presseticker

Skip to main content

DOGA-merket 2020:

Tangdyrkere fra Austevoll og lekne bergenskonsulenter får viktig pris

  Publisert: 22.01.2020 07:07 - av  Henning Poulsen

Austevoll Seaweed Farm tildeles DOGA-merket for den visuelle identiteten til Flyt Seaweed. Foto: Kind

Avo Consulting får DOGA-merket 2020. Foto/ill.: Bleed

Austevoll Seaweed Farm har utviklet fire lekre tangprodukter. Avo Consulting bruker design for å unngå voksesmerter. Nå blir begge selskapene tildelt DOGA-merket.

Utmerkelsen blir delt ut onsdag 22. januar på DOGA-dagen 2020 i Oslo.

 

– DOGA-merket for design og arkitektur løfter fram de beste prosjektene og viser hvordan design og arkitektur bidrar til innovasjon og verdiskaping i Norge, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

 

Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i Design og arkitektur Norge (DOGA), påpeker at DOGA-merket er den største og viktigste tverrfaglige prisen som deles ut til design- og arkitekturprosjekter i Norge.

 

Tang på middagsbordet

Austevoll Seaweed Farm er en av Norges aller første tangdyrkere. Sammen med mesterkokk og Bocuse d’Or-vinner Ørjan Johannessen, også fra Austevoll, har de utviklet fire forskjellige tangprodukter.

 

Men hvordan får du folk til å plukke med seg tang når de handler middag? Jo, du behøver en visuell identitet som pirrer nysgjerrigheten. Tangdyrkerne på Austevoll koblet på designbyrået Kind Conceptual Branding for å utvikle et designkonsept for Flyt Seaweed-serien sin.

 

Designerne hentet inspirasjon fra tangens biologiske struktur for å lage en unik visuell identitet for Flyt Seaweed. Hvert produkt i serien har sitt eget organiske symbol, og bak dette symbolet finner vi informasjon om når tangen ble høstet, hvem som står bak og ikke minst inspirerende tangoppskrifter fra mesterkokk Johannessen.

 

Juryen mener designkonseptet bak Flyt Seaweed er tidløst, helhetlig og nyskapende, og legger til at det er forfriskende med et norsk eksportprodukt som verken støtter seg på troll eller midnattssol.

 

«Designerne har så å si dykket ned i tareskogen for å høste inspirasjon, og har kommet opp med et tidstypisk og organisk designkonsept som også er god historiefortelling. Konseptet holder et høyt estetisk nivå; det er hardt og renskåret, men samtidig vennlig og appetittvekkende,» står det i jurykjennelsen.

 

Konsulenter fikk nytt ansikt

Avo Consulting er et forholdsvis nystartet konsulentselskap som blant annet spesialiserer seg på kunstig intelligens. Eventyrlig vekst og kontorer i både Bergen, Oslo og Stockholm gjorde at konsulentene så behovet for å samle seg rundt en effektiv visuell identitet.

 

I samarbeid med designbyrået Bleed utviklet Avo Consulting et eget skriftsnitt basert på den legendariske fonten dingbats, som fikk navnet AvoDings. Det opprinnelige, rigide AVO-navnet ble byttet ut med et mykere Avo, noe som åpnet døren for en organiske og levende logo der -v-en og -o-en kan byttes ut med forskjellige symboler.

 

DOGA-juryen roser Avo Consulting for å våge å dyrke sin egenart i konkurranse med de store konsulentselskapene.

 

«Å ha en font som merkevarebærer er et smart grep for et fremadstormende konsulenthus, siden det er kostnadseffektivt, fleksibelt og enkelt å bruke. Dette er rett og slett en svært god måte å bruke design på,» skriver juryen i sin kjennelse.

 

Mer bærekraft og tverrfaglighet

DOGA-merket, som tidligere het Merket for god design, deles ut årlig til norske arkitektur- og designprosjekter i forbindelse med DOGA-dagen. Utmerkelsen løfter fram virksomheter og utøvere som har samarbeidet om innovative prosjekter der design og arkitektur skaper samfunns-, miljømessige eller økonomiske verdier.

 

– Det har vært en enorm bredde i årets søknader, samtidig som vi har lagt lista høyere enn noen gang før. Både bærekraft og tverrfaglighet er noe som går igjen hos veldig mange av de som mottar DOGA-merket i år. De beste design- og arkitekturprosjektene er de som svarer på konkrete samfunnsutfordringer, sier Tor Inge Hjemdal i DOGA.

 

DOGA er en stiftelse under Nærings- og fiskeridepartementet og en del av regjeringens virkemiddelapparat for økt innovasjon. Som pådriver for bærekraftig verdiskaping gjennom design og arkitektur, legger DOGA til rette for samarbeid mellom utøvere og virksomheter, eksperimentering med nye løsninger og formidling av innsikt og læring.

(Pressenytt)

 

Fagprogram og prisutdeling strømmes direkte på Doga.no fra kl. 10.00 på onsdag.

 

Uredigerte bilder fra prisoverrekkelsen legges ut her i løpet av kvelden: https://flic.kr/s/aHsmKSK1ah (Fotokreditering: Sverre Chr. Jarild / Design og arkitektur Norge)

 

Mer informasjon om arrangementet og utmerkelsene her: https://doga.no/kalender/dagen ¨

 

Kontaktpersoner:

* Austevoll Seaweed Farm, Edvin André Skår, mobil 901 79 497

* Kind Conceptual Branding, Carl Bugge, mobil 926 55 831

* Avo Consulting, Bjørn Bergholt, mobil 924 46 640

* Bleed, Halvor Nordrum, mobil 938 66 205

* Design og arkitektur Norge, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

 

For praktiske spørsmål:

* Pressenytt, Henning Poulsen, mobil 92 06 24 68, henning ætt pressenytt dått no

 

Bildetekster:

Austevoll Seaweed Farm tildeles DOGA-merket for den visuelle identiteten til Flyt Seaweed. Foto: Kind

 

Avo Consulting får DOGA-merket 2020. Foto/ill.: Bleed

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Flyt-Seaweed_Foto-KIND4.jpg 3,09 MB (2480x1748)
Bilde - vedlegg til sak AVO-Foto_Bleed4.jpg 2,23 MB (4033x2420)
Bilde - vedlegg til sak Flyt-Seaweed_Foto-KIND3.jpg 2,27 MB (2480x1748)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 22.01.2020 07:07
Teknisk løsning ZEVS AS