Slik fikk forlaget instakidsa til å lese bøker
Utmerkelsen ble delt ut onsdag 16. mars av Design og arkitektur Norge (DOGA).
9000 følgere
Hvordan få unge mennesker til å lese mer skjønnlitteratur? Gyldendal bestemte seg for å publisere en ungdomsroman som en serie med Instagram-poster. Rundt 9000 personer fulgte med på prosjektet på Instagram – de fleste fra begynnelse til slutt.
– Jeg er veldig glad for at vi får DOGA-merket. Det viser at prosjektet holder en så høy kvalitet at det utmerker seg, og det er stas. Da vi gikk i gang visste vi ikke helt hvordan det ville gå, og jeg er stolt over sluttresultatet, sier forfatteren selv, Alexander Kielland Krag.
En roman som 45 «stories»
Debutboken hans, Dette blir mellom oss, handler om vennskap og kjærlighet mellom to gutter på 17 år. Romanen ble plukket fra hverandre og satt sammen som 45 Instagram Stories, under navnet DBMO.
Byrået All Images sørget for bilder og video til tekstene, og designeren Jørgen Brynhildsvoll utviklet et energisk og enkelt formspråk. Instagram-boken fikk til og med et eget musikksoundtrack, This Stays Between Us, spilt inn av Kielland Krag og artisten Emelie Hollow.
– Vi vet at unge leser mindre litteratur enn før, og dette er noe vi ønsker å endre. Å nå ut til ungdommen på nye plattformer gjør at vi kan være tettere på publikum. Det er viktig å formidle sterke historier til ungdommen som vil inspirere, informere og oppfordre til inkludering og kritisk tenking, derfor er DBMO et perfekt litterært prosjekt å utforske dette formatet på, sier Helene Jelsø Spanthus, kommunikasjonsmedarbeider i Gyldendal.
Norges første Instagram-roman ble utgitt over 45 dager i mai og juni 2020.
Digital og fysisk suksess
Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur roser mottakerne for å tenke nytt om hvordan ungdom kan finne tilbake til bøkene.
«Juryen applauderer den digitale nyvinningen og er samtidig imponert over hvordan forlag og samarbeidspartnere også lyktes med å gjøre «Dette blir mellom oss» til en suksess på papir og etterspurt i bokhandler og på bibliotek,» står det i jurykjennelsen.
Planet, samfunn, økonomi
DOGA-merket for design og arkitektur, som tidligere het Merket for god design, kan føre sin historie helt tilbake til 1964. I dag løfter utmerkelsen fram virksomheter som bruker design og arkitektur for å skape nytenkende, vakre og funksjonelle løsninger som gir positive ringvirkninger for samfunnet, planeten og økonomien.
I år er det i alt 13 mottakere av DOGA-merket for design og arkitektur, i tillegg til tre mottakere av DOGA-merket nykommer.
DOGA er en del av regjeringens virkemiddelapparat for økt innovasjon. DOGAs rolle er å fremme design og arkitektur som verktøy for bærekraftig omstilling og verdiskaping i næringsliv og offentlig sektor.
(Pressenytt)
Mer informasjon om prisutdelingen og DOGA-merket for design og arkitektur her: https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/doga-merket-design-arkitektur/
Finn mer informasjon om prosjektet her:
Kontaktpersoner:
* Gyldendal, kommunikasjonsmedarbeider Helene Jelsø Spanthus, mobil 40 45 55 93
* Design og arkitektur Norge, Ellen Heggestad, mobil 92 65 35 30
Bildetekster:
Bilder fra overrekkelsessermonien vil legges ut på denne lenken cirka kl 19:00 i dag: https://www.flickr.com/photos/doganorway/albums/72177720297368169
PRIS. «Instaboken» DBMO mottar DOGA-merket. Foto: DBMO
HISTORIER. Boken Det blir mellom oss er delt opp i en rekke Instagram Stories. Foto: DBMO
PAPIR. Den fysiske romanen er skrevet av Alexander Kielland Krag. Foto: Gyldendal
Gyldendal dbmo-4-1-insta-story.jpg 227,43 kB (2000x1125)
Gyldendal dbmo-5-papirbok.jpg 307,94 kB (2000x1125)