presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2009:

Tre designvinnere fra Hordaland

  Publisert: 11.03.2009 07:00 - av  Henning Poulsen

Kari Traa fikk Merket for god design for sin nye jentehjelm.

Oslo: Kari Traa, Sparebanken Vest og suvenirbutikkjeden Audhild Viken har fått tildelt det ettertraktede Merket for god design på Designdagen 2009.

Merket for god design belønner vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og gis til bedrifter og designere som gjennom metodisk og målrettet samarbeid har skapt svært gode designløsninger.

 

– Totalt mottok vi 167 søknader til Merket for god design i år, en økning på 30 prosent fra i fjor. Dette er ny rekord, og viser hvilken sterk posisjon utmerkelsen har fått, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 11. mars i Oslo under Designdagen - et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd - der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

I Hordaland er det i år tre mottakere; Kari Traa AS på Voss, og Sparebanken Vest og Audhild Viken, begge med hovedkontor i Bergen.

 

Endelig hjelm for jenter

Kari Traa har fått Merket for god design for sin nylanserte jentehjelm, som er utviklet sammen med Per Finne Industridesign. Hjelmen ble lansert i fjor høst, og er rettet mot jenter som kjører ski og snowboard.

 

– Vi ønsker at flere jenter skal bruke hjelm. Markedet besto utelukkende av unisex- og guttehjelmer, og vi så det som vår oppgave å lansere en ren jentehjelm, sier gründer Kari Traa, som i sin aktive karriere som kulekjører vant blant annet OL-gull, VM-gull og flere verdenscuptitler – selvfølgelig alltid med hjelm på hodet.

 

Kari Traa-hjelmen er tilpasset jenter både i formuttrykk, funksjonalitet og passform. Vekten og størrelsen er redusert i forhold til de mer maskuline unisexhjelmene, og har som jentehjelm selvsagt åpning til hestehale i nakken.

 

Strålende fornøyd

Traa forteller at hjelmen er blitt tatt godt imot både på det norske og det utenlandske markedet, og at hun stadig vekk ser den i bakkene på Voss og i Hemsedal, Trysil og Oppdal. Hun er strålende fornøyd med at hjelmen nå er blitt belønnet med Merket for god design.

 

– Dette er andre gang vi får denne utmerkelsen, noe vi er stolte av. Design er en viktig del av vår virksomhet, og vi kommer til å bruke Merket for god design aktivt i vår kommunikasjon mot både innkjøper og sluttbruker i Norge og utlandet, sier Kari Traa.

 

Personlig bank

Ønsket om å formidle at Sparebanken Vest er en bank som setter kunden i sentrum er utgangspunktet for at Sparebanken Vest, med hovedkontor i Bergen, har utviklet et helt nytt kontorkonsept sammen med byrået GRID Design. Konseptet er nå integrert i bankens nye lokalkontor i Stavanger.

 

– Vi skulle etablere oss i Stavanger, der vi var en ganske ukjent aktør i markedet. Derfor ville vi skille oss ut fra konkurrentene ved å posisjonere oss på en tydelig og annerledes måte, sier Aina Tysse, som er markedssjef i Sparebanken Vest.

 

Inspirert av vestlandsnatur

Resultatet ble ganske ulikt den kjølige funksjonalismen som tradisjonelt forbindes med et banklokale. Designuttrykket låner trekk fra det private hjemmet for å skape ro og trygghet, samtidig som Vestlandets dramatiske natur har inspirert til sterke former og variert materialbruk. Målet har vært å skape et dynamisk og inspirerende rom der kunden og banken er partnere – ikke motparter.

 

– Konseptet er blitt tatt godt i mot av både kunder og ansatte, og vi har fått mye uoppfordret skryt. Banken har fått en god start i Stavanger, og jeg tror konseptet som forsterker kundefokuset vårt har bidratt til den positive totalopplevelsen kundene har fått av oss, sier Tysse.

 

Hun forteller at alle nye kontorer som etableres skal ha konseptet som utgangspunkt. Konseptet skal også innføres når eksisterende filialer pusses opp.

 

Skryt fra statsråd

Nærings- og handelsminister Sylvia Brustad er imponert over designarbeidet som gjøres over store deler av landet. Nå håper statsråden at flere norske bedrifter finner inspirasjonen til å satse på design som en del av innovasjonsarbeidet.

 

– For å løse de store utfordringene i fremtiden og lykkes i stadig tøffere internasjonal konkurranse, trenger vi nyskapende bedrifter over hele landet – og her er design et viktig verktøy. Dagens finansuro understreker behovet for å skape flere norske suksesshistorier. Derfor har regjeringen satt design høyt på agendaen, påpeker Brustad.

 

Norsk design stilles ut

Mellom 19. mars og 26. april står utstillingen ”Merket for god design og Unge talenter” på DogA (Norsk Design- og Arkitektursenteret) i Oslo. Her vil samtlige av årets mottakere av Merket for god design stilles ut.

 

– De utstilte produktene og tjenestene gir et godt øyeblikksbilde av hva som skjer innen norsk design og innovasjon akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd.

 

På utstillingen, som er gratis og åpen for alle, vil det også gå an å stifte bekjentskap med vinnerne av Hedersprisen for god design, Klassikerprisen for god design, Miljøprisen og Design for alle-prisen. De tre prosjektene som gikk til topps i Unge talenter-konkurransen vil også være representert.

(Pressenytt)

 

Nyhetssaker, jurykjennelse, produktbilder med mer legges her kl 1700, onsdag 11. mars: http://www.norskdesign.no/nyheter/category152.html

 

Mer informasjon om utstillingen ligger her:

http://www.norskdesign.no/utstillinger/merket-for-god-design-og-unge-talenter-article8000-237.html

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Marte Grevsgard, mobil 917 74 683, mg@norskdesign.no

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, gk@norskdesign.no

* Kari Traa AS, markedssjef Sissel Himle, mobil 917 53 770

* Sparebanken Vest, markedssjef Aina Tysse, mobil 911 21 518

* Mer informasjon om Designdagen 2009: http://www.norskdesign.no/designdagen/velkommen-til-designdagen-article3750-229.html

 

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter fra alle typer bransjer kan søke. I tillegg kommer alle typer emballasje, visuelle profiler, nettsider applikasjoner og løsninger, samt møbler, tekstiler, mote, konfeksjon, nettsider, applikasjoner og løsninger som tilfredsstiller kravene til Design for alle.

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak karitraa.jpg 13,74 kB (459x292)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 11.03.2009 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS