Stavanger og Jæren med på norsk designinvasjon i København
I år fyller eksporttiltaket Inside Norway 20 år. Dette feires med rekordstor deltakelse på designfestivalen 3daysofdesign (3DD). Hele 11 designbedrifter stiller ut på den norske paviljongen. Både Northern, der Morten Skjærpe Knarrum spiller en viktig rolle som ekstern designer, og Eikund sender både folk og produkter til København.
Stavanger-selskap satser på eksport
Eikund har vært på 3DD før, på egen hånd.
– Vi synes dette er det viktigste samlingsplassen for designbransjen i Skandinavia. Her treffer vi på tilreisende fra hele verden. Formatet er veldig bra. Samtidig ser vi store fordeler i å være med på et samlet opplegg som Inside Norway, sier Jørgen Tengesdal, markedssjef og medgründer i Eikund.
Han gleder seg til å vise fram en ny serie med Veng-stoler i København. Den første stolen ble designet av Torbjørn Bekken for Rastad & Relling Tegnekontor helt tilbake i 1960. Veng betraktes i dag som et ikon fra den norske designgullalderen. De siste årene har det vært Eikund som har produsert og videreutviklet stolserien.
Tengesdal forteller at Eikund i dag selger om lag 40 prosent av produksjonen sin utenfor landets grenser.
– Ambisjonen er å få opp eksportandelen til 50 prosent. Vi selger både til privat- og proffmarkedet og har spesielt mange prosjekter innenfor restaurant- og hotellsektor, sier Tengesdal.
Lysende Jæren-design
Sammen med Jonas Norheim driver jærbuingen Morten Skjærpe Knarrum det toneangivende designbyrået Morten + Jonas. Duoen designer møbler og belysning for en rekke designbedrifter, deriblant oslobaserte Northern.
– Vi tar med flere Morten + Jonas-produkter til 3DD, og tror de vil appellere til målgruppen vi treffer her. Blant annet skal vi vise fram vår utvidelse av belysningsserien Tradition, som i løpet av bare to år har blitt en internasjonal bestselger. Det gleder vi oss til, sier Marius Størseth, kommunikasjonssjef i Northern.
Rekordmange utstillere
Hele 11 designbedrifter stiller ut på 3DD, noe som er ny rekord i Inside Norway-sammenheng. Den norske paviljongen står i Odd Fellows-huset, et iøynefallende rokokkoslott i Københavns gamleby.
I 20 år har en lang rekke norske bedrifter brukt Inside Norway som springbrett for å nå ut til internasjonale markeder. I samme periode har verdien av designbedriftenes eksport økt med 87 prosent, ifølge Statistisk sentralbyrå.
– Designeksporten har tatt et sjumilssteg siden vi begynte med fellesutstilling av norske møbel- og interiørbedrifter på internasjonale designmesser for 20 år siden. Inside Norway-satsingen har vært med på å danne grunnlaget for økt verdiskaping og flere arbeidsplasser over hele landet, sier Egil Sundet, bransjeleder i Norsk Industri Designindustrien.
Han påpeker at eksportveksten viser hvor viktig det er å jobbe jevnt og trutt og være tålmodig. Likevel er bransjesjefen bekymret for fremtiden for ferdigvareproduksjon i Norge.
– Eksporten øker, men dessverre ser vi ikke samme vekst i norsk produksjon. På grunn av dårlige avskrivingsregler og investeringsvirkemidler er det i stedet mange norske merkevarer som bygger opp produksjonskapasitet i for eksempel Baltikum. Da går arbeidsplasser og verdiskaping ut av landet, advarer Sundet.
Første gang på fremadstormende festival
De siste årene har Inside Norway-satsingen rettet seg særlig mot det nordamerikanske markedet. I år er fokuset flyttet nærmere hjemmemarkedet, til 3daysofdesign. Dette er første gang Inside Norway deltar her.
– 3DD er et friskt pust i den internasjonale designbransjen. I stedet for å lukke seg inne i en stor messehall, bruker de hele København som designarena. I løpet av noen få år har arrangørene klart å bygge opp én av verdens viktigste designkonferanser, forteller Annette Hoff, prosjektleder for Inside Norway.
Hun merker stor interesse for den kommende norske utstillingen i København.
– Vi får positiv omtale i både danske og internasjonale medier. Det er mange som er nysgjerrige på norsk design nå, sier Hoff.
(Pressenytt)
Bildetekster:
STAVANGER TIL KØBEN. Eikund satser på å selge flere møbler i Veng-serien i utlandet. Foto: Eikund
LAMPE FRA NÆRBØ. Northern viser blant annet fram denne bordlampen i Tradition-serien, designet av duoen Morten + Jonas, der den ene halvdelen kommer fra Jæren. Foto: Sara Spilling
Kontaktpersoner:
* Eikund, markedssjef Jørgen Tengesdal, mobil 98 82 17 71
* Northern, kommunikasjonssjef Marius Størseth, mobil 99 36 22 22
* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92
* Designindustrien, prosjektleder Annette Hoff, mobil 97 14 78 22
- Felles eksportinitiativ for norsk møbel- og interiørdesign
- Drives av Norsk Industri Designindustrien, med støtte fra Innovasjon Norge
- Skal styrke synligheten og eksporten av norske merkevarer
- Deltar på internasjonale designmesser og arrangementer
- Målrettet mot produsenter med ambisjoner om vekst i utlandet
- Deltar på 3daysofdesign 18.-20. juni 2025 sammen med designbedriftene Eikund, Ekornes, Fjordfiesta, Formfin, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, Hadeland Glassverk, Jensen Beds, LK Hjelle, Lundhs, Northern og Varier
- Inside Norway på 3daysofdesign arrangeres i samarbeid med Innovasjon Norge, Utenriksdepartementet og Norges ambassade i København
- Mer info: www.insidenorway.no


