presseticker

Skip to main content

Hedersprisen for god design 2008:

Unik sikkerhet fra Østfold designnominert

  Publisert: 28.02.2008 07:00 - av  Henning Poulsen

Helly Hansen SeaAir - drakt for helikoptertransport offshore. Foto: Morten Brakestad

Armadillo-vesten med ansiktsmaske - personlig beskyttelsesutstyr for minerydding. Foto: Rofi Industrier

North Legion MERC - en SMX-snowracer for de tøffeste gutta i bakken. Foto: Thomas Kleiven.

Oslo: Helly Hansen Pro fra Moss er nominert til den høythengende Hedersprisen for god design 2008 for sin nyutviklede sikkerhetsdrakt for helikoptertransport.

Onsdag 12. mars går Designdagen 2008 av stabelen, men allerede fra 28. februar stilles de tre nominerte til årets Hederspris ut på DogA-senteret i Oslo. Og det skorter ikke på action blant de nominerte produktene.

 

Oslo-baserte North Legion er nominert for sin BMX- og terrengsykkelinspirerte snowracer, Helly Hansen Pro fra Moss for sin nye sikkerhetsdrakt for helikoptertransport offshore og Rofi Industrier fra Molde for sitt potensielt livreddende beskyttelsesutstyr for mineryddere.

 

– Årets nominerte til Hedersprisen for god design er plukket ut blant de aller beste av mottakerne av Merket for god design. De er alle unike løsninger, der nyskapende og innovativ design hjelper brukerne med å takle store utfordringer på en bedre måte, sier Jan R. Stavik, administrerende direktør i Norsk Designråd, som arrangerer Designdagen 2008.

 

Hedersvante Helly

Helly Hansen-konsernet er ikke akkurat debutanter i designprissammenheng. I tillegg til en rekke tildelinger av Merket for god design opp igjennom årene, fikk mosseprodusenten den ettertraktede Hedersprisen i 2004 for seiler- og surferskoen Shorehike. – Vi arbeider svært mye med design i Helly Hansen, og det er hyggelig at dette blir lagt merke til, sier Terje Gorm Hansen, administrerende direktør i Helly Hansen Pro.

 

Drakten Helly Hansen SeaAir har allerede vært på markedet i noen måneder, og er den eneste i verden som er godkjent både for bruk i luft og sjø. – Det unike med denne drakten er at den er god å ha på seg når man sitter i et helikopter - den er faktisk spesialdesignet for nettopp dette formålet - og at den også er svært sikker og komfortabel i en nødsituasjon ute på havet, forteller Hansen.

 

Varmer og kjøler

Blant funksjonene i SeaAir er et innebygget nødpeilesystem samt en sprutbeskytter - som er et kalesjelignende, gjennomsiktig telt som beskytter hode og ansikt mot vær og vind.

 

I draktene er det også lagt inn såkalte faseendringsmaterialer. Disse absorberer og lagrer overskuddsvarme når overflatetemperaturen på kroppen passerer 26 varmegrader, slik at brukeren kjøles ned. Dersom kroppen trenger oppvarming, avgir drakten den lagrede varmen.

 

– Så vidt jeg kjenner til er det første gang faseendringsmaterialer brukes i slike drakter, påpeker Hansen, som selv har prøvd drakten i vann like over frysepunktet - i over to meter høye bølger. – Etter seks timer frøs jeg litt på hendene, men var ellers i fin form, forsikrer han.

 

Design gir konkurransekraft

StatoilHydro har allerede tatt i bruk SeaAir-drakten i enkelte deler av sin virksomhet, og utover vårparten skal den brukes både hos Shell, BP, Philips og Talisman. – Markedsandelen i norsk sektor er tilnærmet 100 prosent. I tillegg er vi på vei inn i dansk og irsk sektor, mens vi etter hvert også håper å komme inn på britisk og hollandsk side. Hittil har vi knust anbudskonkurrentene våre - både på funksjon, kvalitet og pris. Spesielt det siste er morsomt, i og med at vi produserer i Moss mens konkurrentenes produkter gjerne lages i Kina, sier Hansen.

 

Han mener dette beviser at det går an å ha en konkurransedyktig industrivirksomhet i Norge, bare man ligger langt fremme på design og funksjon. – Vi har sikret norske arbeidsplasser i lang tid fremover. I dag er det 60-70 ansatte som jobber med SeaAir-produksjon. Det er en enorm laginnsats som ligger bak denne suksessen, sier en stolt Hansen.

 

Mer informasjon om utstillingen ligger her:

www.norskdesign.no/article3043-237.html

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, administrerende direktør Jan R. Stavik, mobil 975 45 978

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design, Stine Lunde-Aaltvedt, mobil 959 69 370, sla@norskdesign.no

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, gk@norskdesign.no

* Helly Hansen Pro, administrerende direktør Terje Gorm Hansen, mobil 950 88 547

* Rofi Industrier, markedssjef Alfred Øverland, mobil 992 74 900

* North Legion, salgs- og markedsdirektør Egil Stene-Johansen, mobil 928 62 897

* Mer informasjon om Designdagen 2008: http://www.norskdesign.no/designdagen/designdagen-2008-article212-229.html

 

Faktaboks:

Her er de nominerte til Hedersprisen for god design 2008

Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets 126 søkere er følgende 3 kandidater blitt plukket ut:

 

Produkt: Helly Hansen SeaAir

Bedrift: Helly Hansen Pro

Design: Helly Hansen Pro og SINTEF Helse

Last ned mer informasjon her: www.norskdesign.no/article2994-612.html

 

Produkt: Armadillo vest with facemask

Bedrift: Rofi Industrier

Design: Kode Design

Last ned mer informasjon her: www.norskdesign.no/article2993-612.html

 

Produkt: North Legion MERC

Bedrift: North Legion

Design: Abry Design

Last ned mer informasjon her: www.norskdesign.no/article2992-612.html

 

Tidligere mottakere av Hedersprisen:

2007

Telemarkbinding

Bedrift: Rottefella AS

Design: Rottefella AS / Even Wøllo

 

2005 (*)

Kleskolleksjonen Crusader og hjelmene Trooper Halfcut/Fullcut

Bedrift: Sweet Protection AS

Design: Abry Design AS

 

2004

Helly Hansen Shorehike

Bedrift: Helly Hansen ASA

Design: David Solk

 

2003

Hal sofa og stol og møbelstoffet Odal

Bedrift: L.K. Hjelle Møbelfabrikk AS, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik AS

Design: norway says

 

2002

Bavac emballasje og grafisk identitet

Bedrift: Elite Sport

Design: Panorama design

 

2001

Farris

Bedrift: Ringnes AS

Design: Strømme Throndsen Design (profilflaske 0,33 l) og Scandinavian Design Group (etikettdesign)

 

2000

Figgjo Form 123 og grafisk profil

Bedrift: Figgjo AS

Design: Form 1-2-3: Figgjo AS Produktutv.avd. ved Jens Olav Hetland. Grafisk profil: Scandinavian Design Group og Melvær & Lien

 

(* Hedersprisen ble ikke delt ut i 2006 siden Designdagen ble flyttet fra høsten til våren etter 2005.)

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak HellyHansen_Seaair5 web.jpg 4,11 kB (300x199)
Bilde - vedlegg til sak Armadillo web.jpg 30,88 kB (300x450)
Bilde - vedlegg til sak NorthLegionMerc_2 web.jpg 10,68 kB (300x199)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 28.02.2008 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS