Slik skapte den norske gründerbedriften en surfesensasjon
Utmerkelsen ble delt ut onsdag 16. mars av Design og arkitektur Norge (DOGA).
Funksjonelt og minimalistisk
Når surfere – både profesjonelle og entusiastiske amatører – reiser verden rundt på jakt etter den perfekte bølgen, må brettene følge med. Tidligere har transportbaggene vært tunge og klønete – og ikke alltid sikre nok.
Den norske oppstartsbedriften Db Equipment så en åpning i markedet. Selskapet produserer allerede en rekke ski- og snowboardbagger, så vel som kofferter og ryggsekker. De kunne dermed trekke på lang erfaring og en etablert designfilosofi da de skulle lage sitt første surfeprodukt.
– Vi kaller det vi forsøker å oppnå «funksjonell minimalisme». Produktene skal være karakteristiske og gjenkjennlige, men samtidig veldig rene og uten unødige detaljer. Vi begynner alltid med et problem som skal løses, og så går vi derfra, sier Alexandre Aubry. Han er ansvarlig for design og utvikling i Db Equipment.
Stilte skyhøye krav
Sammen med Db-gründer Truls Brataas, designer Henrik Kax og den australske surferen Wes Schaftenaar gikk Aubry i gang med designprosessen. Selskapet allierte seg med andre surfere, sportsforhandlere og bagasjestuere. Kravene de stilte seg selv var høye: Transportbaggen skulle ha plass til fire brett, og måtte kombinere lav vekt og bedre beskyttelse med mulighet for komprimering. Samtidig skulle produktet være så renskåret og gjennomført som mulig.
– Brukerne våre har ikke lyst til å føle seg som barn som trekker lekesakene sine rundt på en flyplass. Vi må derfor også lage noe som appellerer til stolthet og selvfølelse, sier Aubry.
Resultatet er The Djärv 3–4 Surfboard Coffin, en transportbag som både er lettere og sikrere enn andre surfebagger. Baggen er laget av gjenvunnede eller gjenvinnbare materialer med lang holdbarhet. De mest slitasjeutsatte delene er det mulig å reparere eller bytte ut.
Baggen ble lansert i april 2021. Den ble tatt svært godt imot – særlig i de viktige surfemarkedene USA og Sør-Europa.
Tøft og kresent marked
Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur roser Db Equipment for å satse i et tøft og kresent marked. De mener The Djärv 3–4 Surfboard Coffin er et identitetsbyggende produkt.
«Surfere reiser verden rundt med brettet sitt. Hvis det ikke er godt beskyttet, er det stor risiko for skader. Vi er imponerte over hvordan samspillet mellom produktdesign, interaksjonsdesign, visuell kommunikasjon og merkevaredesign har resultert i et nyskapende og attraktivt produkt,» står det i jurykjennelsen.
Planet, samfunn, økonomi
DOGA-merket for design og arkitektur, som tidligere het Merket for god design, kan føre sin historie helt tilbake til 1964. I dag løfter utmerkelsen fram virksomheter som bruker design og arkitektur for å skape nytenkende, vakre og funksjonelle løsninger som gir positive ringvirkninger for samfunnet, planeten og økonomien.
I år er det i alt 13 mottakere av DOGA-merket for design og arkitektur, i tillegg til tre mottakere av DOGA-merket nykommer.
DOGA er en del av regjeringens virkemiddelapparat for økt innovasjon. DOGAs rolle er å fremme design og arkitektur som verktøy for bærekraftig omstilling og verdiskaping i næringsliv og offentlig sektor.
(Pressenytt)
Mer informasjon om prisutdelingen og DOGA-merket for design og arkitektur her: https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/doga-merket-design-arkitektur/
Finn mer informasjon om prosjektet her:
Kontaktpersoner:
* Db Equipment, designer Alexandre Aubry, mobil 40 67 52 52
* Design og arkitektur Norge, Ellen Heggestad, mobil 92 65 35 30
Bildetekster:
Bilder fra overrekkelsessermonien vil legges ut på denne lenken cirka kl 19:00 i dag: https://www.flickr.com/photos/doganorway/albums/72177720297368169
SURFS UP. Denne populære surfebaggen sikrer nok en utmerkelse til Db Equipment. Foto: Db
Db the djarv OTZ_4329-Edit.jpg 13,22 MB (6507x4338)
Db the djarv the_bunker_07.jpg 82,28 kB (900x900)