presseticker

Skip to main content

Sju osloselskaper kjemper om designpriser

  Publisert: 09.06.2019 09:48 - av  Henning Poulsen

Objekt er nominert til Klassikerprisen for «Grorudstolen». Foto: Objekt

NCP og Snøhetta er nominert til prisen Årets produkt for «S-1500». Foto: Snøhetta

Oslo: Denne uken blir det klart hvem som mottar bransjens høythengende designpriser. Fra hovedstaden er fem møbel- og ferdigvarebedrifter, to designselskaper og én vaskeekte oslostol nominert.

Tirsdag 11. juni skal noen av landets aller fremste møbel- og interiørbedrifter konkurrere om prisene Årets eksportbedrift, Årets merkevarebygger, Årets produkt og Klassikerprisen.

 

– De nominerte representerer et stort mangfold i design- og ferdigvarebransjen, både geografisk og bransjemessig. Det er hyggelig, men også svært nødvendig i en tid der vi leter etter hva vi skal leve av etter oljen. Det ligger et stort potensial for verdiskaping i vår bransje i årene som kommer, sier Egil Sundet i Designindustrien, en bransjeforening i Norsk Industri.

 

De fire prisene skal deles ut tirsdag ettermiddag under Bransjedagen i Næringslivets Hus i Oslo. Det er Designindustrien som står bak prisene.

 

Innovative eksportører

Ifølge Sundet har møbel- og ferdigvareindustrien en felles målsetning om å doble eksporten fram mot 2030, noe som vil tilsvare 14 prosent av Norges totaleksport.

 

I den forbindelse er det mange som følger ekstra nøye med på kåringen Årets eksportbedrift. Her er Northern, med tilhold på Frogner, en av de to nominerte virksomhetene.

 

«Bedriften har gjort seg synlig i lang tid gjennom god design og gode produkter. Gjennom sitt innovative eksportarbeid har de åpnet nye kanaler som også kan komme andre norske produsenter til nytte,» skriver juryen.

 

Også den andre eksportprisnominasjonen går til Oslo, nærmere bestemt Swims, en Briskeby-basert oppstartsbedrift som selger kalosjer, sko og bekledning.

 

«Den unge bedriften har på relativt kort tid fått til en imponerende eksport til store deler av verden. Produktene faller i kategorier som tidligere var anonyme og like fokuserte, Bedriften har gjort disse til trendprodukter,» står det i nominasjonsteksten.

 

Blåser støv av glemt Grorud-stol

Det nyetablerte designselskapet Objekt er nominert til Klassikerprisen for «Grorudstolen» til Hans Brattrud (1933-2017). Den praktiske og stablebare kjøkken- og kantinestolen ble satt i produksjon på Grorud i 1958. Den var kjent i sin samtid, men ble deretter nærmest glemt før Skøyen-baserte Objekt børstet støv av den i fjor.

 

«Stolen er en klassisk representant for en epoke og for en del av norsk møbelproduksjon som spilte en stor rolle i sin samtid, men som i dag nesten er borte. Stolen er Objekts første produkt, og er basert på stor entusiasme for norsk møbelproduksjon,» skriver juryen i sin begrunnelse.

 

Sterke merkevarer fra Oslo

Vestre og Brav Norway er nominert til Årets merkevarebygger.

 

Vestre på Skillebekk har over lang tid markert seg som en innovativ og viktig produsent av møbler til uterom både i Norge og på eksportmarkedet.

 

«Bedriften har klart å skape stor eksport av produkter til offentlige miljøer. De har fått stor oppmerksomhet rundt sine produkter, har møblert prestisjefylte offentlige rom og skapt økt interesse for gode møteplasser,» heter det i juryens begrunnelse.

 

Merkevarehuset Brav Norway på Kjelsås har i løpet av kort tid gjort et betydelig innhogg i sports- og fritidsmarkedet. Selskapet fører verdensledende merkevarer som Swix, Hard Rox, Ulvang og Toko.

 

«Bedriften samler solide, viktige og sterke merker i sitt sortiment. De forteller en god historie om produkter der norsk hverdagskompetanse gir troverdighet og kvalitet,» ifølge jurykjennelsen.

 

Snøhettas bærekraftige plaststol

Snøhetta har sine fingeravtrykk på nominasjonen av stolen «S-1500» til Årets produkt. Det velkjente arkitekt- og designselskapet har designet stolen for Nordic Comfort Products (NCP).

 

«Stolen er en videreføring av bedriftens klassiker R-45, designet av Bendt Winge. S-1500 er designet av Snøhetta og produsert av plastavfall fra lokal fiskeindustri,» står det i juryens nominasjonstekst.

 

Oslodesign i stein

Tradisjonsrike Lundhs, Nord-Europas største produsent av naturstein, er nominert til prisen Årets produkt for «Essence». De to Oslo-baserte designerne Sverre Uhnger og Thomas Jenkins har utviklet den vakre kolleksjon av vaser, fat og mortere for Larvik-produsenten.

 

«Dette er en spennende leverandør av produkter basert på egen råvare, som er norsk. De har utviklet et serie produkter i samarbeid med to spennende designere. Produktene har skapt myke linjer i et ellers svært hardt materiale,» står det i juryens nominasjonstekst.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

Objekt er nominert til Klassikerprisen for «Grorudstolen». Foto: Objekt

 

NCP og Snøhetta er nominert til prisen Årets produkt for «S-1500». Foto: NCP

 

Northern er nominert til prisen Årets eksportør. Foto: Chris Tønnesen

 

 

FAKTABOKS

Bransjedagen 2019

* Et årlig arrangement for møbel- og designbransjen.

* Arrangeres av Designindustrien.

* Årets tema er markeder i endring og norsk ferdigvareeksport.

* Bransjedagen byr på foredrag og workshoper, i tillegg til utdeling av fire bransjepriser.

* Les mer her: https://www.norskindustri.no/kurs-og-arrangementer/arrangement/2019/q2/designindustrien-bransjedag-og-arsmote/

 

Er du journalist og ønsker å delta på Bransjedagen, kan du registrere deg gratis her:

Velg alternativet «medlem», så blir ikke deltakelsen fakturert i etterkant.

 

Kontaktperson:

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 909 22 192

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak objekt grorudstolen_oak.jpg 831,49 kB (2000x1250)
Bilde - vedlegg til sak NCP - Stockholm - resirkuleringsillustrasjon.jpg 399,09 kB (1646x2430)
Bilde - vedlegg til sak Vestre.jpg 3,11 MB (2616x1744)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 09.06.2019 09:48
Teknisk løsning ZEVS AS