifølge Designindustrien økte eksporten av møbel- og interiørprodukter med 5,3 prosent i løpet av årets første halvår.
– Faktisk er design- og ferdigvareindustrien den ene av bare to sektorer i Norge som kan vise til eksportvekst de siste 10 årene. Ambisjonen nå er å doble eksporten fram mot 2030, noe som kan gi 40 milliarder i økt verdiskaping og kanskje 30 000 nye arbeidsplasser. Skal vi få det til, behøver vi politisk støtte, sier Egil Sundet.
– Trenger eksportutviklingsordning
Rent konkret ønsker bransjesjefen en egen eksportutviklingsordning for design og ferdigvare. Dette har eksistert i Danmark i en årrekke og nokså nylig kommet på plass i Sverige.
– Dersom vi mener alvor når vi snakker om å finne noe å leve av etter oljeeventyret, ligger det et betydelig potensial i norsk design. Interessen for norske designprodukter er større enn den har vært på lenge, noe vi får bekreftet hver gang vi deltar på internasjonale messer som Maison&Objet. Nå må vi smi mens jernet er varmt, og en egen eksportutviklingsordning kan hjelpe norske designbedrifter med å finne nye markeder utenfor Norge, sier Sundet.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 909 22 192
* Designindustrien, prosjektleder Ragnhild Grytten, mobil 917 51 804
Fram Larvik2 - foto Inger Marie Grini.jpg 3,00 MB (2033x3038)
Magnor Savanna_01.jpg 3,37 MB (2237x3129)