Trønderstol er årets norske produkt
Årets Designindustrikonferanse gikk foran en fullsatt sal i Nasjonalmuseet i Oslo torsdag 25. april. Her ble prisene Årets eksportbedrift, Årets produkt, Årets merkevarebygger samt Klassikerprisen delt ut.
Stolen Atrium og møbelbedriften Fora Form gikk til topps i kategorien Årets produkt i konkurranse med to produktserier fra Hadeland Glassverk: vinglasset Icon og lampen Crystal Stone. Dermed blir det nok en designpris på Anderssen & Voll, som drives av Torbjørn Anderssen fra Elverum og Espen Voll fra Trondheim.
Juryen roser Atrium for å være ukomplisert og kompleks på samme tid, og et eksempel på skandinavisk design på sitt beste.
«Atrium kombinerer minimalisme med funksjonalitet og enkelhet med kompleksitet.
Formgitt av den prisvinnende designduoen Anderssen & Voll, var utgangspunktet å lage en stol så enkel at du ikke blir lei av designet. Resultatet er blitt den perfekte harmonien mellom estetikk og praktisk nytte. Produktet omsatte i 2023 for et tosifret milliontall, og har i løpet av fjoråret rukket å bli Fora Forms nest mest solgte stol», står det i juryuttalelsen.
Tøffe tider for designbedriftene
Men selv om stemningen var god i kjølvannet av prisseremonien, er bakteppet mer dystert. Norsk design opplever usikre tider.
– De siste seks årene har vi økt eksporten av norske designvarer med hele 65 prosent, men dette slår ikke ut i verdiskaping eller arbeidsplasser i Norge. Sammenlignet med våre nordiske designkonkurrenter har vi for dårlige rammevilkår. Vi blir hengende etter dem, sier Egil Sundet. Han er bransjesjef i Norsk Industri Designindustrien, som delte ut de fire prisene.
Han mener det er vanskelig å lykkes i en oljetung norsk økonomi der offentlige støtteordninger er små og spredte, og der en særnorsk formueskatt straffer norske eiere hardt.
– Dette må endres nå, slik at vi kan bygge den eksportindustrien Norge trenger når oljeinntektene skrumper inn. Investeringsstøtten må økes betydelig, og vi må endre formueskatten slik at veksten og arbeidsplassene skjer her og ikke i utlandet, sier Sundet.
Årets produkt er stolen «Atrium» av Fora Form og Anderssen & Voll
Da den prisvinnende designduoen Anderssen & Voll skulle skape en ny stol for Fora Form, var marsjordren klar: Design en stol som er så enkel at den blir tidløs.
– Våre møbler varer i årtider, og da må formuttrykket vare like lenge. For å finne dette uttrykket spurte designerne seg hvordan et barn ville tegnet en stol. Resultatet er en elegant finerstol med mange forskjellige understell som gjør produktet passer like godt på en kantine som i et prosjektrom, sier markedssjef Pål Eid-Hviding i Fora Form.
Etter et drøyt år på markedet har Atrium blitt Fora Forms nest mest solgte stol. Den står for 17 prosent av Ørsta-bedriftens omsetning i segmentet, og har blitt kjøpt inn av Nasjonalbiblioteket og nye Oslo Børs. Tidligere i år lanserte Fora Form stolen i to nye lakkfarger – rosa og grønn. Nå håper Eid-Hviding at Atrium snart kan smykke seg med bransjeprisen Årets produkt.
– For oss er det en stor ære å være nominert til en så viktig pris, og vi vet vi konkurrerer mot andre gode produkter. Gjennom god design har Fora Form skapt sosiale møbler og møteplasser siden 1929. Vi ser på våre møbler som byggeklosser i utformingen av det nye arbeidslivet. Da er det viktig med gode produkter, understreker han.
(Pressenytt)
Bildetekster:
ÅRETS PRODUKT. Fora Form mottok prisen Årets produkt for stolen Atrium. Her har Heidi Niss og Pål Eid-Hviding (i midten) nettopp fått prisen fra Egil Sundet og Ragnhild Grytten i Norsk Industri Designindustrien. Foto: Melissa Hegge
Stolen Atrium. Foto: Fora Form
Kontaktpersoner:
* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92
* Designindustrien, markedssjef Ragnhild B. Grytten, mobil 91 75 18 04
* Fora Form, markedssjef Pål Eid-Hviding, mobil 95 21 22 53
Fora-Form_Ordinary_Extra-O_177_web.jpg 716,59 kB (1919x2036)
Fora Form Atrium-II-stoler-i-ett-allrom-fra-Fora-Form.jpg 489,58 kB (1820x1260)