presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2015:

Salgsrekord for saftig sognedesign

  Publisert: 15.04.2015 07:22 - av  Henning Poulsen

Lerum og Strømme Throndsen mottok Merket for god design for Lerum Solbærsirup. Foto: Lerum

Oslo: Solbærsirupen til Lerum satte ny salgsrekord etter at den fikk et designløft. Nå hedres saft- og syltetøyprodusenten fra Sogndal med Merket for god design.

Onsdag ettermiddag mottok Lerum og designbyrået Strømme Throndsen den ettertraktede designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen skjedde under Designdagen, landets viktigste møteplass for designbransjen, næringsliv og offentlig sektor.

 

– Bruk av designkompetanse har blitt en nødvendighet for å lykkes nesten uavhengig av hvilken bransje du er i og hvilke målgrupper du retter deg mot. Mottakerne av Merket for god design 2015 viser at de kan løse samfunnsutfordringer og skape innovative, lønnsomme produkter og tjenester, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.

 

Ville ære solbæret

Mens Lerum Solbærsirup etter mer enn 100 år fremdeles er ren nostalgi i koppen til nordmenn flest, har designet på flasken i senere tid blitt utdatert og kjedelig. Noe måtte gjøres for at Lerums signaturprodukt skulle beholde sin posisjon som nasjonens foretrukne solbærsirup.

 

– Designet fremsto som lite særpreget, lite smaksrikt og litt kunstig, stikk i strid med innholdet i flaskene. Vi ønsket et design som fremmet de gode råvarene, altså solbærene, sier Lene Solbrekken, kategorisjef i Lerum.

 

Unik flaskeform

Med designbyrået Strømme Throndsen på laget ble prosjektet startet opp høsten 2013. Det ble raskt et stort og tverrfaglig prosjekt der innsikt fra flere omfattende markedsundersøkelser ble brukt til å stake ut kursen.

 

Det ble tidlig bestemt å lage en helt ny flaske til solbærsirupen for å skille den fra Lerums øvrige saftprodukter. Den nye flasken kommer i to størrelser, 0,75 liter og 1,5 liter. Sistnevnte for å appellere enda sterkere til storbrukerne i familiesegmentet.

 

Rekordsalg i julegave

På etiketten ble den ikoniske lillafargen beholdt, samtidig som akvarellteknikk, håndtegnede illustrasjoner og en særegen typografi skaper et mykere, mer naturlig og nostalgisk uttrykk enn hva det gamle designet gjorde. Den matte etiketten lar det blanke gullet skinne og skaper en forventning til kvalitet hos forbrukeren.

 

De nye solbærflaskene fant veien til butikkhyllene i september i fjor, og resultatene lot ikke vente på seg. Allerede i desember slo Lerum Solbærsirup alle rekorder med en markedsandel på 57,3 prosent, mot 52,7 prosent året før.

(Pressenytt)

 

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Lerum, kategorisjef Lene Solbrekken, mobil 930 59 954

* Strømme Throndsen, kreativ leder Morten Throndsen, 405 52 530

* Norsk design- og arkitektursenter, kommunikasjonsrådgiver Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

 

 

FAKTABOKSER:

 

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap

* I år var det 128 søkere

* 15. april mottar 43 av disse Merket for god design

* Av disse er fire nominert til Hedersprisen for god design

* Mer informasjon om Merket for god design: http://www.doga.no/merket

 

 

Bildetekster:

Lerum og Strømme Throndsen mottok Merket for god design for Lerum Solbærsirup. Foto: Lerum

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 15.04.2015 07:22
Teknisk løsning ZEVS AS