Trønderinnovasjon skal beskytte ørene
Produsenten i Nord-Trøndelag får DIP-midler for å utvikle fremtidens hørselsbeskyttere.
På landsbasis deles det i år ut 7 millioner kroner gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) til i alt 18 prosjekter. Alle prosjektene har til felles at de skal samarbeide med designere i sine innovasjonsprosjekter. DIP drives av Norsk design- og arkitektursenter, som ligger under Nærings- og fiskeridepartementet.
Skal høre på brukeren
Hørselslaben har i en årrekke laget spesialtilpassede støypropper til enkeltkunder og bedriftshelsetjenester. Opptil 10 prosent av oss trenger spesialtilpassede støypropper av anatomiske årsaker. Enda flere ønsker tilpassede propper av komfortgrunner. Derfor ønsker Hørselslaben sammen med designere fra Physical Design å utvikle et konsept for effektiv produksjon av spesialtilpasset hørselsbeskyttelse. Til dette skal de benytte designdrevet innovasjonsmetodikk, blant annet tett brukerinvolvering gjennom hele prosessen.
– Sammen med designerne skal Hørselslaben samle inn store mengder brukerinnsikt. Deretter skal denne innsikten brukes til å skape nye forretningsmuligheter, sier Anita C. Drabløs, prosjektleder i Norsk design- og arkitektursenter.
DIP er et unikt program i Europa. Ved å bruke designmetodikk i idéfasen kan designdrevet innovasjon utløse store gevinster både i offentlig og privat sektor, uten at det krever gigantiske investeringer eller dyre reformer.
(Pressenytt)
FAKTABOKS
Dette er DIP:
- Regjeringen har siden 2009 finansiert et eget innovasjonsprogram, for å stimulere til kompetanseoppbygging og investeringer i idéfasen.
- Formålet er å øke innovasjonsgrad og treffsikkerhet i norske bedrifter og offentlige foretak gjennom å teste ut helt nye innovasjonsverktøy.
- Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) finansierer og igangsetter ideutviklingsprosjekter hvor brukeren er satt i sentrum og fasilitering av designere er drivkraften i prosjektet. Hensikten er å utvikle helt nye produkter og tjenester som kan gi økt konkurransekraft og enda større brukertilfredshet.
- Siden første utdeling i 2009 har hele 740 virksomheter fra 90 bransjer søkt om til sammen 335 millioner kroner fra programmet.
- I løpet av seks år er det delt ut 40 millioner kroner til i alt 103 prosjekter hvor rundt 40% av prosjektene er innovasjon av tjenester, mens de øvrige omfatter produkt, forretningsmodell og organisasjonsutvikling.
- Norsk design- og arkitektursenter (Tidligere Norsk Designråd) leder programmet i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge.
- Mer informasjon om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.norskdesign.no/dip
Kontaktpersoner:
* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder for DIP - Anita C. Drabløs mobil 918 20 249
* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder for web og kommunikasjon - Torunn Smedal, mobil 995 11 353
Bildetekst:
Hørselslaben får innovasjonshjelp av DIP. Foto: David Benbennick / WikiMedia
GIR INNOVASJONSHJELP. Gjennom DIP får 18 norske innovasjonsprosjekter til sammen 7 millioner kroner i år. På bildet Anita C. Drabløs, prosjektleder i Norsk design- og arkitektursenter. Foto: Arash Nejad/nyebilder.no
Anita C Drabløs.jpg 3,86 MB (3900x2600)
Anita C Drabløs høyde.jpg 4,02 MB (2600x3900)