presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2011:

Syltetøy fra Sogn inntar norgestoppen - SPERREFRIST TIL 16.3. KL 18.00

  Publisert: 16.03.2011 12:00 - av  Henning Poulsen
Oslo: Med to nylanserte syltetøyserier ønsker Lerum å vinne kampen om brødskiven. Nå har den tradisjonsrike produsenten fra Sogndal mottatt det ettertraktede Merket for god design.

Lerum fikk sammen med Tangram Design tildelt Merket for god design som belønning for vellykket bruk av design i forbindelse med utvikling av de to syltetøyseriene Lerums Utvalde og Utan tilsett sukker.

 

– Dette er en stor og viktig anerkjennelse til bedrifter og designere som sammen skaper svært gode produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 16. mars i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Kunnskapsdrevet syltetøy
For en del år siden lanserte Lerum serien ”Bestemor Lerum”, et premiumsyltetøy for de som er villige til å betale litt mer for ekstra god kvalitet. Dette syltetøyet solgte greit, men etter en stund var serien på vikende front i butikkhyllene. Lerum ønsket ikke å gi opp kvalitetssyltetøyet, men noe måtte gjøres for å snu den negative utviklingen.

– Vi bruker mye tid og krefter på å forstå norske konsumenter, og vi ser på oss selv som en kunnskapsdrevet produsent. Derfor følger vi ikke så mye med på hva konkurrentene gjør – det er uansett kunden som er vår dommer. Velger kunden et annet produkt betyr det at vi må forbedre oss, sier Sigbjørn Stedje, markedsdirektør i Lerum Konserves.

Han forteller at ”Bestemor Lerum” ikke hadde de rette designkvalitetene til å vinne kampen i butikkhyllene. – I dagligvarebutikken er det tusenvis av varer å velge blant, og kundene bruker ikke mange sekunder på en beslutning. Dermed blir design et viktig virkemiddel, sier Stedje.

Norgesglass og oldefars logo
Tangram Design ble koblet inn og arbeidet startet med å redesigne syltetøysserien. Et viktig grep var å utvikle et nytt glass med inspirasjon hentet fra de gamle norgesglassene – og bokstavelig talt toppe det hele med et iøynefallende lokk med stor gripeflate. I tillegg ble det blåst støv av signaturlogoen til oldefar Lerum fra 1928.

Alt dette bidro til å skape en emballasje som ga inntrykk av høy kvalitet og stolt tradisjon. Da serien ble relansert under navnet ”Lerums Utvalde” høsten 2008 ble syltetøyet revet vekk fra hyllene. Året etter solgte nyskapingen 55 prosent mer enn forgjengeren, noe som førte til at serien ble nominert til prisen Design Effekt Grand Prix i 2010.

Satser på sukkerfritt
Lerum nektet imidlertid å hvile på bringebærene. I fjor høst brukte produsenten de positive erfaringene fra ”Lerums Utvalde” til å relansere sin serie med sukkerfritt syltetøy. Den nye serien, ”Lerums Utan tilsett sukker”, har arvet mange av designelementene fra Utvalde-serien, men har fått et høyere og slankere glass.

– Så langt har det gått veldig bra, og vi satte ny salgsrekord i januar i år med over 11 tonn ut av butikk. Den nye serien med sukkerfritt syltetøy selger mye bedre enn den gamle, og nå har vi også fått utvidet distribusjon i Norgesgruppen. Dette er en god indikasjon på at det er mange som liker det vi gjør, forteller Stedje.

(Pressenytt)

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling legges her kl 19.30, onsdag 16. mars: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

 

 

FAKTABOKS:

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

 

Bildetekst:

STILIG SYLTETØY: Lerum og Tangram Design fikk Merket for god design for de nylanserte syltetøyseriene Utvalde og Utan tilsett sukker. Foto: Lerum

 

Kontaktpersoner:

* Lerum Konserves, markedsdirektør Sigbjørn Stedje, mobil 970 80 908

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, mobil 971 05 580

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.03.2011 12:00
Teknisk løsning ZEVS AS