Sender dråpedesign fra Fyresdal til Paris
– Norsk design er på fremmarsj i Frankrike. Aldri før har så mange norske designbedrifter stilt ut i Paris sammen. Når flere av dem også skal lansere nye produkter på Maison&Objet, blir dette en norsk designstand utenom det vanlige, sier Egil Sundet i Designindustrien, en bransjeforening i Norsk Industri.
Fredag denne uken åpner Maison&Objet dørene for et designsultent publikum fra hele verden. Ragnhild Grytten, som er prosjektleder for Inside Norway, forteller at den norske standen rommer noen av de aller fremste designaktørene i Norge akkurat nå.
– Dette er kompromissløse, designdrevne bedrifter som holder et svært høyt nivå på det de gjør. Norsk design har en stigende stjerne i Europa, og vi har en særdeles god stand som jeg gleder meg til å vise fram for et internasjonalt publikum, sier hun.
Bjaadals glassdråper
Tradisjonsrike Magnor Glassverk skal vise fram en rekke av sine produkter på messen, deriblant serien Drops av Kristine Bjaadal fra Fyredal
Dette er en såkalt bonbonnier som kan brukes til å oppbevare nøtter, småkaker og godteri, men kanskje også smykker, nøkler, mynter og andre småting. Den vakre Drops-serien er munnblåst og håndlaget i gjennomfarget glass.
Eksporterer mer i 2019
Totalt seks bedrifter stiller ut på Inside Norway-standen i Paris fra 6. til 10. september: Vestre, Northern, Heymat, Fram Oslo, Magnor Glassverk og Lundhs Real Stone.
Ifølge Designindustrien økte eksporten av møbel- og interiørprodukter med 5,3 prosent i løpet av årets første halvår.
– Faktisk er design- og ferdigvareindustrien den ene av bare to sektorer i Norge som kan vise til eksportvekst de siste 10 årene. Ambisjonen nå er å doble eksporten fram mot 2030, noe som kan gi 40 milliarder i økt verdiskaping og kanskje 30 000 nye arbeidsplasser. Skal vi få det til, behøver vi politisk støtte, sier Egil Sundet.
– Trenger eksportutviklingsordning
Rent konkret ønsker bransjesjefen en egen eksportutviklingsordning for design og ferdigvare. Dette har eksistert i Danmark i en årrekke og nokså nylig kommet på plass i Sverige.
– Dersom vi mener alvor når vi snakker om å finne noe å leve av etter oljeeventyret, ligger det et betydelig potensial i norsk design. Interessen for norske designprodukter er større enn den har vært på lenge, noe vi får bekreftet hver gang vi deltar på internasjonale messer som Maison&Objet. Nå må vi smi mens jernet er varmt, og en egen eksportutviklingsordning kan hjelpe norske designbedrifter med å finne nye markeder utenfor Norge, sier Sundet.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 909 22 192
* Designindustrien, prosjektleder Ragnhild Grytten, mobil 917 51 804