presseticker

Skip to main content

Priser til Asker-gründer og Bærum-designer

  Publisert: 11.06.2019 17:57 - av  Henning Poulsen

Lundhs, her ved Hege Lundh, vant prisen Årets produkt for «Essence». Prisvinneren er flankert av (f.v.) Designindustriens Egil Sundet og Knut Skoe fra juryen. Foto: Kristin Jacobsen / Studio Oscar

Eikund vant Klassikerprisen for «Krysset». Her mottar Morten Hippe prisen fra Egil Sundet i Designindustrien. Foto: Norsk Industri

Oslo: Steinserien til Bærum-designeren Sverre Uhnger vant prisen Årets produkt på Designindustriens bransjedag tirsdag ettermiddag. Asker-gründer Morten Hippe kunne innkassere Klassikerprisen for relanseringen av et møbelikon.

Tirsdag 11. juni ble vinnerne av Årets eksportbedrift, Årets merkevarebygger, Årets produkt og Klassikerprisen kåret under Bransjedagen i Næringslivets Hus i Oslo. Det er Designindustrien som står bak prisene.

 

– Dette er svært verdige vinnere som har levert eksepsjonelt gode løsninger i design- og ferdigvarebransjen. Det er bare å ta av hatten for Northern, Brav Norway, Lundhs og Eikund, sier Egil Sundet i Designindustrien, en bransjeforening i Norsk Industri.

 

Northern vant prisen Årets eksportbedrift, Brav Norway ble kåret til Årets merkevarebygger, Lundhs sikret seg produktprisen for serien «Essence», mens Eikund vant Klassikerprisen for sin relansering av møbelikonet «Krysset».

 

Eksklusivt larvikittinteriør

Tradisjonsrike Lundhs er Nord-Europas største produsent av naturstein. De har skapt «Essence», en eksklusiv kolleksjon av vaser, fat og mortere, sammen med designerne Sverre Uhnger og Thomas Jenkins.

 

– Dette er en veldig hyggelig oppmerksomhet, fordi vi har lagt mye tid og engasjement i dette arbeidet. Vi er veldig stolte av denne serien med steinartikler som vi har laget sammen med to velrenommerte og dyktige designere, sier Hege Elisabeth Lundh, markedsdirektør i Lundhs.

 

Brukes over hele verden

Hun er opptatt av de mange bruksområdene til den lokale Larvik-steinen, larvikitt, som hun beskriver som svært robust og kompakt.

 

– Den brukes verden over til fasader, gulv og benkeplater. De siste årene har vi opplevd økende interesse blant designere, arkitekter, kunstnere og sluttbrukere. Derfor tenkte vi det kunne bli spennende med en egen interiørkolleksjon i larvikitt, sier Lundh.

 

Lundhs jobber iherdig for å gå fra å være en ren råvareprodusent til å bygge en global merkevare. Da er det viktig å vise at larvikitten kan brukes til svært mye.

 

Designjuryen er svært begeistret for «Essence»:

 

«Dette er en spennende leverandør av produkter basert på egen råvare, som er norsk. De har utviklet et serie produkter i samarbeid med to spennende designere. Produktene har skapt myke linjer i et ellers svært hardt materiale,» lyder rosen fra juryen.

 

Tilbehørsserien debuterte under London Design Fair i fjor høst. Den har ifølge Lundh fått stor oppmerksomhet i blant annet Storbritannia og Tyskland, og selges i noen få utvalgte butikker – The Conran Shop i London, Pur Norsk i Oslo og Nr9 i Sandefjord – samt i Lundhs egen nettbutikk.

 

Relanserte norsk møbelikon

I 2015 gikk Asker-mannen Morten Hippe sammen med Frode Tingbø og Jørgen Tengesdal på skattejakt. På støvete loft og i gamle arkivskap lette de etter norsk møbelgull. Ett av funnene deres var «Krysset», en stol Fredrik A. Kayser (1924-1968) designet i 1955.

 

Loungestolen ble en av de første relanseringene til det ferske møbelselskapet Eikund i Hellvik.

 

– Dette er utrolig gøy både for oss i Eikund og for de gjenlevende døtrene til Fredrik A. Kayser. Stolen «Krysset» er vår bestselger i kroner og øre, og vi merker stor interesse både i Norge og Storbritannia, sier administrerende direktør Jørgen Tengesdal.

 

Utfordrer danskene

Han mener norsk design har et stort og urealisert potensial.

 

– Vi er ute og sjekker temperaturen i en rekke markeder, blant annet i USA og Tyskland. Tilbakemeldingene vi får er svært positive. Folk synes det er kjempegøy at det kommer flere nordiske designaktører på banen. Hittil har særlig danskene vært dominerende, sier Tengesdal.

 

Designjuryen er svært begeistret for klassikerstolen til Eikund:

 

«Produktet er en tydelig representant for skandinavisk design i norsk tapning. Møbelet er vakkert og krever håndverkkompetanse av ypperste kvalitet. Produktet produseres i Norge av en bedrift som bidrar med stor entusiasme og kompetanse,» står det i jurykjennelsen.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

Lundhs, her ved Hege Lundh, vant prisen Årets produkt for «Essence». Prisvinneren er flankert av (f.v.) Designindustriens Egil Sundet og Knut Skoe fra juryen. Foto: Kristin Jacobsen / Studio Oscar

 

Eikund vant Klassikerprisen for «Krysset». Her mottar Morten Hippe prisen fra Egil Sundet i Designindustrien. Foto: Norsk Industri

 

 

FAKTABOKS

Bransjedagen 2019

* Et årlig arrangement for møbel- og designbransjen.

* Arrangeres av Designindustrien.

* Årets tema er markeder i endring og norsk ferdigvareeksport.

* Bransjedagen byr på foredrag og workshoper, i tillegg til utdeling av fire bransjepriser.

* Les mer her: https://www.norskindustri.no/kurs-og-arrangementer/arrangement/2019/q2/designindustrien-bransjedag-og-arsmote/

 

 

Kontaktpersoner:

* Lundhs, markedsdirektør Hege Elisabeth Lundh, mobil 480 03 600

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 909 22 192

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Lundhs_6835.jpg 3,16 MB (3258x2172)
Bilde - vedlegg til sak eikund morten hippe pluss egil sundet.jpg 6,05 MB (4000x2667)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 11.06.2019 17:57
Teknisk løsning ZEVS AS