presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2010:

Samtidsdans og majonesrevolusjon ga designseier til Hordaland

  Publisert: 17.03.2010 07:00 - av  Henrik Arneberg

Carte Blanche fikk Merket for god design for ny visuell identitet.

Oslo: Hele fem bedrifter fra Hordaland har fått Merket for god design under Designdagen 2010.

Carte Blanche, Kavli, Destinasjon Voss, Hardanger Bestikk og Umoe Schat Harding fikk Merket for god design som belønning for vellykket bruk av design i forbindelse med utviklingen av henholdsvis ny visuell identitet, emballasjeløsning, et unikt kommunikasjonskonsept, spesiallagde eggeskjeer og en redningsbåt i verdensklasse.

 

– Denne utmerkelsen henger høyt i Norge, og gis til bedrifter og designere som sammen har skapt svært gode produkter eller tjenester gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 17. mars i Oslo under Designdagen - et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd - der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Giske: Norge bør være fremst på design

Næringsminister Trond Giske var til stede under overrekkelsen. Han synes det er positivt at norske virksomheter som jobber strategisk med design løftes fram. – Jeg tror det er viktig at vi forteller om suksesshistoriene, slik at de beste kan vise fram sine vellykkede resultater, mener han.

 

Næringsministeren påpeker at design blir stadig mer sentralt i de fleste næringer her til lands for å utvikle attraktive produkter og tjenester som kan konkurrere med utenlandske aktører.

 

– I et høykostland som Norge må vi være i fremste rekke når det gjelder design, fordi dette er et område hvor vi kan være konkurransedyktige selv med et høyt lønnsnivå. Vi vet at design blir stadig viktigere når forbrukeren skal ta en kjøpsbeslutning, sier Trond Giske.

 

Samtidsdans til folket

Bergensbaserte Carte Blanche, Norges nasjonale kompani for samtidsdans, ønsket som følge av ny kunstnerisk ledelse og 20-årsjubileum å redesigne sin grafiske profil. Målet var å gjøre en smal kunstart tydelig og synlig for et bredere publikum, både nasjonalt og internasjonalt.

 

– Vår viktigste oppgave er å presentere samtidsdans for et bredt og sammensatt publikum. Vi er kjent for høy kvalitet på scenen, og vi ønsket at denne kvaliteten også skulle reflekteres i vår grafiske profil. Forestillingene våre skal være nyskapende og utfordrende, og dette ønsket vi også å få fram når vi presenterer oss på papir, sier Kristin Raknes, informasjonsansvarlig i Carte Blanche.

 

Designbyrået Orangeriet tente på oppgaven, og til tross for korte tidsfrister og begrenset budsjett tok de utfordringen med å gjenskape Carte Blanches identitet og særegenheter i selvstendig grafisk uttrykk.

 

Utfordret vanetenking

Reaksjonene på den nye profilen har vært delte. – Det er tydelig at profilen vår utfordrer manges vanetenking. Det skal den gjøre. Vi må tørre å ta skrittet fra det kjente til det ukjente, sier Raknes, og legger til at hun har fått mange tilbakemeldinger på at Carte Blanche nå fremstår på en tydeligere og mer gjennomtenkt måte.

 

– Særlig fra folk som bare kjenner kompaniet av omtale og aldri har sett forestillingene våre, får vi gode tilbakemeldinger - folk er nysgjerrige og positive. Da tror vi investeringen og valget var riktig. Det inspirerer til å strekke oss lenger i forhold til det vi kan best, nemlig samtidsdans, sier Raknes

 

Samlet Voss

Destinasjon Voss ønsket å utvikle bygda til en større reisedestinasjon enn for kun de spesielt interesserte, og fant sitt konkurransefortrinn gjennom bevisst bruk av design. I samarbeid med designerne i Creuna klarte Destinasjon Voss å samle ”Vossabygda” til ett rike.

 

– Vi spiller på å være oss selv, og har tatt utgangspunkt i våre egne. Vossingene har klart å definere seg selv, og nå viser vi dette til resten av verden, sier daglig leder Anne Grethe Bakke i Destinasjon Voss.

 

Bakke forteller at kommunikasjonskonseptet har masse humor og selvironi. – Det viktigste er at vi har fått Voss sine beste ambassadører, nemlig vossingene selv, med på laget. Vi er også utrolig stolte over at vi har klart å få på plass en visuell profil som kan benyttes på både klær og andre artikler. Dette er produkter som er populære å bruke både blant vossingene og de som besøker bygda, sier hun.

 

Skreddersydd majonestube

Gjennom brukerundersøkelser fant den tradisjonsrike bergensbedriften Kavli ut at majoneskundene ønsket seg emballasje som gjør det mulig å se innholdet i tuben, samt muligheten til å justere tykkelsen på majonesstrålen.

 

Dette dannet grunnlaget for utviklingen av en ren revolusjon på majonesfronten. – Det viktigste for oss å finne praktiske løsninger på våre kunders behov, sier markedsdirektør Lise Godfrey i Kavli.

 

I samarbeid med Edge Consulting og Strømme Throndsen Design designet Kavli den nye majonestuben. – Den justerbare korken er uten tvil det mest unike ved produktet. Løsningen gir forbrukeren mulighet til å selv bestemme hvor tykk majonesstrålen skal være. I tillegg er tuben laget slik at det er mulig å se hvor mye majones det er igjen, sier markedsdirektøren i Kavli.

 

Spiser mer majones

Nyvinningen er blitt tatt imot med åpne armer av handelsstanden – til tross for at majonesmarkedet i Norge er ganske konservativt. Godfrey mener den nye majonestuben er et bevis på at det går an å finne uventede og gode løsninger på forbrukernes dagligdagse utfordringer.

 

– Design betyr mye for et produkts suksess, og vi merker at forbrukerne er begeistret over det nye produktet. Dette har igjen ført til at folk har kjøpt mer av vår majones, samtidig som vi også har bidratt til at det totale majonessalget har økt, sier Godfrey.

 

Umoe Schat-Harding fra Rosendal i Kvinnherad kommune og Hardanger Bestikk fra Kinsarvik mottok også Merket for god design under Designdagen. Umoe Scat Harding fikk merket sammen med designere fra Birger Kullmann Design Naval Architects og DDC Marine Safety & Design for utviklingen av en frittfallbåt for offshoreplattformer og skip, mens Hardanger Bestikk og Per Finne Industridesign mottok merket for et nytt eggesett.

(Pressenytt)

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker, jurykjennelse, produktbilder med mer legges her kl 1700, onsdag 17. mars: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

 

Film:

Se næringsminister Trond Giske uttale seg om norsk design her: http://www.norskdesign.no/video/10-aarets-beste-design-article13980-636.html

 

Kontaktpersoner:

* Carte Blanche, informasjonsansvarlig Kristin Raknes, mobil 90 80 46 66

* Kavli, markedsdirektør Lise Godfrey, mobil 97 40 97 04

* Destinasjon Voss, daglig leder Anne Grethe Bakke, mobil 957 87 590

* Hardanger Bestikk, markedssjef Nina Leikvoll, mobil 90 16 60 77

* Umoe Scat-Harding, markedsdirektør Per Einar Gjerding, tlf 53 48 36 00

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, esg@norskdesign.no

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

* Mer informasjon om Designdagen 2010:

http://www.norskdesign.no/designdagen-2010/category8579.html

 

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak CARTE%~1.JPG 36,35 kB (459x280)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 17.03.2010 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS