Tar med ekte jærklassiker til Milano
Eksporttallene peker oppover for møbel- og interiørbransjen, som én av få norske næringer for tiden. Møbeleksporten vokste med 6,5 prosent i 2015, mens interiøreksporten beholdt det høye nivået fra i fjor.
– Norsk design- og formspråk blir stadig mer attraktivt mange steder i verden, blant annet i vekstmarkeder i Asia. Derfor er det viktig og potensielt svært lønnsomt for aktører som Aksel L. Hansson å være synlige på de største bransjemessene i verden, som Salone Internazionale del Mobile (I Saloni) i Milano, sier Egil Sundet i Møbel + Interiør, som er en bransjeforening under Norsk Industri.
I 2015 ble det eksportert møbler og interiør for 5,9 milliarder kroner til utlandet. Størst vekst kom i Tyskland, der eksporten økte med 18 prosent. Europa utenom Norden er fremdeles det største markedet for norsk møbel- og interiørbransje: 44 prosent av totaleksporten gikk hit.
– Møbel- og interiørbransjen står allerede for en betydelig verdiskaping mange steder i Norge, og potensialet er skyhøyt. Begrepet «den nye oljen» brukes altfor ofte, men det er ingen tvil om at dette er én av næringene innen ferdigvareindustrien vi kan og bør leve av nå når oljeinntektene faller, sier Sundet.
Aksel L. Hansson: Møbelindustri viktig for distriktene
På Insidenorway, en felles norsk stand som arrangeres av Norsk Industri, skal 14 norske møbel- og interiørprodusenter vise fram sine produkter. Det er en real regional klassiker møbelprodusent Aksel L. Hansson AS tar med seg til Milano denne uken, nemlig sjøgressmodellen av den tradisjonsrike, elegant jærstolen Aksel med fire spiler i rygg som Hjelmeland-bedriften vant Klassikerprisen for god design med.
– Vi brenner for våre Aksel-stoler, og for å få vår historie som strekker seg helt tilbake til 1938 ut til folket, sier Judith Synnøve Svendsen, salgs- og markedsføringsansvarlig i Aksel L. Hansson AS. Det var selskapets stifter, møbelsnekker Aksel L. Hansson, som skapet Aksel-stolen for nær 80 år siden.
Svendsen mener møbel- og interiørindustrien i Norge er viktig for utvikling og vekst, spesielt i distriktene.
– Design og kvalitet blir stadig mer viktig og kundene vet i stor grad hva de ønsker og hvor det kommer fra. I så måte er det veldig spennende for oss å oppsøke nye markeder ved å være med Insidenorway til I Saloni, sier hun.
(Pressenytt)
FAKTABOKS
Insidenorway i Milano
* Felles norsk stand eid av Norsk Industri.
* Åpner tirsdag 12. april på Salone Internazionale del Mobile (I Saloni).
* Et samarbeid med klyngen Norwegian Rooms, Innovasjon Norge og Den norske ambassaden i Roma
* 5. år i rad med deltakelse på Milanomessen
* I 2016 deltar 14 møbel- og interiørbedrifter
* Milanomessen I Saloni er verdens viktigste møbel- og interiørmesse
Bildetekster:
Den velkjente Aksel-stolen skal vises fram på I Saloni. Foto: Aksel L. Hansson AS
– Det er potensielt svært lønnsomt for norske møbel- og interiøraktører å være synlige på I Saloni i Milano, sier Egil Sundet i Møbel + Interiør. Foto: Norsk Industri
Kontaktpersoner:
* Norsk Industri: Møbel + Interiør, bransjesjef Egil Sundet, mobil 909 22 192
* Aksel L. Hansson AS, salgs- og markedsføringsansvarlig Judith Synnøve Svendsen, mobil 404 27 648