To designnominasjoner til Oslo
Ifølge nominasjonen er Vestre en sterk merkevarebygger i en litt skjult kategori, nemlig utemøbler. Den tradisjonstunge familiebedriften tufter en svært solid merkevare på design, miljø, samfunnsansvar og skandinavisk produksjon. Vestre har i løpet av to år økt eksportandelen sin med 25 prosent, og selger nå 54 prosent av møblene sine utenfor Norge.
Flokk, tidligere kjent som Scandinavian Business Seating, er i rivende utvikling. Kontorstolprodusenten har kjøpt opp en rekke europeiske konkurrenter. I dag er Flokk den største aktøren innen kontorstoler og møblering av arbeidsplasser i Nord-Europa, med en samlet omsetning på om lag tre milliarder kroner. En del av produksjonen foregår fra Røros, og 80 prosent av stolene som lages her selges utenfor Norge.
Vestre vant også prisen Årets merkevarebygger i 2016, mens prisen i 2013 gikk til Northern Lighting – som i dag heter Northern. I fjor mottok Flokk Klassikerprisen for stolen Capisco.
Kremen av norsk design
Torsdag 26. april skal etablerte aktører som Fora Form, Vestre, L.K. Hjelle og Flokk kjempe mot nyere aktører som Fjordfiesta, Eikund og Ygg & Lyng om prisene Årets eksportbedrift, Årets merkevarebygger, Årets produkt og Klassikerprisen, samt nyopprettede Innovasjonskraftprisen.
– Det skjer særdeles mye spennende i møbel- og interiørsegmentet i Norge, og årets nominasjoner reflekterer det store potensialet som bor i denne industrien, kommenterer Egil Sundet i Designindustrien, en bransjeforening i Norsk Industri.
Designeksport opp i første kvartal
Bransjesjefen sitter med fersk statistikk som viser at eksporten av norske designvarer økte med 4,1 prosent i årets første kvartal sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Norsk design- og ferdigvareindustri eksporterte for 58 milliarder kroner i 2017.
– Bransjen viser sterk utvikling, men samtidig ligger vi langt bak Sverige og Danmark når det kommer til eksport av design- og ferdigvarer. Norsk eksport utenom olje og gass må dobles om vi vil beholde dagens velferdsnivå. Det viktigste myndighetene kan gjøre nå er å etablere en eksportutviklingsordning lik den de har i Sverige og Danmark. Da kan vi konkurrere med våre naboland på like premisser, sier Sundet.
Feirer innovasjoner og klassikere
Utdelingen av de fem prisene skjer i forbindelse med Innovasjonskraft 2018 på Sentralen i Oslo. Det er Norsk Industri ved bransjeforeningen Designindustrien som står bak prisene, som deles ut på Innovasjonskraft 2018.
Nordicform, Hardanger Bestikk og Flokk, tidligere kjent som Scandinavian Business Seating, er nominert til prisen Årets eksportbedrift.
Vestre, L.K. Hjelle og Fora Form skal gjøre opp om prisen Årets merkevarebygger.
I Klassikerprisen står oppgjøret mellom Fjordfiestas «Bambi», VADs «Contura» og Fora Forms «City».
Når det gjelder Årets produkt, er Eikund nominert for stolen «Veng», Ygg & Lyng er påmeldt med skapet «Dis» og Fora Form er nominert for loungestolen «Camp».
Innovasjonskraftprisen 2018 har ingen forhåndsnominerte, og deles ut av Norsk Industri, Design og arkitektur Norge og Patentstyret, som er arrangørene av Innovasjonskraft 2018.
(Pressenytt)
Bildetekster:
Vestre er nominert som Årets merkevarebygger. Foto: Vestre
Flokk kan vinne prisen Årets eksportbedrift på torsdag. Foto: Flokk
Er du journalist og ønsker å delta på Innovasjonskraft 2018 kan du registrere deg gratis her: https://doga.no/kalender/innovasjonskraft-2018/
Kontaktperson:
* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 909 22 192
* Tidligere år kjent under navnet Designindustrikonferansen, bransjens største møteplass og nettverksarena.
* Arrangeres av Designindustrien i samarbeid med Design og arkitektur Norge og Patentstyret.
* Årets tema er innovasjonskraft
* Konferansen byr på foredrag, debatter og workshoper, i tillegg til utdeling av fem bransjepriser.
* Les mer her: https://www.norskindustri.no/kurs-og-arrangementer/arrangement/designindustrikonferansen/
Flokk kontormiljø med stoler.jpg 16,52 MB (8280x5598)
flokk- HÅG_Capisco.jpg 523,96 kB (1503x2000)