Sexleketøy, antisvensker og en forbanna nordlending
– Merket for god design henger høyt i Norge, og gis til bedrifter og designere som sammen har skapt svært gode produkter eller tjenester gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.
Utmerkelsene ble delt ut onsdag 17. mars i Oslo under Designdagen - et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd - der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.
Giske: – Norge bør være fremst på design
Næringsminister Trond Giske var til stede under overrekkelsen. Han synes det er positivt at norske virksomheter som jobber strategisk med design løftes fram. – Jeg tror det er viktig at vi forteller om suksesshistoriene, slik at de beste kan vise fram sine vellykkede resultater, mener han.
Næringsministeren påpeker at design blir stadig mer sentralt i de fleste næringer her til lands for å utvikle attraktive produkter og tjenester som kan konkurrere med utenlandske aktører.
– I et høykostland som Norge må vi være i fremste rekke når det gjelder design, fordi dette er et område hvor vi kan være konkurransedyktige selv med et høyt lønnsnivå. Vi vet at design blir stadig viktigere når forbrukeren skal ta en kjøpsbeslutning, sier Trond Giske.
Første norskproduserte sexleketøy
Laids serie med sexleketøy startet som en masteroppgave på arkitekthøgskolen i Oslo i 2007, og er basert på en målsetning om å overvinne tabuene som hindrer folk i å kjøpe sexleketøy. – Vi mente helhetlig god design innen sexleketøy var mangelvare, og ønsket å gjøre noe med dette, sier daglig leder Karianne Rønning i Laid.
Laid har nå blitt den første norske aktøren som designer og produserer sexleketøy for både kvinner og menn. – Vi har jobbet med funksjon og produksjon hele veien, kombinert med en ren visuell kommunikasjon som er utviklet i samarbeid med Skin Designstudio, forteller Rønning.
Resultatet er blitt delikate og eksklusive produkter som bryter med sexindustriens tradisjonelle stil. – Vi har jobbet hardt og lært mye underveis. Derfor oppleves det som en stor anerkjennelse å motta Merket for god design, sier Rønning.
Til krig mot Sverige
Anti Sweden tar utgangspunkt i norsk svartmetall og et iboende svenskehat, der ideen har vært å skape en merkevare for jeans med utgangspunkt i norsk kultur. – Svenskene har lenge hatt omtrent monopol på kredible bukser. Derfor ønsket vi med utgangspunkt i black metal, som er en stor norsk eksportvare, å skape en jeanskultur som bygges rundt det ekte norske, sier kreativ direktør Kjetil Wold i Anti.
Han forteller at den første modellen var svart, fikk det dyriske navnet ”666”, ble laget i 666 utgaver og har et gult opp-ned-kors i logoen. – Vi har jobbet med å ta konseptet helt ut, og har blant annet brukt den kjente illustratøren Justin Bartlett, som har en historikk i denne subkulturen. Dette gir jeansmerket en sterk egenart, sier Wold.
Buksene er blitt en suksess, og Wold mottar bestillinger fra Norge, Tokyo, New York – og Sverige. – Det er hyggelig, og betyr at svenskene tåler dette. At vi får Merket for god design viser at juryen er både modige og enige i at vi har klart å definere kundens behov og formidler verdien til produktet på en god måte, sier Wold.
Sur merkemottaker
Nytt navn og design gjør at Sorrisniva ligger et hestehode foran konkurrentene i kamp om turistene i Finnmark. Imidlertid fikk hele prosessen en svært trang fødsel i nord. – Jeg var sur og forbanna. Alta Friluftspark var hjertebarnet mitt, og jeg var helt imot en slik design- og navneprosess, sier daglig leder i Sorrisniva, Tor Kjetil Wisløff.
Alle de ansatte på bedriften var involvert i prosessen med designbyrået Scandinavian Design Group. Til og med kjøkkensjefen.
– I starten syntes vi Sorrisniva hørtes helt latterlig ut. Men etter hvert så vi hvor riktig det er. Før kom folk til Alta Friluftspark og spurte etter parken, men vi har jo ingen park. Sorrisniva er stedsfestet og relatert til Altaelven like i nærheten, forklarer Wisløff.
Wisløff forklarer at Sorrisniva har vekket internasjonal interesse etter profilendringen. – Navnet er lettere å huske i det utenlandske markedet. I tillegg er designet så bra, det er mange som får lyst til å reise til Finnmark når de ser designet vårt. Da har vi gjort jobben vår, sier han.
(Pressenytt)
Jurykjennelser, bilder, underlag:
Nyhetssaker, jurykjennelse, produktbilder med mer legges her kl 1700, onsdag 17. mars: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html
(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)
Film:
Se næringsminister Trond Giske uttale seg om norsk design her: http://www.norskdesign.no/video/10-aarets-beste-design-article13980-636.html
Kontaktpersoner:
* Laid, daglig leder Karianne Rønning, mobil 92 82 81 28
* Anti, kreativ direktør Kjetil Wold, mobil 99 71 09 75
* Sorrisniva, daglig leder Tor Kjetil Wisløff, tlf. 78 43 33 78
* Haavind, markedskonsulent Margrethe Ekbråten, mobil 93 20 01 26
* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, esg@norskdesign.no
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971
* Mer informasjon om Designdagen 2010: http://www.norskdesign.no/designdagen-2010/category8579.html
* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.
* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..
* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.
* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.
(Kilde: norskdesign.no)