presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2011:

Statoil-suksess på oljemesse - SPERREFRIST TIL 16.3. KL 18.00

  Publisert: 16.03.2011 12:00 - av  Henning Poulsen
Oslo: Med en helhetlig fysisk og digital kommunikasjonsløsning blir Statoil lagt merke til på bransjearrangementet verden over. Nå har selskapet med hovedsete i Stavanger mottatt det ettertraktede Merket for god design.

Statoil fikk sammen med Scandinavian Design Group tildelt Merket for god design som belønning for vellykket bruk av design i forbindelse oljemessen ONS 2010.

 

– Dette er en stor og viktig anerkjennelse til bedrifter og designere som sammen skaper svært gode produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 16. mars i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Merkevarebygging på oljemesse

Oljemessen ONS i Stavanger er et svært viktig bransjearrangement der mange møtes og knytter varige relasjoner. Statoil ønsket å bli enda dyktigere til å kommunisere på denne og lignende arenaer. Resultatet ble et imponerende messesystem som har forsterket selskapets merkevare internasjonalt.

 

– Vi ville utnytte denne typen arrangementer enda sterkere som kommunikasjonskanal, både før, under og etterpå, og samtidig skape noe nyttig for deltakerne og hjemmesitterne, forteller Ole Gunnar Dokka, markedssjef i Statoil ASA.

 

Han forteller at nøkkelen til å lykkes med prosjektet var tett og intensivt samarbeid både internt i Statoil og med det eksterne designbyrået Scandinavian Design Group. En stor prosjektgruppe jobbet med å sy sammen en rekke aktiviteter og initiativer til å bli en helhetlig løsning.

 

Doblet nettrafikk

På ONS 2010 hadde Statoil en fysisk og digital tilstedeværelse som det var umulig å ikke legge merke til. Messesystemet gjorde det mulig for selskapet å synliggjøre sin merkevare og markedsposisjon i en rekke kanaler: berøringsskjermer, Statoils egen nettside og mobilnettside samt de sosiale nettdelingstjenestene YouTube og SlideShare.

 

– Vi har fått svært positiv respons både internt og eksternt. Trafikken på nettsiden vår har doblet seg siden oktober 2010 og YouTube-materialet vårt har blitt sett 3100 ganger, sier Dokka. Han forteller at løsningen ble gjenbrukt på en messe i Rio de Janeiro bare to uker etter ONS. Statoil jobber nå med å utvikle en ny versjon av løsningen som skal brukes ved fremtidige arrangementer.

 

I fjor mottok Statoil også Merket for god design, den gangen for selskapets nye profil og logo. Dokka er fornøyd med at selskapet nå har fått merket to år på rad. – Design er et essensielt og strategisk verktøy for å bygge merkevaren vår i alle markeder. Brukt riktig kan design kommunisere en tydelig og differensiert identitet og gi god synlighet på tvers av kanaler, landegrenser og kulturer, understreker han.

 

Statoil mottar Merket for god design i den nyopprettede kategorien ”Tjenester”, som går ut på hvordan design kan optimalisere brukeropplevelser.

(Pressenytt)

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling legges her kl 19.30, onsdag 16. mars: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

 

 

FAKTABOKS:

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

 

Bildetekst:

SUKSESS PÅ OLJEMESSE: Statoil og Scandinavian Design Group fikk Merket for god design for førstnevntes fysiske og digitale tilstedeværelse på ONS 2010. Foto: Statoil

 

Kontaktpersoner:

* Statoil ASA, Head of marketing and channel strategy Ole Gunnar Dokka, mobil 902 15 376

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, mobil 971 05 580

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.03.2011 12:00
Teknisk løsning ZEVS AS