presseticker

Skip to main content

Tørre, urbane menn ble norsk motesuksess

  Publisert: 15.04.2012 13:56 - av  Henning Poulsen

URBANE REGNFRAKKER: Norwegian Rain er nominert til Hedersprisen for god design for sin regnbekledning for urbane menn. Hvem som vinner blir klart på Designdagen onsdag 18. april. Foto: Magne Sandnes / Grandpeople

Oslo: Regntøy som ikke ser ut som regntøy har gitt Norwegian Rain en unik nisje både i Norge og utlandet. Nå er den lille gründerbedriften nominert til Hedersprisen for god design for sin regnfrakk for urbane menn.

– Norwegian Rain kombinerer miljøhensyn og høyteknologi med tradisjonelle materialer og klassisk skreddersnitt. De har laget en nisje innen regnklær som slår an langt utenfor Norges grenser, sier Marte Grevsgard, prosjektleder i Norsk Designråd.

 

– Vi ønsket å utvikle regntøy som verken ser ut som eller føles som regntøy. Frakken er vanntett, men dette er en skjult funksjon. Den fremstår som en hvilken som helst smart herrefrakk eller -jakke, forteller Alexander Helle.

 

Regnlaboratoriumet Bergen

Dugnadsgjengen bak Norwegian Rain består av dyktige folk fra flere fagmiljøer i Bergen; foruten Helle og partner T-Michael kommer det viktige bidrag fra designstudioet Grandpeople, motefotograf Bent Rene Synnevåg og rådgiver Fredrik A. Takle.

 

Æren for ideen med regntøy til urbane menn gir Alexander Helle til sin hjemby. – Jeg er født og oppvokst i Europas mest regnfulle by. Regn er noe bergensere må forholde seg til hele tiden. Regner det ikke i dag, så regner det i morgen. Dersom du ikke har utetøy som fungerer blir det rett og slett ukomfortabelt, sier han.

 

Herrefrakken til Norwegian Rain kombinerer klassisk skreddersøm med japansk snitt, samtidig som den anvender teknologi fra offshorebransjen slik at brukeren kan være tørr, bekvem og samtidig ulastelig antrukket.

 

Bankdirektører og hiphopere

– Vi treffer alle typer mennesker med denne frakken. Den glir naturlig inn i bekledningen til både bankdirektører og hiphopere, påpeker Helle. Salget har gått svært bra helt fra dag én, og regnfrakken selges nå i butikker i større norske byer. Hele 60 prosent av salget er likevel eksport. Frakken er inne i mote- og designbutikker i 12 land, der Japan er det største markedet.

 

Norwegian Rain er nominert til Hedersprisen for god design 2012 sammen med NSB, Statoil og inPed. Hedersprisen løfter fram landets enere innen design, og deles ut onsdag 18. april av Norsk Designråd under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen.

(Pressenytt)

 

 

* Les mer utfyllende om Norwegian Rain her: http://www.norskdesign.no/inspirasjon-og-caser/norwegian-rain-velkledd-i-regnvaer-article21710-8677.html

* Mer informasjon om Designdagen 2012: http://www.norskdesign.no/designdagen-2012/category8915.html

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder for designpriser - Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683

* Norwegian Rain, daglig leder Alexander Helle, mobil 996 03 411

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971

 

 

Bildetekst:

URBANE REGNFRAKKER: Norwegian Rain er nominert til Hedersprisen for god design for sin regnbekledning for urbane menn. Hvem som vinner blir klart på Designdagen onsdag 18. april. Foto: Magne Sandnes / Grandpeople

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak norwegian rain.JPG 2,47 MB (5972x3386)
Bilde - vedlegg til sak Norwegian Rain reserve.jpg 2,30 MB (4872x6496)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 15.04.2012 13:56
Teknisk løsning ZEVS AS