presseticker

Skip to main content

Sykkylven-design inntar ligatabellen

  Publisert: 26.10.2010 07:00 - av  Guro Sollien Eriksrud

TOPPER TABELLEN. (f.v.) Tone Elise Steig fra Strømme Throndsen Design, Bjørn Rybakken fra Tangram Design og Inki Annweiler fra Mission Design har inntatt de tre øverste plassene på ligatabellen til Skule Storheill og Norsk Designråd. Foto: Erlend Sæteren

Oslo: sapDesign på Sykkylven er et av landets mest verdiskapende designbyråer, viser ligatabellen til Norsk Designråd.

De siste to årene har Norsk Designråd delt ut utmerkelsen ”Design Effekt” til bedrifter som kan dokumentere resultater fra sine designinvesteringer. På bakgrunn av dette er det nå laget en ligatabell over de mest verdiskapende designerne.

 

– Dette er byråer som har bevist at de skaper konkrete verdier for sine oppdragsgivere. De har lykkes med å presentere konkrete bevis på at strategisk designsatsing bidrar til lønnsomhet og merverdi, sier Skule Storheill, direktør for FoU og innovasjonsprogrammer i Norsk Designråd.

 

– Bak de kommersielle resultatene står det svært kompetente designbyråer. Nå ønsker vi også å vise fram dem som er flinkest til å måle resultatene av sine prosjekter, sier Marte Grevsgard, prosjektleder i Norsk Designråd.

 

I fjor ble sapDesign fra Sykkylven belønnet med utmerkelsen ”Design Effekt” for sitt arbeid med den norske kontorstolserien HÅG H09 tidligere på 2000-tallet. Siden 2004 har HÅG oppnådd en salgsøkning på den nye serien på hele 280 prosent.

 

Skapte arbeidsplasser i nord

På toppen av den nye Design Effekt ligatabellen troner Strømme Throndsen Design. I fjor sto de bak vinneren av ”Design Effekt Grand Prix 2009”, Lofotprodukt.

 

– Byrået var avgjørende i arbeidet med å gjøre denne fiskematleverandøren til en nasjonal aktør. Sammen med nytt merkenavn og emballasje førte dette til en tredobling av salget og mange nye arbeidsplasser, forteller Grevsgard.

 

I år har det samme byrået fått utmerkelsen ”Design Effekt” for å hjelpe Fjordland med relansering av dessertyoghurten Yoplait L’amour. Verdiveksten har vært på formidable 276 prosent eller 20,9 millioner kroner. Også Unil fikk god hjelp fra Strømme Throndsen Design til å bygge opp premiumsmerkevaren Jacobs Utvalgte, som i løpet av sitt første år i dagligvarehyllene har omsatt for omkring 100 millioner kroner.

 

Merkevarebygging

På andreplass i rankingen ligger designbyrået Mission. I år blir de hedret for å ha skapt nytt liv i medlemsbladet til Norsk Caravan Club. Mission sørget for ny visuell identitet – og dermed spratt annonseinntektene i været med utrolige 225 prosent, og 2500 nye medlemmer meldte seg inn.

 

Mission utviklet også et nytt merkevarekonsept for fagbokhandleren Akademika, som bidro til at omsetningen økte fra 150 til 215 millioner kroner. Nye merkevarekonsepter for designbutikken Expo Nova og Gresvig-merkevaren ”Norheim” har også bidratt til kraftig vekst.

 

– Resultatene er så overbevisende at det har gitt Mission i alt fire Design Effekt utmerkelser på to år, noe som sender dem høyt i toppen av ligatabellen, forteller Grevsgard.

 

Søt suksess

Tangram Design har flere ganger vist at de kan løfte fram søte matvarer. I år ble de nominert til Design Effekt Grand Prix for sin rolle i relanseringen av syltetøyet Lerums Utvalde. Syltetøyet tok hele 87 prosent av den totale markedsveksten det året.

 

Også relanseringen av Litago Drikke ble en stor suksess med en salgsøkning på 115 prosent. Året før hjalp de Litago barneyoghurt med å snu nedgang til oppgang.

 

Åpner døren til styrerommene

Skule Storheill i Norsk Designråd mener at design har en selvskreven plass på dagsorden til styrene i norsk næringsliv.

 

– For å få innpass her må vi føre bevis for at designmetodikk skaper konkrete og kommersielle verdier. Hensikten med Design Effekt er å fremskaffe disse bevisene. Etter kun to år har vi nå funnet 40 konkrete eksempler som viser hvorfor næringslivet bør investere i design som forretningsverktøy, sier Storheill.

 

Storheill håper ligatabellen kan stimulere designerne til oftere å måle effekten av den jobben de gjør i samarbeid med sine oppdragsgivere. Spesielt etterlyser han initiativ fra landets mange og anerkjente industridesignbyråer, som med et par hederlige unntak hittil har glimret med sitt fravær blant søkerne til Design Effekt.

 

– Samtidig regner vi med det ligger god markedsføringsverdi i å hevde seg på tabellen. Dette er designbyråer som bevislig skaper store verdier for sine oppdragsgivere, sier Storheill.

(Pressenytt)

 

Last ned mer informasjon om prosjektet til sapDesign her: http://www.norskdesign.no/mottakere/category8534.html

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, FoU- og innovasjonsdirektør Skule Storheill, mobil 901 03 361

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 55, mobil 917 74 683

* sapDesign, Stephen Hayes, mobil 934 10 760

 

Ligatabellen Design Effekt

Design Effekt måler resultatet av designinvesteringer og juryeres av et panel som utelukkende består av næringslivsfolk. Designere og designbyråer som mottar en Design Effekt-utmerkelse får et håndfast og objektivt bevis på at de skaper konkrete verdier for sine oppdragsgivere.Rangeringen i ligatabellen bygger på valør og antall Design Effekt-utmerkelser byråene har mottatt i 2009 og 2010.

 

Rangering Designbyrå Poengsum
1 Strømme Throndsen 50
2 Mission 40
3 Tangram 35
4 Uniform 25
5

Brand House

NewStore Europe

Peter Opsvik

20
6

Grow

Panorama Design

15
7

Brand Lab

Design House

Dinamo Design

Inventas

Logica Norge

Pierre Robert

RISS

sapDesign - Sykkylven

SDG

Øxseth og Angelfoss

10
Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak LIGATABELLEN2640.jpg 3,07 MB (4064x2688)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 26.10.2010 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS