Sterke designtradisjoner i Østfold
Hydrolift fra Fredrikstad, Scandinavian Appliances fra Sarpsborg, Helly Hansen Pro fra Moss og landsdekkende Jatak med hovedkontor i Askim mottok alle det høythengende Merket for god design under Designdagen 2008 onsdag 12. mars. På kjøpet fikk de også stor applaus fra en stappfull og feststemt storsal på DogA-senteret i Oslo.
Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd, er dagen da næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon. Merket for god design deles ut til både bedrift og designbyrå for særs gode designløsninger.
– De siste årene har bedrifter og designere fra Østfold utmerket seg ved å motta en rekke designutmerkelser. Det er mange som jobber svært godt med design i fylket, sier Stine Lunde-Aaltvedt, prosjektleder for priser og utmerkelser ved Norsk Designråd. I 2004 ble Helly Hansen tildelt Hedersprisen for god design for seiler- og surferskoen Shorehike, og i år er mosseselskapet nominert til samme prisen for sikkerhetsdrakten SeaAir.
Familiebåt innfridde
– Merket for god design er en stor anerkjennelse, og et kvalitetsmerke for båten, sier salgs- og markedsansvarlig i Hydrolift, Geir Moen. Etter prisutdelingen onsdag kveld, kunne båtprodusenten slippe jubelen løs: Hydrolift C27 innfridde.
– Hydrolift C27 er en videreutvikling av eksisterende båter. Vi ønsket å komplettere utvalget vi hadde med en mer familievennlig båt. Plattformen på C-27 ivaretar sikkerhet og sjøegenskaper, men vi har tatt steget videre, forteller Moen. Modellen er designet av Bård Eker og hans team.
Som en kabriolet
Moen forklarer at båten har fått en kabrioletløsning, som skiller seg fra kalesjen som er vanlig på båtene. – En kabrioletløsning vil si at kabrioletdekselet åpner seg elektrisk, og i løpet av fem sekunder har du taket over deg. Med kabriolet kan du kjøre i toppfart, og dermed fortere enn du kan med en kalesje, sier Moen.
Juryen lot seg begeistre av båtens form, og uttalte at dette er en familiebåt med tydelig identitet. – Det er viktig at båten har funksjonalitet, og ikke bare et tiltalende utseende. Flaten du har å bevege deg på er ganske liten, og god design er med på å heve produktet som helhet, mener Geir Moen.
Det er langt fra første gang en av båtene til Fredrikstad-produsenten Hydrolift får Merket for god design. Fra før har hver eneste av modellene som har blitt utviklet siden Bård Eker tok over bedriften, mottatt denne utmerkelsen. Det har derfor knyttet seg litt spenning til om også den nyeste modellen, Hydrolift C27, også ville få Merket for god design.
Ja takk til Jatak
Også kjeden Jatak, som er en sammenslutning av produsenter for bærekonstruksjoner i tre, mottok Merket for god design på onsdag. Den landsdekkende kjeden fikk mye ros for en grafisk profil som skiller seg fra konkurrentenes.
– Vi driver hovedsakelig med takkonstruksjoner, og den grafiske profilen er i tråd med hva vi gjør og hvem vi er. Da reklamebyrået presenterte slagordet ”Tak skal du ha”, trakk vi på smilebåndet og syns det passet bra, sier daglig leder i Jatak-kjeden, Ted-Ole Skansen. Den nye profilen er designet av Strømme Throndsen Design, og betegnes av juryen som jordnær og maskulin, med spennende detaljer.
– Vi er opptatt av gjenkjennelseseffekten. Nå bygger vi opp en kjede som skal være landsdekkende, og da er det viktig at vi har en helhetlig profil som folk kjenner, sier Skansen.
Strenge krav
Norsk Designråd har delt ut Merket for god design helt siden 1985. Stine Lunde-Aaltvedt forteller at fagjuryen stiller strenge krav til de innmeldte produktene.
– Terskelen for tildelingen av Merket for god design har alltid ligget høyt. Vi hadde 126 søkere i år, og mange av disse holdt høy kvalitet. Likevel var det bare 35 søkere som nådde helt opp. De som har fått Merket for god design i år har svært god grunn til å være stolte over jobben de har gjort, sier Lunde-Aaltvedt.
Designutstilling
Mellom 27. mars og 27. april arrangeres utstillingen ”Merket for god design og Unge talenter” i DogA; Norsk Design- og Arkitektursenteret i Oslo. Her vil samtlige av årets mottakere av Merket for god design stilles ut sammen med vinnerne av Hedersprisen for god design og Klassikerprisen for god design. De fire prosjektene som gikk til topps i Unge talenter-konkurransen vil også være representert, sammen med et utvalg arbeider av unge designtalenter.
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design, Stine Lunde-Aaltvedt, mobil 959 69 370, sla@norskdesign.no
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57
* Hydrolift, salgs- og markedsansvarlig Geir Moen, mobil 901 41 198, geir@hydrolift.no
* Jatak, daglig leder Ted-Ole Skansen, tlf. 69 88 30 07, ted.skansen@jatakgruppen.no
* Mer informasjon om Designdagen 2008: www.norskdesign.no
Her er Østfolds mottakere av Merket for god design:
Produkt: Cave 55
Bedrift: Scandinavian Appliances
Designer: Scandinavian Appliances
Produkt: Helly Hansen SeaAir
Bedrift: Helly Hansen Pro
Designer: Helly Hansen Pro og SINTEF
Produkt: Hydrolift C27
Bedrift: Hydrolift
Designer: EkerDesign
Produkt: Grafisk profil
Bedrift: Jatak
Designer: Strømme Throndsen Design
Merket for god design:
* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.
* Alle typer masseproduserte produkter fra alle typer bransjer kan søke. I tillegg kommer alle typer emballasje, visuelle profiler, nettsider applikasjoner og løsninger, samt møbler, tekstiler, mote, konfeksjon, nettsider, applikasjoner og løsninger som tilfredsstiller kravene til Design for alle.
* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.
* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.
(Kilde: norskdesign.no)