Tre priser til oslotalenter - SPERREFRIST TIL 18.4. KL 19.00
Prisene ble delt ut onsdag 18. april i Oslo under Designdagen. Dette er et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd som belønner næringsliv, designere og unge talenter for vellykket nytenking og innovasjon.
– Nivået er høyt i år, og flere av prosjektene viser at designerne tenker helhetlig på samfunnets behov. Det lover godt for fremtiden, siden dagens designtalenter kommer til å utforme morgendagens produkter, tjenester og løsninger, sier Marte Grevsgard, som er prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter i Norsk Designråd.
Morten Skjærpe Knarrum kom på førsteplass i konkurransens åpne klasse med kriminalomsorgsprosjektet ”Bak murene i Vik”, mens andreplassen gikk til Margrete Ramstrøm Nielsen som har designet en nyvinning på skismøringsfronten. Tredjeplassen gikk til Astrid Sliwka for iPad-applikasjonen ”LUCID”.
Konkurransens spesialkategori ”Design for alle” ble vunnet av Martin Lothe Sæterdal for lærebokkonseptet ”Mister X”.
Logikken i matematikken
For enkelte ungdomskoleelever kan matteundervisningen være et sant marerett, med vriene brøker, ubegripelige formler og regnestykker fulle av bokstaver. Derfor har designer Martin Lothe Sæterdal (26) laget et lærebokkonsept der logikken bak matematikken forklares ved hjelp av illustrasjoner.
– Jeg har selv alltid hatt god forståelse for matematikk, men jeg vet at mange sliter med faget. Derfor ville jeg se hva jeg kunne bidra med fra et designperspektiv, sier Sæterdal. Den unge designeren kommer fra Jæren og bor i dag ved Alexander Kiellands plass i Oslo.
Forklaring og pusterom
Læreboken ”Mister X” var Sæterdals bacheloroppgave ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen. Boken presenterer det matematiske pensumet på ungdomsskolen ved hjelp av pedagogiske illustrasjoner. Illustrasjonene brukes både til forklaring og for å gi elevene et pusterom mellom oppgavene.
– Det nyskapende med denne boka er at den utforsker de pedagogiske mulighetene som ligger i god visualisering av matematiske problemstillinger. I tillegg er prosjektet et godt eksempel på de verdiene som kan skapes ved å ta visualisering på alvor. Designere er ofte blant de siste som slipper til i slike prosesser, og da for å lage pynt. Vi kan bidra med så mye mer, understreker Sæterdal.
Visuelt i Gyldendal
Det har forlaget Gyldendal tatt innover seg. De har engasjert Martin Lothe Sæterdal som visuell konsulent – en ny type funksjon skreddersydd for den unge designeren fra Arna.
I fremtiden skal han sannsynligvis jobbe med nettopp matematikkbøker for ungdomsskolen. – Jeg synes det er veldig klokt og modig av Gyldendal å satse på dette feltet, sier Sæterdal.
Et klissete problem
Klisterføre kan være en prøvelse både for turgåere og aktive utøvere. Det klisteret som ikke havner under skiene har nemlig en lei tendens til å feste seg til klær, inni votter og på innsiden av tursekken. En designstudent kan ha løst det klissete problemet en gang for alle.
– Jeg er veldig glad i å gå på ski, men har alltid syntes at skismøring har vært komplisert og fryktelig klissete. Derfor tenkte jeg at her måtte det være mulighet for forbedringer, forteller Margrete Ramstrøm Nielsen (30). Hun er opprinnelig fra Stavanger, men bor i dag på Bjølsen.
I starten av prosjektet, som var Nielsens masteroppgave ved Høgskolen i Akershus, jobbet hun generelt med skismøring. I intervjuer med skigåere pekte klister seg etter hvert ut som den største utfordringen.
Klister på rull
Løsningen på klisterutfordringen ble et helt nytt emballasjekonsept med engangspakker på rull. Hver rull har ti doser med klister – nok til fem par ski – samt en pose til å oppbevare brukte doser i. Dosen varmes opp mellom hendene og klemmes deretter ut av pakken og rett på skien. Den tomme emballasjen tres på tommelen og brukes til å gni ut produktet.
Underveis i prosjektet fikk Nielsen veiledning og gode råd av en smøreekspert i Swix Sport. Hun fikk også positive tilbakemeldinger da hun presenterte den ferdige løsningen for dem. – Det hadde selvfølgelig vært fantastisk dersom konseptet en gang kunne bli til et virkelig produkt. Ballen ligger hos Swix, sier Nielsen, som nettopp har begynt som interaksjonsdesigner i Sparebank 1 Gruppen.
Nyhetsoverdose
Akkurat som datamaskinen har stjålet lesere fra trykte medier, går nå stadig flere nettavislesere over til å lese nyheter på iPad og andre nettbrett. Men all teknologien gjør oss ikke nødvendigvis til bedre nyhetskonsumenter. Det har designer Astrid Sliwka (27) gjort noe med.
– Jeg er selv en ivrig nyhetsleser, men sliter med den store mengden med tilgjengelig stoff. Derfor så jeg at det var et uforløst potensial for digitale nyheter på iPad-en som jeg ønsket å utforske, sier Sliwka. Hun kommer fra Düsseldorf i Tyskland, og bor i dag på Bislett. iPad-applikasjonen ”LUCID” var hennes diplomoppgave ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo i fjor.
Slutt på paddesladder?
Med LUCID får leserne sitt eget personlige nyhetsmagasin på iPad-en. Applikasjonen gjenkjenner ansikter på forskjellige lesere og laster inn personaliserte nyheter basert på interesser og preferanser.
– Det er en kjent sak at de fleste liker å lese sladdersaker nå og da, men at for mange slike saker stjeler oppmerksomheten fra mer seriøse og viktige nyheter. LUCID løser dette problemet ved å skjule alle nyheter som er tagget som sladder, dersom leseren ønsker det, sier Sliwka.
Foreløpig befinner LUCID seg bare på konseptnivå, og der er det fare for at nyhetsapplikasjonen forblir. Sliwka har nylig fått jobb som service- og interaksjonsdesigner i Halogen, og er i full sving med andre prosjekter. – LUCID ligger i skuffen, men dersom noen skulle foreslå et samarbeid er jeg absolutt interessert i en prat, understreker hun.
(Pressenytt)
FAKTABOKS
Unge talenter 2012:
Vinner – klassen Design for alle: Martin Lothe Sæterdal – ”Mister X”
Vinner – Åpen klasse: Morten Skjærpe Knarrum – ”Bak murene i Vik”
Andreplass – Åpen klasse: Margrete Ramstrøm Nielsen – ”Klister på rull”
Tredjeplass – Åpen klasse: Astrid Sliwka – ”LUCID”
Følg utdelingsseremonien direkte her: http://www.norskdesign.no
Jurykjennelser, bilder, underlag:
Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling av Unge talenter legges her kl 19.00, onsdag 18. april: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html
Bildetekst:
Martin Lothe Sæterdals ”Mister X”.
Bildetekst 2:
Margrete Ramstrøm Nielsens ”Klister på rull”.
Bildetekst 3:
Astrid Sliwkas ”LUCID”.
Kontaktpersoner:
* Martin Lothe Sæterdal, mobil 994 86 426
* Margrete Ramstrøm Nielsen, mobil 905 39 546
* Astrid Sliwka, mobil 902 40 853
* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, mobil 917 74 683
* Norsk Designråd, prosjektmedarbeider Thea Mehl, mobil 413 09 819
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971
* Mer informasjon om Designdagen 2012: http://www.norskdesign.no/designdagen-2012/category8915.html
UT2012_Klister_pa_rull_04.jpg 268,66 kB (800x566)
UT2012_Lucid_01.jpg 375,72 kB (800x535)
UT2012_MisterX_05.jpg 183,50 kB (800x443)
UT2012_MisterX_02.jpg 271,17 kB (800x559)
UT2012_Klister_pa_rull_02.jpg 187,02 kB (800x566)
UT2012_Klister_pa_rull_05.jpg 192,30 kB (800x566)
UT2012_Lucid_03.jpg 222,62 kB (800x566)
UT2012_Lucid_05.jpg 275,65 kB (800x535)