presseticker

Skip to main content

Designindustriens bransjepriser 2023:

To Oslo-bedrifter får viktige bransjepriser

  Publisert: 26.04.2023 18:49 - av  Henning Poulsen

TIL FLOKKEN. Christian Lodgaard i Flokk hentet hjem prisen Årets merkevarebygger under Designindustridagen 2023. Her flankert av Ragnhild Grytten og Egil Sundet i Designindustrien. Foto: Designindustrien

EKSPORTEKSPERT. Vestre fikk Eksportprisen under Designindustridagen 2023. Foto: Designindustrien

KLASSIKER. Møbelstoffet Hallingdal 65 fikk Klassikerprisen. Foto: Designindustrien

De to toneangivende møbelaktørene Flokk og Vestre hedres på designbransjens store dag. Samtidig feirer en samlet industri nyheten om en etterlengtet offentlig satsing på designeksport.

Bymøbelprodusenten Vestre har firedoblet eksporten sin de siste seks årene. Derfor var det kanskje ikke så overraskende at de ble tildelt Eksportprisen onsdag ettermiddag, på Designindustrikonferansen 2023 i Oslo. Bjørn Fjellstad, administrerende direktør i Vestre, kaller prisen en stor anerkjennelse av selskapet fokus på design, kvalitet og bærekraft.

 

– Kombinasjonen av skandinavisk og bærekraftig design med uslåelige garantier, sammen med ønsket om å gjøre verden til et litt bedre sted, har resonnert godt over landegrensene. Dette er en av grunnene til at vi har en såpass høy eksportandel, sier han.

 

Hyller «flokken»

I nærmere seks år har Flokk arbeidet utrettelig med å bygge opp sin nye merkevare var bunnen av. Dermed smaker prisen Årets merkevare ekstra godt for Christian Lodgaard i Flokk.

 

– Flokk-merkevaren gir oss et sterkt flagg å seile under. Den lar oss kommunisere hva som gjør oss unike, samtidig som den kan romme flere sterke produktmerkevarer. Da vi skape merkevaren, var ikke dette en veldig vanlig strategi, og nettopp derfor er det ekstra hyggelig å få denne prisen i dag, sier han.

 

Tar tak i eksportsatsingen

I alt fire bransjepriser ble delt ut under Designindustriens bransjedag på Nasjonalmuseet i Oslo, onsdag 26. april. Mens Vestre og Flokk var oppe på scenen og hentet henholdsvis eksport- og merkevarepris, ble Alfa hedret for Årets produkt for vinterskoen Stad. Klassikerprisen gikk til møbeltekstilet Hallingdal 65, som produseres hos Gudbrandsdalens Uldvarefabrik.

 

Samtidig kunne de mange gjestene fra design- og møbelbransjen fordøye nyheten om at Nærings- og fiskeridepartementet setter i gang en etterlengtet offentlig sektorsatsing på design- og ferdigvareindustrien.

 

– Gratulerer til Alfa, Flokk, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik og Vestre, fire svært verdige vinnere. Med Regjeringens nye eksportsatsing håper jeg at vi kan mangedoble satsingen på disse og andre norske designbedrifter i utlandet de nærmeste årene, sier Egil Sundet, som leder bransjeforeningene Designindustrien og Teko i Norsk Industri.

 

Han forteller at industrien har bedt om 50 millioner kroner i året for å hjelpe norsk design med å selge enda bedre utenfor landets grenser.

 

– Nå skal bitene falle på plass før sommeren, og så får vi et bedre bilde av hvordan denne satsingen blir seende ut. Vi håper den hjelper oss med å nå målet om en dobling av norsk design- og ferdigvareeksport innen 2030, sier Sundet.

 

Foruten de fire vinnerne var Heymat, Varier, Northern, LK Hjelle, Figgjo, Fora Form og Hadeland Glassverk nominert til designindustriens bransjepriser i år.

 

Årets eksportbedrift: Vestre

Vestre er Norges største produsent av møbler til byer, parker og andre uterom. Du finner de karakteristiske utemøblene overalt – fra badeanlegg i Sverige til togstasjoner i Tyskland. Så har også eksporten firedoblet seg de siste seks årene, og lå i fjor på hele 70 prosent.

 

Juryen uttaler at Vestre er et forbilde når det kommer til å bruke design for å skape verdier som kommer samfunnet og fellesskapet til gode.

 

«Med sine sosiale møteplasser basert på design, kvalitet og bærekraft, har et bredt internasjonalt marked fått øynene opp for Vestre. De skaper verdier og fremstår som et klart forbilde når det kommer til å vise hva som er mulig. Ved å bygge verdens mest miljøvennlige møbelfabrikk på Magnor, viser de at de kan konkurrere globalt fra et høykostland som Norge,» skriver juryen i sin vurdering.

 

Årets produkt: Stad (Alfa)

I hele 90 år har Alfa kombinert norske turtradisjoner med innovativ produktutvikling. Nå mottar den Hadeland-baserte skoprodusenten designbransjens produktpris for Stad, en slitesterk og tidløs vintersko i norsk ull. Stad er utviklet i samarbeid med Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, og er i løpet av kort tid blitt ett av Alfas mestselgende produkter.

 

Ifølge juryen er Stad et svært vellykket steg ut av komfortsonen for Alfa.

 

«Samarbeidet mellom Alfa og Gudbrandsdalens Uldvarefabrik er noe nytt, og viser styrken i at to ulike, men svært profesjonelle aktører samarbeider. Juryen applauderer Alfa for sin nytenkning. Stad skaper begeistring,» fastslår juryen.

 

Årets merkevarebygger: Flokk

Er du innkjøpssjef på en europeisk arbeidsplass og på utkikk etter fleksible, bærekraftige, veldesignede stoler, så er det vanskelig å komme utenom Flokk. Produsenten har bygget seg opp som en ledende merkevare i Europa, og er viden kjent for å ligge i forkant når det gjelder å finne bedre måter å sitte på.

 

Juryen roser Flokk for å ha gått fra ukjent merkevare til bauta i kontraktsmarkedet i løpet av knappe seks år.

 

«Flokk har klart å etablere en merkevare med bærekraft, design og ergonomi som byggesteiner. Flokk fortsetter å vokse gjennom oppkjøp, og inkorporerer gjennom det flere og flere merkenavn i «flokken» sin,» står det i jurykjennelsen.

 

Klassikerprisen: Hallingdal 65 (Gudbrandsdalens Uldvarefabrik)

For nesten 60 år siden – i 1965 – lanserte Gudbrandsdalens Uldvarefabrik tekstilserien Hallingdal 65. Serien ble utviklet sammen med Halling-Kock Design Center og en av datidens mest toneangivende designere på sitt felt, Nanna Ditzel. Siden den gang har Lillehammer-bedriften produsert rundt 8,6 millioner meter med det prisbelønte møbeltekstilet.

 

En imponert jury uttaler at Hallingdal 65 er et ekte, norsk designikon.

 

«Hallingdal har bevist sin slitestyrke over tid, og har vært en favoritt blant arkitekter og designere over hele verden i nærmere 60 år. Møbelstoffet har vært et trygt valg og en solid salgssuksess, og er en bestselger også i dag, over et halvt århundre etter første lansering», skriver juryen i sin vurdering.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekst:

TIL FLOKKEN. Christian Lodgaard i Flokk hentet hjem prisen Årets merkevarebygger under Designindustridagen 2023. Her flankert av Ragnhild Grytten og Egil Sundet i Designindustrien. Foto: Designindustrien

 

EKSPORTEKSPERT. Vestre fikk Eksportprisen under Designindustridagen 2023. Foto: Designindustrien

 

KLASSIKER. Møbelstoffet Hallingdal 65 fikk Klassikerprisen. Foto: Designindustrien

 

SKOR SEG PÅ GOD DESIGN. Alfa mottok prisen Årets produkt for skoen Stad. Foto: Designindustrien

 

 

Kontaktpersoner:

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92

* Designindustrien, markedssjef Ragnhild B. Grytten, mobil 91 75 18 04

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 26.04.2023 18:49
Teknisk løsning ZEVS AS