Tar med sengetøy og dyner fra Trøndelag til Milano
Eksporttallene peker oppover for møbel- og interiørbransjen, som én av få norske næringer for tiden. Møbeleksporten vokste med 6,5 prosent i 2015, mens interiøreksporten beholdt det høye nivået fra i fjor.
– Norsk design- og formspråk blir stadig mer attraktivt mange steder i verden, blant annet i vekstmarkeder i Asia. Derfor er det viktig og potensielt svært lønnsomt for aktører som Høie og Scandinavian Business Seating å være synlige på de største bransjemessene i verden, som Salone Internazionale del Mobile (I Saloni) i Milano, sier Egil Sundet i Møbel + Interiør, som er en bransjeforening under Norsk Industri.
I 2015 ble det eksportert møbler og interiør for 5,9 milliarder kroner til utlandet. Størst vekst kom i Tyskland, der eksporten økte med 18 prosent. Europa utenom Norden er fremdeles det største markedet for norsk møbel- og interiørbransje: 44 prosent av totaleksporten gikk hit.
– Møbel- og interiørbransjen står allerede for en betydelig verdiskaping mange steder i Norge, og potensialet er skyhøyt. Begrepet «den nye oljen» brukes altfor ofte, men det er ingen tvil om at dette er én av næringene innen ferdigvareindustrien vi kan og bør leve av nå når oljeinntektene faller, sier Sundet.
Høie: Nesten halvparten til eksport
På Insidenorway, en felles norsk stand som arrangeres av Norsk Industri, skal 14 norske møbel- og interiørprodusenter vise fram sine produkter. I mer enn 160 år har Høie of Scandinavia satt sitt preg på nordiske soverom. Hver dag produseres 4000 dyner og 6000 puter på Brekstad, i idylliske omgivelser. Stadig flere sendes ut av landet.
– Eksportandelen vår ligger på 45 prosent, og øker jevnt. Vi ser at det fremdeles er et potensial for videre vekst både hjemme og ute, og det er en viktig årsak til at vi deltar på I Saloni, sier Erna Therese Widerøe, markedssjef i Mascot Høie.
Hun forteller at Høie tar med en liten smakebit av vårkolleksjonen til Milano denne uken, deriblant den allergivennlige dynen Saga.
– Sengetøyene er valgt ut for å vise bredden i vår kolleksjon, og inneholder alt fra myke bomullskvaliteter til dyrere kvaliteter som damask og lin. Vårens kolleksjon fokuserer på fire nøkkeltrender: det autentiske og naturlige, botanisk grønt, nordisk blått og det myke interiøret, sier Widerøe.
Administrerende direktør Morten Berg legger til at norsk industri og økonomi har vært alt for avhengig av oljesektoren.
– Svekkelsen av kronen gir oss nye muligheter til å styrke eksporten innen møbel- og interiørbransjen og øke sysselsettingen. Med kontrollert kostnadsutvikling i fremtiden har bransjen store utviklingsmuligheter og kan bidra vesentlig til den fremtidige velstandsutviklingen i Norge, sier han.
HÅG: I front på design og ergonomi
Forretningsutvikler Marianne Sylthe Solli i Scandinavian Business Seating, som blant annet står bak merkevaren HÅG, understreker at møbelindustrien er en veldig viktig del av norsk ferdigvareindustri – en industri som med sine 115 milliarder kroner i omsetning og 60 000 ansatte er langt større enn for eksempel sjømatnæringen.
– Norge kan først og fremst konkurrere på kvalitet, funksjon og design. Det er betydelig interesse for norsk og nordisk design med sin gode funksjonalitet, ærlige materialer og rene linjer. Skandinavia ligger også i forkant når det gjelder å tilby ergonomiske, bærekraftige og miljøvennlige møbler, sier Solli.
Scandinavian Business Seating tar med fire produkter til I Saloni: HÅG Capisco, HÅG Capisco Plus, HÅG Conventio Wing og HÅG SoFi Edge.
– Alle disse stolene er anerkjente for sin gode design og er gode representanter for HÅGs unike sittefilosofi. Mest kjent er nok sadelstolen HÅG Capisco, som er vår bestselger både i Skandinavia og internasjonalt. I tillegg bruker vi Milano-messen til å gi markedet en forhåndstitt på de nye plastfargene som HÅG Capisco Plus og HÅG Conventio Wing kommer med i år, sier Solli.
Den innovative kontorstolprodusenten har vokst seg til å bli den største aktøren i sitt segment i Vest-Europa. Eksportandelen har passert 70 prosent, og øker stadig. Scandinavian Business Seating har kontorer i 12 land og selger sine produkter gjennom et omfattende distribusjonsnettverk i 40 land.
(Pressenytt)
FAKTABOKS
Insidenorway i Milano
* Felles norsk stand eid av Norsk Industri.
* Åpner tirsdag 12. april på Salone Internazionale del Mobile (I Saloni).
* Et samarbeid med klyngen Norwegian Rooms, Innovasjon Norge og Den norske ambassaden i Roma
* 5. år i rad med deltakelse på Milanomessen
* I 2016 deltar 14 møbel- og interiørbedrifter
* Milanomessen I Saloni er verdens viktigste møbel- og interiørmesse
Bildetekster:
Høie tar med seg en smakebit fra sin vårkolleksjon til Milano. Foto: Høie
– Det er potensielt svært lønnsomt for norske møbel- og interiøraktører å være synlige på I Saloni i Milano, sier Egil Sundet i Møbel + Interiør. Foto: Norsk Industri
Scandinavian Business Seating skal blant annet vise fram sin velkjente HÅG Capisco. Foto: SB Seating
Kontaktpersoner:
* Norsk Industri: Møbel + Interiør, bransjesjef Egil Sundet, mobil 909 22 192
* Mascot Høie, markedssjef Erna Therese Widerøe, mobil 926 67 780
* Scandinavian Business Seating, administrerende direktør Lars Røiri, mobil 911 79 067
1 Egil Sundet stol over hodet.jpg 6,65 kB (4196x3456)
SBS HAG Capisco 8106 Seagreen a[Print].jpg 8,06 kB (3744x5616)