presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2015:

Skummende suksess for Vestfold-øl – SPERREFRIST TIL KL 18.00 I DAG

  Publisert: 15.04.2015 07:22 - av  Henning Poulsen

Færder Mikrobryggeri og Panorama Design mottok Merket for god design. Foto: Færder Mikrobryggeri

Oslo: Ved hjelp av god øl og god design har de skapt et av Norges mest spennende bryggerier i et gammelt vaskeri i Tønsberg. Nå hedres Færder Mikrobryggeri med Merket for god design.

Onsdag ettermiddag mottok Færder Mikrobryggeri og Panorama Design den ettertraktede designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen skjedde på Designdagen, landets viktigste møteplass for designbransjen, næringsliv og offentlig sektor.

 

– Bruk av designkompetanse har blitt en nødvendighet for å lykkes nesten uavhengig av hvilken bransje du er i og hvilke målgrupper du retter deg imot. Mottakerne av Merket for god design 2015 viser at de kan løse samfunnsutfordringer og skape innovative, lønnsomme produkter og tjenester, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.

 

100-doblet kapasiteten

Da familien Krüger begynte å brygge øl i kjelleren sin hjemme på Tjøme var tilbakemeldingene så gode at de bestemte seg for å starte opp sitt eget mikrobryggeri. Imidlertid trengte de en visuell identitet som gjorde at de kunne skille seg ut i de stadig mer bugnende ølhyllene på Vinmonopolet og i dagligvaren.

 

– Det har vi fått til gangs! Siden lanseringen i fjor høst har vi solgt 20 000 liter øl. I år regner vi med å selge 120 000 liter, forteller markedssjef og gründer Tone Krüger i Færder Mikrobryggeri.

 

Det er bare halvannet år siden hun fremdeles jobbet som hjelpepleier, mens sønnen Mathias studerte medisin. På fritiden brygget de øl. Nå er Mathias Krüger bryggerimester, mens økonompappa Steinar er daglig leder i det unge bryggeriet. 20-literskjelen i kjelleren er erstattet med et fullblods mikrobryggeri i et ombygd gammelt renseri midt i Tønsberg, med kapasitet på 2000 liter om gangen.

 

Stramt og stilrent

– Jeg tegnet en profil på en serviett som en venninne tegnet ut. Vi var mest opptatt av det som var inni flasken, men etter hvert skjønte vi at vi måtte satse også på det visuelle, sier Tone Krüger.

 

Derfor innledet Færder Mikrobryggeri et samarbeid med Panorama Design. De kom opp med flere forslag til hvilken retning profilen kunne gå. Ett av forslagene var svært stilrent og stramt, nesten så langt unna hjemmebrygging som det var mulig å komme. Bryggerimesteren var henrykt, men markedssjefen kunne styre sin begeistring.

 

– Jeg måtte gi det noen dager – og noen våkenetter. Etter hvert modnet det og jeg så at det nye designet hadde potensial, sier markedssjef Krüger.

 

Ølflagg skaper gjenkjenning

Profilen Panorama Design kom opp med består av en enkel, høyreist og moderne logo, og en serie med maritime flagg. Hver øltype bryggerimester Mathias lager får sitt eget flagg, og flaggene dominerer etiketten i så stor grad at det skapes en klar gjenkjennelseseffekt i butikkhyllen. Tone Krüger klarte likevel å få igjennom en viss oppmyking av den moderne designprofilen. Blant annet innførte hun enda et kjenningsmerke på etiketten: Hver flaske bærer stempelet til bryggeren: «The Mad Doctor».

 

Lanseringen i september i fjor gikk over all forventing. Takket være det nye designet ble Færder-ølet plukket opp av Norgesgruppen. I dag selges en humlete pale ale og en lys ale med hyllebærekstrakt på Meny-butikker over store deler av landet, og får snart selskap av en hvete-IPA.

 

Vil ha med kvinnene

Flere av bryggeriets mer komplekse og alkoholsterke øl tas etter planen snart inn på Vinmonopolet. I forrige måned lanserte Færder Mikrobryggeri dessuten sitt første samarbeidsbrygg. Det ble brygget sammen med bransjeveteranene i Ægir, og ble utgitt i anledning kvinnedagen.

 

– Det er på tide at også kvinner oppdager alle de gode smakene og fine nyansene som finnes i håndverksøl. I virkelig gamle dager var det jo gjerne kvinner som brygget ølet, og forestillingen om øl som noe utelukkende maskulint er av nyere dato. Der håper jeg at vi kan bidra, ikke minst takket være designet vårt. Det er moderne, friskt og lekent, og vil forhåpentligvis pirre nysgjerrigheten til begge kjønn, sier Tone Krüger.

(Pressenytt)

 

 

* Designdagen 2015 streames på doga.no fra klokken 09.00 onsdag 15. april. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Færder Mikrobryggeri, markedssjef Tone Krüger, mobil 918 84 549

* Norsk design- og arkitektursenter, kommunikasjonsrådgiver Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

 

 

FAKTABOKSER:

 

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap

* I år var det 128 søkere

* 15. april mottar 43 av disse Merket for god design

* Av disse er fire nominert til Hedersprisen for god design

* Mer informasjon om Merket for god design: http://www.doga.no/merket

 

 

Bildetekst:

Færder Mikrobryggeri og Panorama Design mottok Merket for god design. Foto: Færder Mikrobryggeri

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Færder_bilde1_foto_Færder.jpg 765,73 kB (3495x2345)
Bilde - vedlegg til sak Færder_bilde2_foto_Færder.jpg 516,31 kB (3517x2345)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 15.04.2015 07:22
Teknisk løsning ZEVS AS