presseticker

Skip to main content

Tre designmerkemottakere i Telemark

  Publisert: 12.12.2011 07:20 - av  Henning Poulsen

NÆRING I VEKST: – Interaktivitet og brukeropplevelser kan bli vår nye olje, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd. Her sammen med en av de fremste suksesshistoriene på dette feltet i Norge: Snorre Kjesbu i Cisco, tidligere Tandberg, og telepresencesystemet EX90. Foto: Johnny Syversen

Oslo: De siste fem årene har én bedrift og to designere i Telemark mottatt det ettertraktede Merket for god design. Nå er juryeringen av neste års mottakere i boks, og nivået er svært høyt.

– Det har uten tvil vært en utvikling innen norsk design. Også i Telemark er det stadig flere bedrifter som bruker design for å utvikle konkurransedyktige produkter, tjenester og løsninger, men vi mottar dessverre få søknader fra fylket, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Til sammenligning mottok nabofylkene Vestfold og Buskerud denne designutmerkelsen henholdsvis 11 og 8 ganger de siste fem årene. Blant mottakere fra Telemark finner vi tekstilprodusenten Funkle på Notodden, som i 2010 fikk Merket for god design for den maskuline pleddserien The Power Collection.

 

Tar pulsen på næring i vekst

Et rekordhøyt antall interaktive designprosjekter er innmeldt til Merket for god design 2012. – Her har vi mottatt hele 24 søknader i år – noe som er ny rekord i de ti årene kategorien har eksistert, sier Grevsgard.

 

Hun mener Merket for god design tar pulsen på en næring i vekst. – Norge er langt fremme på å skape digitale løsninger som gjør hverdagen vår bedre. Takket være interaksjonsdesign får vi hele tiden nye og enklere verktøy som tilfredsstiller de behovene og ønskene vi har. Interaktivitet og brukeropplevelser kan bli vår nye olje, sier Grevsgard.

 

– Design kaprer markedsandeler

Best av alle mottakerne av Merket for god design våren 2011 var en banebrytende sammenfletting av videokonferanse, dataskjerm, bordtelefon og dokumentkamera. Under Designdagen 2011 fikk Cisco, tidligere Tandberg, selveste Hedersprisen for god design for EX90. Senere på året vant de også den eksklusive internasjonale prisen Red Dot Best of the Best

 

Snorre Kjesbu, divisjonsdirektør i Cisco, forteller at Tandberg gjennom en årrekke har bygget opp et av landets sterkeste interne designmiljøer innen industri- og interaksjonsdesign. I dag har Cisco gjennom Tandberg en global markedsandel på hele 53 prosent innen visuelle konferanser og telepresence – og vokser stadig.

 

– Dette viser hvor viktig det er å satse på god design. Våre designere og utviklere har sammen utformet produktene som utgjør vår unike identitet, fastslår Kjesbu.

 

Rekordoppkjøp

En identitet så sterk og attraktiv at Cisco i 2009 lot seg friste til å gjennomføre sitt største oppkjøp utenfor USA. 19 milliarder kroner kostet Tandberg, og ifølge administrerende direktør John Chambers er dette det beste oppkjøpet Cisco noensinne har gjort.

 

Etter oppkjøpet har Tandberg-miljøet fått muligheten til å påvirke et globalt gigantkonsern med 70 000 ansatte. Tandbergs første designer, Hallgrim Sagen er en av lederne for Ciscos designavdeling med over 40 ansatte, mens Ciscos største utviklingsmiljø utenfor USA styres fra Oslo.

 

– Å vinne Hedersprisen var veldig gøy – og svært viktig for oss i en integreringsfase med Cisco. Prisene ble virkelig lagt merke til internt i Cisco. Vi fikk ekstra tyngde og pondus innad i konsernet, sier Kjesbu.

 

EX90 til himmels

Han forteller at EX90 kostet om lag 100 millioner kroner å utvikle, men at produktet raskt gikk i pluss. – Bare ett år etter lanseringen var EX90 blitt vårt neststørste produkt. Salget er dobbelt så høyt som selv våre mest optimistiske forhåndsanslag, og vi er optimister av natur, smiler Kjesbu.

 

Merket for god design deles ut 18. april 2012 under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

(Pressenytt)

 

* Mer informasjon om Designdagen 2012: http://www.norskdesign.no/designdagen-2012/category8810.html

 

* Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra tidligere års utdelinger ligger her: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

 

 

 

Bildetekster:

NÆRING I VEKST: – Interaktivitet og brukeropplevelser kan bli vår nye olje, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd. Her sammen med en av de fremste suksesshistoriene på dette feltet i Norge: Snorre Kjesbu i Cisco, tidligere Tandberg, og telepresencesystemet EX90. Foto: Johnny Syversen

 

MASKULINE PLEDD: Funkle på Notodden fikk i 2010 Merket for god design for den maskuline pleddserien The Power Collection. Foto: Ingeborg Øien Thorsland/Funkle

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak 1tandberg marte grevsgard og snorre kjesbu.jpg 1,26 MB (4895x3240)
Bilde - vedlegg til sak funkle.jpg 285,23 kB (2000x1220)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 12.12.2011 07:20
Teknisk løsning ZEVS AS