presseticker

Skip to main content

To spennende Ullern-prosjekter får millionstøtte

  Publisert: 20.10.2025 11:27 - av  Henning Poulsen

FREMTIDENS DEMENSPLEIE. Stendi vil utforske hvordan fremtidens demensomsorg kan organiseres. Nå mottar prosjektet 550 000 kroner i støtte fra DOGA. Foto: Stendi

KRYPTOHJELPERE. Prosjektgruppen til Kointi skal lage en digital løsning som hjelper bankene å håndtere kryptorelaterte midler på en forsvarlig måte. Nå får de 500 000 kroner fra DOGA. Foto: Kointi

HØYT NIVÅ. – Vi fikk inn så mange solide søknader at vi fint kunne støttet dobbelt så mange prosjekter, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA. Foto: Sverre Chr. Jarild

De vil gjøre det lettere å stole på kryptopenger og forbedre demensomsorgen i hjemmet. Nå får Ullern-bedriftene Stendi og Kointi mer enn én million kroner fra DOGA for å sette i gang innovasjonsprosjekter med brukeren på laget.

Midlene fra Design og arkitektur Norge (DOGA) sørger for at brukernes behov settes i sentrum, noe som øker sjansen for at innovasjonsprosjektene i Ullern lykkes.

 

– Støtten fra DOGA gir bedrifter mulighet til å utforske nye ideer sammen med brukerne. Dette kan bidra til lønnsomme, fremtidsrettede bedrifter og en bærekraftig omstilling av næringslivet, sier næringsminister Cecilie Myrseth.

 

Kointi: Hjelper bankene å stole på kryptomidler

Kryptovaluta lever sitt eget liv, langt unna kontrollen til sentralbanker og andre finansielle institusjoner. Dette gjør det vanskelig for tradisjonelle banker å vurdere penger som kommer fra kryptovalutahandel. Dette betyr at store pengesummer aldri kommer inn i den regulerte økonomien.

 

Oppstartsbedriften Kointi, som holder til i Guldberglia på Hoff, utvikler en digital løsning som skal gjøre det enklere for bankene å håndtere kryptorelaterte midler på en forsvarlig måte. Dette vil gi kryptoeiere mulighet til å delta i den regulerte økonomien, og kan øke skatteinntektene og gi større innsikt på et nokså uoversiktlig økonomisk område.

 

Med seg som designpartner har de Comte Bureau. De skal lede en brukermedvirkningsprosess med innsiktsarbeid, idéutvikling og til slutt prototyping og testing. Slik skal innovasjonsprosjektet munne ut i en velfungerende og tillitsskapende løsning.

 

Juryen vurderer prosjektet som nyskapende, med høy relevans og stor overføringsverdi.

 

«Dette kan løse en økonomisk og juridisk floke. Kointi viser innsikt og evne til å samle de riktige aktørene. Designmetodikken er ikke et tillegg, men en forutsetning for å forstå og løse det komplekse problemet prosjektet adresserer. Prosjektet har stor læringsverdi og kan gi innsikt i hvordan design kan bidra i regulatorisk innovasjon og utvikling av digital infrastruktur,» står det i juryens vurdering.

 

Nå mottar prosjektet en halv million kroner fra DOGA.

 

Stendi: Bedre demensomsorg i hjemmet

Norge står overfor en dobbel demenskrise: Stadig flere får demens, samtidig som mangelen på kvalifisert helsepersonell vokser. Dette setter kommunale tjenester under kraftig press, og fører til at demenspasienter ikke får den behandlingen de trenger for å leve trygt i eget hjem.

 

Som en stor omsorgsaktør ser Stendi et behov for mer sammenhengende og fleksible tjenester tidlig i demensforløpet. Selskapet, som har hovedkontor i Lilleakerveien i Ullern bydel, skal derfor sette i gang et tverrfaglig og brukerrettet innovasjonsprosjekt og mulighetsstudie for å utforske hvordan fremtidens demensomsorg kan organiseres.

 

Med på laget har de Reodor Studios, som skal bruke designmetodikk for å involvere

demenspasienter, pårørende, fagpersoner og kommunale beslutningstakere. Innsikten fra dette arbeidet skal bearbeides og brukes til å se på muligheter for nye tjenester innen oppsøkende og forebyggende demensomsorg, rettet mot personer som fremdeles bor hjemme.

 

Juryen er opptatt av at resultatene i prosjektet enkelt kan skaleres opp og videreføres både nasjonalt og nordisk.

 

«Stendi er en sterk aktør med gjennomføringsevne og tydelig motivasjon for å ta i bruk ny metodikk. Dette fremstår som et forbildeprosjekt med høy læringsverdi og overføringspotensial og kan skape vekst, verdi og varige forbedringer for både brukere, pårørende og samfunnet,» uttaler juryen.

 

Prosjektet mottar 550 000 kroner i støtte

 

Mer treffsikker nyskaping

Totalt deler DOGA ut totalt 12 millioner kroner til designdrevet innovasjon i år. Denne gangen er det 26 prosjekter som får støtte. Pengene er øremerket design, og skal sikre at designkompetanse er involvert gjennom hele innovasjonsprosjektet.

 

– Når du får med designere helt fra begynnelsen, øker sjansen for at innovasjonsprosjektet treffer riktig. I stedet for å gjette på hva folk vil ha, lager du noe som folk behøver og trenger. Da øker sjansen for at du lykkes med det du satser på, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA.

 

Hun ser noen tydelige trender blant årets 26 utvalgte prosjekter:

 

– Det er gledelig å se at nesten alle årets prosjekter har en helhetlig tilnærming til bærekraft. Å forstå hvilket avtrykk du setter både på folk, marked og planet, gir ikke bare bedre løsninger, det gir også langsiktig verdi for virksomheten din, sier hun.

(Pressenytt)

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Kointi, daglig leder Lauritz Prag Sømme, mobil 41 45 55 90, lauritz@kointi.no

* Stendi, strategi- og forretningsutviklingsdirektør Ina Wam Bjørklid, mobil 46 83 47 28, ina.bjorklid@stendi.no

* DOGA, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no

 

 

Bildetekster:

FREMTIDENS DEMENSPLEIE. Stendi vil utforske hvordan fremtidens demensomsorg kan organiseres. Nå mottar prosjektet 550 000 kroner i støtte fra DOGA. Foto: Stendi

 

KRYPTOHJELPERE. Prosjektgruppen til Kointi skal lage en digital løsning som hjelper bankene å håndtere kryptorelaterte midler på en forsvarlig måte. Nå får de 500 000 kroner fra DOGA. Foto: Kointi

 

HØYT NIVÅ. – Vi fikk inn så mange solide søknader at vi fint kunne støttet dobbelt så mange prosjekter, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA. Foto: Sverre Chr. Jarild

 

TREFFSIKKER NYSKAPING. – Når du får med designere helt fra begynnelsen, øker sjansen for at innovasjonsprosjektet treffer riktig, sier Anne Elisabeth Bull i DOGA (t.h.). Her er hun på besøk hos Gunhild Fretheim i Gameopedia, en av årets mottakere. Foto: Sverre Chr. Jarild

 

Dette er designdrevet innovasjon:

* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.

* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.

* Design og arkitektur Norge (DOGA) deler ut økonomisk støtte til virksomheter slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.

* Støtten skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.

* Siden 2009 har DOGA delt ut 137 millioner kroner til totalt 308 prosjekter.

* Les mer om prosjektene og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip

* Les mer om årets mottakere her: https://doga.no/dip-mottakere-2025

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 20.10.2025 11:27
Teknisk løsning ZEVS AS