Slik fikk Barneombudet en identitet i verdensklasse
Utmerkelsen ble delt ut onsdag 16. mars av Design og arkitektur Norge (DOGA).
Både vennlig og alvorlig
Kan god og gjennomtenkt design hjelpe et statlig organ med å tale barnas sak? Ja, mener Barneombudet. Nå mottar de DOGA-merket for design og arkitektur for sin nye visuelle identitet.
– Den visuelle profilen gir oss en tydelig identitet og gjør at vi skiller oss ut i mengden. Målet var at den skulle gjenspeile at vi er et statlig overvåkingsorgan, men som samtidig ønsker å være imøtekommende og åpne, sier Eva Karin Dahle Rabben. Hun er leder for kommunikasjon og myndighetskontakt i Barneombudet.
Et helt univers
Barneombudet manglet en helhetlig visuell profil som kunne treffe alle målgruppene og ikke minst fungere i digitale kanaler. Den kjente og kjære teddybjørnen fungerte ikke så godt i ungdomssegmentet eller til politisk dialog.
Designbyrået Bielke & Yang fikk jobben med å lage en ny visuell identitet til ombudet. De satte av god tid til å intervjue medarbeidere og foreta spørreundersøkelser i målgruppene. Resultatet er en modig profil med fin balanse mellom lekent og seriøst.
– Designerne viste stort engasjement, og har fanget opp hvem vi er og hva vi ønsker. De har laget et helt visuelt univers for oss, sammensatt av foto, illustrasjoner, ikoner og vår egen font. Vi bruker profilen i alle flater, fra sosiale medier og nettsider til film og trykte flater. Vi brukte den til og med da vi pusset opp lokalene våre, så vi har virkelig fått en helhetlig profil, sier Rabben.
Håper Barneombudet inspirerer andre
Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur kaller den nye profilen leken og troverdig.
«Det er svært krevende å treffe barn og unge, senke terskelen for å ta kontakt og samtidig være en seriøs aktør i voksenverden. Barneombudet har brukt det ypperste av designfaglig kompetanse for å løse dette. Resultatet er en helhetlig visuell identitet som fungerer godt på mange flater. Vi håper Barneombudet vil inspirere andre offentlige virksomheter,» står det i jurykjennelsen.
Planet, samfunn, økonomi
DOGA-merket for design og arkitektur, som tidligere het Merket for god design, kan føre sin historie helt tilbake til 1964. I dag løfter utmerkelsen fram virksomheter som bruker design og arkitektur for å skape nytenkende, vakre og funksjonelle løsninger som gir positive ringvirkninger for samfunnet, planeten og økonomien.
I år er det i alt 13 mottakere av DOGA-merket for design og arkitektur, i tillegg til tre mottakere av DOGA-merket nykommer.
DOGA er en del av regjeringens virkemiddelapparat for økt innovasjon. DOGAs rolle er å fremme design og arkitektur som verktøy for bærekraftig omstilling og verdiskaping i næringsliv og offentlig sektor.
(Pressenytt)
Mer informasjon om prisutdelingen og DOGA-merket for design og arkitektur her: https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/doga-merket-design-arkitektur/
Finn mer informasjon om prosjektet her:
Kontaktpersoner:
* Barneombudet, leder for kommunikasjon og myndighetskontakt Eva Karin Dahle Rabben, mobil 97 73 88 62
* Design og arkitektur Norge, Ellen Heggestad, mobil 92 65 35 30
Bildetekster:
Bilder fra overrekkelsessermonien vil legges ut på denne lenken cirka kl 19:00 i dag: https://www.flickr.com/photos/doganorway/albums/72177720297368169
ET VISUELT UNIVERS. Barneombudet prises for sin nye visuelle identitet. Foto: Bielke & Yang
Barneombudet - foto Bielke Yang.jpg 251,78 kB (4001x2251)
Barneombudet2 - foto Bielke Yang.jpg 645,11 kB (4001x2251)