presseticker

Skip to main content

Sjefen skjønner ikke sosiale medier

  Publisert: 11.04.2012 07:25 - av  Henning Poulsen

LEDERVERKTØY: – En oppvakt toppsjef bruker sosiale medier til å styrke bedriftskulturen, plukke opp gode ideer og oppdage hvor skoen trykker internt, sier Ole Johan Heum i Steria. Her med kollega Hege Line. Foto: Johnny Syversen

Oslo: Sosiale medier brukes stadig mer i arbeidslivet, men annenhver leder skjønner fremdeles lite. Det viser en ny undersøkelse.

Norske it-sjefer gir sine overordnede en svært blandet attest når det kommer til sosiale medier. I en undersøkelse analysebyrået Rock IT har gjennomført for Steria svarer 46 prosent av it-sjefene at deres øverste leder har små eller ingen kunnskaper om sosiale medier.

 

– Riktig bruk av sosiale medier kan bidra til langt mer enn bare å bygge merkevaren. For en oppvakt toppsjef er sosiale medier et verktøy som kan brukes til å styrke bedriftskulturen, plukke opp gode ideer og oppdage hvor skoen trykker internt, sier Ole Johan Heum i Steria.

 

– Går glipp av muligheter

I over halvparten av større norske virksomheter har sosiale medier blitt mer aktuelt i løpet av det siste året. Bare 7 prosent av it-sjefene i undersøkelsen mener sosiale medier er blitt mindre aktuelt for deres virksomhet det siste året, mens to av fem svarer at temaet er like aktuelt som før.

 

– Både den innledende hypen og den påfølgende skepsisen har lagt seg, nå handler det om hvordan sosiale medier kan brukes som et arbeidsverktøy for å øke produktivitet og nyskaping. De topplederne som ikke henger med går glipp av mange muligheter, og risikerer å bli oppfattet som gammelmodige og lite attraktive av en ny generasjon arbeidstakere, sier Hege Line i Steria.

 

Sosiale på innsiden

En rapport fra Dataforeningen konkluderer med at sosiale medier fremdeles brukes mest til ren markedsføring og profilering. Imidlertid viser Steria-undersøkelsen at stadig flere organisasjoner har begynt å ta i bruk sosiale medier som internt kommunikasjonsverktøy. For halvannet år siden hadde 65 prosent av bedriftene ikke prøvd å bruke sosiale medier på denne måten. I den nye undersøkelsen har andelen usosiale bedrifter sunket til 29 prosent.

 

– Stadig flere virksomheter skjønner at dette handler om mer enn bare Facebook og Twitter, og bruker sosiale verktøy som Yammer, Newsgator og Beezy til kunnskapsdeling, idegenerering og arbeidsfordeling. Noen steder er sjefen med på notene, andre steder kan det dukke opp egne sosiale miljøer blant fagpersoner som ledelsen ofte knapt kjenner til, sier Ole Johan Heum.

(Pressenytt)

 

Last ned Sterias 3-minuttersguide – ”Slik lykkes du med om sosiale medier” – her: http://www.steria.com/no/vi-deler-kunnskap/guide/guidedetails/?uid=34

 

Kontaktpersoner:

* Steria, senior IT-rådgiver Ole Johan Heum, mobil 917 38 164

* Steria, senior IT-rådgiver Hege Line, mobil 934 18 725

* Steria, markeds- og kommunikasjonsdirektør Anders Lindgren, tlf. 22 57 57 64, mobil 416 33 084

 

Bildetekst:

LEDERVERKTØY: – En oppvakt toppsjef bruker sosiale medier til å styrke bedriftskulturen, plukke opp gode ideer og oppdage hvor skoen trykker internt, sier Ole Johan Heum i Steria. Her med kollega Hege Line. Foto: Johnny Syversen

 

Dette er Steria:

Steria er et av Europas 10 største it-konsulentselskaper, og leverer tjenester innen it- og forretningsrådgivning, systemutvikling, infrastruktur og drift. Internasjonalt er selskapet representert i 16 land og teller omkring 20 000 medarbeidere. Steria har over 40 års erfaring i Norge og jobber i dag med mange av landets største og mest krevende oppdragsgivere, blant andre Tollvesenet, DNB, Statens Pensjonskasse, Telenor og Forsvaret.

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak line og heum høyde.jpg 1,66 MB (3744x5616)
Bilde - vedlegg til sak line og heum bredde.jpg 1,64 MB (5616x3744)
Bilde - vedlegg til sak IMG_6539.jpg 5,27 MB (5616x3744)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Sopra Steria, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 11.04.2012 07:25
Teknisk løsning ZEVS AS