Verdensvant hvilestol fra Møre og Romsdal
Ekornes fra Ikornnes, Brunstad fra Sykkylven og Molde-bedriftene Glamox og Rofi Industrier mottok det høythengende Merket for god design under Designdagen 2008 onsdag 12. mars. På kjøpet fikk de også stor applaus fra en stappfull og feststemt storsal på DogA-senteret i Oslo.
Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd, er dagen da næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon. Merket for god design deles ut til både bedrift og designbyrå for særs gode designløsninger.
Inspirert av opprinnelse
Hvilestolen Stressless fra Ekornes er et av Norges mest kjente designikoner utenlands. Den opprinnelige stolen, Stressless Original, kom i 1971, og var verdens første glidestol. De neste 37 årene er den blitt kopiert og etterliknet verden over. Onsdag mottok Ekornes sitt første Merket for god design. Den nye stolen Stressless Jazz har en design som stammer fra begynnelsen.
– Formspråket i Stressless Jazz har sine røtter i originalen, men vi har tatt med oss de nye funksjonene som etter hvert har kommet til. Stolen er laget i polert, rustfritt stål. Dette er et krevende materiale, og utgjorde en stor og for oss ukjent utfordring, sier Jan Lade, designsjef i Ekornes.
God design avgjørende
Han forteller at stolen har fått en meget god mottagelse hos forbrukerne. – Salget går over all forventning. Vi har ennå ikke turt å vise den i alle markeder, fordi vi allerede merker et stort press på produksjonen, sier Lade, som understreker at for Ekornes er design mer enn en opplevelse av form.
– For oss handler design også om alle arbeidsprosessene, samt blant annet miljø, logistikk, materialer og kommunikasjon. Alt som skjer før produktet når kunden, og som skjer gjennom stolens levetid. Derfor er det morsomt at vi nå har mottatt Merket for god design for dette arbeidet, sier Lade.
Glamox doblet volumet
Molde-bedriften Glamox mottok i år Merket for god design to ganger, både for interiørbelysningsserien A20 og for lysarmaturserien A50/i50 for interiør og industri. Glamox, som også tidligere år har mottatt denne utmerkelsen, har i løpet av de siste fem årene gjennomført et stort designløft på sine produkter.
– I 2003 la vi en ny designstrategi, og siden den gang har vi erstattet produkter som utgjør om lag 60 prosent av produksjonsvolumet. Vi har i løpet av disse årene gått fra å være en bedrift som gikk i minus, til å bli en av lysbedriftene i Europa som går aller best, forteller Odd Thorvik, utviklingssjef i Glamox.
Han forteller at designutviklingen Glamox har gjort sammen med designbyrået Formel Industridesign, har vært en viktig del av det løftet bedriften har tatt.
– Selv om design bare er én av flere brikker - riktignok en viktig brikke - for de siste års gode resultater, tror jeg det er helt essensielt å ha en klar designstrategi, sier Thorvik. Han forteller at bedriften har doblet volumet i løpet av de siste fem årene. Målsetningen om å nå de riktige beslutningstakerne er på god vei til å oppfylles.
– Ofte er det arkitekter og elektrokonsulenter som avgjør hvilken belysning som velges, og til denne gruppen er det viktig å vise at vi er gode på design, blant annet gjennom utmerkelser som Merket for god design, sier Thorvik.
Strenge krav
Norsk Designråd har delt ut Merket for god design helt siden 1985. Stine Lunde-Aaltvedt, prosjektleder for priser og utmerkelser ved Norsk Designråd, forteller at fagjuryen stiller strenge krav til de innmeldte produktene.
– Terskelen for tildelingen av Merket for god design har alltid ligget høyt. Vi hadde 126 søkere i år, og mange av disse holdt høy kvalitet. Likevel var det bare 35 søkere som nådde helt opp. De som har fått Merket for god design i år har svært god grunn til å være stolte over jobben de har gjort, sier Lunde-Aaltvedt.
Designutstilling
Mellom 27. mars og 27. april arrangeres utstillingen ”Merket for god design og Unge talenter” i DogA; Norsk Design- og Arkitektursenteret i Oslo. Her vil samtlige av årets mottakere av Merket for god design stilles ut sammen med vinnerne av Hedersprisen for god design og Klassikerprisen for god design. De fire prosjektene som gikk til topps i Unge talenter-konkurransen vil også være representert, sammen med et utvalg arbeider av unge designtalenter.
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design, Stine Lunde-Aaltvedt, mobil 959 69 370, sla@norskdesign.no
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57
* Ekornes, Jan Lade, mobil 992 83 733.
* Glamox, Odd Thorvik, tlf. 71 24 60 41
* Rofi Industrier, Alfred Øverland, mobil 992 74 900
* Brunstad, Inger-Marie Vågane, tlf. 70 24 60 17
* Mer informasjon om Designdagen 2008: www.norskdesign.no
Her er Møre og Romsdals mottakere av Merket for god design:
Produkt: Stressless Jazz
Bedrift: Ekornes
Designer: Ekornes designteam
Produkt: STING
Bedrift: Brunstad
Designer: Design Arild & Helge
Produkt: Armadillo vest with facemask
Bedrift: Rofi Industrier
Designer: Kode Design
Produkt: Glamox A20
Bedrift: Glamox
Designer: Formel Industridesign
Produkt: Glamox A50/i50
Bedrift: Glamox
Designer: Formel Industridesign
Merket for god design:
* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.
* Alle typer masseproduserte produkter fra alle typer bransjer kan søke. I tillegg kommer alle typer emballasje, visuelle profiler, nettsider applikasjoner og løsninger, samt møbler, tekstiler, mote, konfeksjon, nettsider, applikasjoner og løsninger som tilfredsstiller kravene til Design for alle.
* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.
* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.
(Kilde: norskdesign.no)