presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2011:

Pastilleventyr i Østfold - SPERREFRIST TIL 16.3. KL 18.00

  Publisert: 16.03.2011 12:00 - av  Henning Poulsen
Oslo: Det nyeste medlemmet av Dent-familien har snudd opp-ned på alt vi trodde vi visste om pastiller. Nå har Brynild Gruppen fått tildelt det ettertraktede Merket for god design.

Brynild Gruppen fra Fredrikstad fikk sammen med Strømme Throndsen Design tildelt Merket for god design som belønning for vellykket bruk av design i forbindelse med utvikling av ”Dent Oi… så store”.

 

– Dette er en stor og viktig anerkjennelse til bedrifter og designere som sammen skaper svært gode produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 16. mars i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Mer enn en pastill

En sukkerfri pastill er en sukkerfri pastill, tenker du kanskje. Brynild Gruppen tenker annerledes. Ønsket om å utvikle et nytt og spennende alternativ til en noe yngre målgruppe førte til en spennende nyskaping som har gitt kraftig økning i pastillsalget.

 

Dent er Brynild Gruppens flaggskip på pastillmarkedet. Den historiske norske pastillen konkurrerer med en rekke utenlandske merker, og produsenten ønsket å styrke Dents posisjon på markedet. Strømme Throndsen Design ble koblet inn.

 

– Design er et viktig virkemiddel for å fremme produktene våre og øke salget over tid. Vi har jobbet med Strømme Throndsen en god stund, og har lært hverandre godt å kjenne. Dette gjorde at vi kunne utfordre hverandre litt ekstra da vi jobbet med det visuelle uttrykket, sier Flemming A. Formoe, markedssjef i Brynild Gruppen.

 

Unikt produkt, unik design

Han forteller at utviklingen av ”Dent Oi… så store” er et resultat av et grundig forarbeid for å finne produkter som dekker ulike behov og brukssituasjoner. Det nye medlemmet av Dent-familien er en stor, myk pastill med kandering som fungerer som et sukkerfritt alternativ til godteri.

 

Navnet ”Oi…” spiller på den overraskelsen forbrukeren får ved første møte med den uvanlige pastillen. Fargevalget og den håndtegnede logoen med pastillen som prikken over -i-en gjør at produktet skiller seg ut og fanger oppmerksomheten i butikkhyllene. – Dette er et unikt produkt på markedet, og har derfor fått en nyskapende og moderne design som vi har spilt mye på i reklamekampanjen, sier Formoe.

 

Spiste pastillveksten

”Dent Oi…” ble lansert i februar 2010, og ble en umiddelbar salgssuksess. Pastillmarkedet i Norge vokste ifølge analysebyrået Nielsen med 9,5 prosent i fjor, og nyskapingen til Brynild Gruppen sto for nesten 60 prosent av denne veksten.

 

De to opprinnelige smaksvariantene, Sour og Fuzz, fikk i februar i år selskap av smaken Zest, og Brynild jobber kontinuerlig med videreutvikling av sitt nye pastilleventyr.

(Pressenytt)

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling legges her kl 19.30, onsdag 16. mars: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

 

 

FAKTABOKS:

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

 

Bildetekst:

Oi…SÅ FIN DESIGN: Brynild Gruppen fikk sammen med Strømme Throndsen Design Merket for god design for ”Dent Oi… så store”. Foto: Brynild Gruppen

 

Kontaktpersoner:

* Brynild Gruppen, markedssjef Flemming A. Formoe, mobil 994 27 466

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, mobil 971 05 580

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.03.2011 12:00
Teknisk løsning ZEVS AS