Tandberg til topps
– Teknologi i møte med design skaper produkter som er lette å bruke, og dette har vært nøkkelen til suksessen med EX90. Seks uker etter lansering hadde vi tjent inn hele utviklingsbudsjettet, sa en svært fornøyd Snorre Kjesbu, visepresident i Cisco, som kjøpte opp Tandberg i fjor. Han tok imot prisen foran en fullsatt sal på Designdagen onsdag 16. mars.
Hedersprisen for god design løfter fram landets enere innen design, og deles ut av Norsk Designråd. Tandberg var nominert til prisen sammen med Hydrolift, Sandnes Sparebank og Kongsberg Seatex.
– Tandberg har jobbet systematisk og godt med design i en årrekke. Selskapet har bygget opp et imponerende designmiljø på Lysaker, noe som bidrar til å gjøre dem verdensledende i sin bransje. Alle kan lære noe av å studere Tandberg-modellen, sier prosjektleder for designpriser i Norsk Designråd, Eline Strøm-Gundersen.
Utviklet nytt flaggskip
Da Tandberg for et par år siden bestemte seg for å utvikle EX90, en videokonferanseløsning for skrivebordet, var ikke målsetningen av det beskjedne slaget: Den nye løsningen skulle bli bedriftens flaggskip og posisjonere Tandberg som teknologi- og designleder.
– Vi ville unngå å være enda et produkt som tar opp plass på pulten. Målgruppen vår er opptatt av effektivitet og brukervennlighet, og vi ønsket å lage noe som kunne være en integrert del av arbeidsdagen, sier Ivan Marius Kristiansen, interaksjonsdesigner i Tandberg, som nylig er blitt en del av Cisco.
Fra møterom til skrivebord
Noen år tidligere lanserte Tandberg produktet 1700 MXP og skapte samtidig en ny nisje innenfor det konkurransepregede telekonferansemarkedet, såkalt ”Desktop Telepresence”. Tanken var å flytte telekonferansen fra møterommet til skrivepulten, og løsningen ble et utgangspunkt i utviklingen av EX90.
– EX90 er neste generasjon innen telepresence, og er relevant for deg all den tid du er på kontoret. I samtaler gir den video med knivskarp kvalitet, og ellers fungerer den som en stor og god PC-skjerm. Da kan du også dele dokumenter med den du snakker med. Ved å vinkle kameraet ned mot bordet blir det til et dokumentkamera slik at man også kan dele fysiske dokumenter, tegninger og gjenstander, forklarer Kristiansen.
Måtte doble produksjonskapasiteten
Produktet ble lansert i andre kvartal 2010, og salget har gått så bra at Tandberg måtte doble produksjonskapasiteten for å møte etterspørselen. Selskapets designere jobber kontinuerlig med videreutvikling, samtidig som nyskapingen EX90 allerede har kommet til nytte på andre områder. Blant annet kommer den spesialutviklede berøringsskjermen snart til å benyttes som standard kontrollenhet på flere av Tandbergs andre møteromssystemer.
Kristiansen forteller at designere er involvert i hele utviklingsprosessen bak alle nye produkter i Tandberg, fra første konseptskisse til det ferdige produktet pakkes ned i emballasjen. – Å satse på design er lønnsomt for oss, og derfor har vi over tid bygget opp landets kanskje største interne designmiljø – både innen interaksjons- og industridesign, sier han.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, mobil 971 05 580
* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683
* Tandberg/Cisco, markedssjef Berit Lid Scharff, mobil 971 39 487, e-post berit.lid.scharff@cisco.com
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971
* Mer informasjon om Designdagen 2011: http://www.norskdesign.no/designdagen-2011/category8616.html
Mer informasjon om Tandberg og EX90 her: http://www.norskdesign.no/article17915-621.html
Bildetekster:
HEDRET PÅ DESIGNDAGEN: Fra venstre - Morten Iveland, Snorre Kjesbu, Gaute Hovdal, Hallgrim Sagen, Simen Andresen og Ivan Marius Kristiansen mottok Hedersprisen for god design 2011. Foto: Johnny Syversen.
VINNER: Tandberg, nå del av Cisco, har måttet doble produksjonskapasiteten på nyvinningen EX90, som flytter telekonferansen fra møterommet til skrivepulten. Foto: Tandberg
NOMINERT: eBird gjør det enklere å styre undervannskabler som kan være opptil 12 kilometer lange. Kongsberg Seatex og designbyrået Inventas Trondheim var nominert til Hedersprisen for god design 2011. Foto: Kongsberg Seatex
NOMINERT: Flerbruksbåten Hydrolift SX-22 gir fjordlykke til halv pris. Hydrolift og Eker Design var nominert til Hedersprisen for god design 2011. Foto: Hydrolift
NOMINERT: Der andre banker er blå og tradisjonelle bruker Sandnes Sparebank design for å ta rollen som en hyggelig og uformell lokalbank. Banken og designbyrået Fasett var nominert til Hedersprisen for god design 2011. Foto: Anne Lise Nordheim
2010:
“De gode hodene”
Bedrift: NTNU
Design: Agendum
2009:
CASE Abyss
Bedrift: SeaBed Geophysical
Design: Abyssus Marine Services
2008
Armadillo vest med ansiktsmaske
Bedrift: Rofi Industrier
Design: KODE Design
2007
Telemarkbinding NTN
Bedrift: Rottefella AS
Design: Rottefella AS / Even Wøllo
2006 (*)
2005
Kleskolleksjonen Crusader og hjelmene Trooper Halfcut/Fullcut
Bedrift: Sweet Protection AS
Design: Abry Design AS
2004
Helly Hansen Shorehike
Bedrift: Helly Hansen ASA
Design: David Solk
2003
Hal sofa og stol og møbelstoffet Odal
Bedrift: L.K. Hjelle Møbelfabrikk AS, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik AS
Design: norway says
2002
Bavac emballasje og grafisk identitet
Bedrift: Elite Sport
Design: Panorama design
2001
Farris
Bedrift: Ringnes AS
Design: Strømme Throndsen Design (profilflaske 0,33 l) og Scandinavian Design Group (etikettdesign)
2000
Figgjo Form 123 og grafisk profil
Bedrift: Figgjo AS
Design: Form 1-2-3: Figgjo AS, produktutviklingsavdelingen ved Jens Olav Hetland. Grafisk profil: Scandinavian Design Group og Melvær & Lien
(* Hedersprisen ble ikke delt ut i 2006 siden Designdagen ble flyttet fra høsten til våren etter 2005.)
Cisco_EX90-i-miljoe.jpg 3,25 kB (1800x937)
eBird-i-bruk.jpg 3,56 kB (1800x937)
Hydrolift SX-22.jpg 1,38 MB (2436x1342)
Sandnes sparebank.jpg 2,97 MB (3008x2000)