Oslos lovende designfremtid
Norges fire mest lovende unge designere akkurat nå er Andreas Langdalen Sørensen (28) og Ole Martin Kristiansen (20) fra henholdsvis St. Hanshaugen og Prinsdal i Oslo, og Øyvind Østmo (28) og Lars Marcus Vedeler (25) fra Bærum.
Under Designdagen onsdag 11. mars i Oslo fikk Langdalen Sørensen og Østmo førsteplass i Unge talenter 2009, mens Kristiansen og Vedeler kom på andre- og tredjeplass. Dette er Norges mest prestisjetunge konkurranse for unge designere, og arrangeres årlig av Norsk Designråd. Årets konkurranse var den 18. i rekken
– Årets vinnere av Unge talenter viser at nivået er høyt blant landets unge designere. Dette er navn jeg tror vi kommer til å høre mer fra i fremtiden, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd.
Ta med deg varmen
Andreas Langdalen Sørensen og Øyvind Østmo, som sammen vant førsteprisen i årets Unge talenter, har designet en panelovn helt utenom det vanlige. Ovnen Adax Syklus har nemlig avtakbare varmekassetter som man for eksempel kan varme sengen med om vinteren, eller varme føttene på under morgenstellet på et kaldt bad.
– Det har ikke vært noen vesentlig innovasjon i kategorien panelovn på flere tiår. Adax Syklus er en helt ny måte å tenke ovn på, ved å gå tilbake til prinsippet med å nyte varme lokalt, for eksempel gjennom en varmeflaske eller et bål, forklarer Langdalen Sørensen, som opprinnelig kommer fra Bærum.
Ideen er basert på en masteroppgave Langdalen Sørensen og Østmo skrev på Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. De gikk igjennom gamle og nye trender for å finne fram til ideer til produkter som kunne være nyttige for folk flest.
Stort marked
– Etter hvert begynte vi å se på oppvarming av bolig, og ikke minst opplevelsen av oppvarmingen. Teknologisk utvikling gjør at vi ikke har den samme interaksjonen med varmekilden som før i tiden, og vi så muligheten til å designe en ovn som gir en moderne og fleksibel gjenskaping av våre gamle og til en viss grad glemte varmetradisjoner, forklarer Langdalen Sørensen.
Etter hvert meldte behovet for en partner med teknisk kompetanse seg, og vestfoldsbedriften Adax, som mottok Merket for god design i fjor, var villig til å bistå.
Samarbeidet med ovnprodusenten ble trukket spesielt fram av fagjuryen, som roser Østmo og Langdalen Sørensen for et håndverksmessig svært godt utført produkt. ”Designerne står for konkurransens mest komplette produkt. Med utgangspunkt i Adax’ eksisterende produkter er det laget noe vi tidligere ikke har sett maken til,” står det i jurykjennelsen.
Veien videre for Adax Syklus er usikker, men Østmo og Langdalen Sørensen har søkt patent og håper de kan jobbe med ovnen også i fremtiden. De mener at markedspotensialet til ovnen er stort. I 2007 ble det solgt i underkant av en halv million panelovner i Norge alene.
Vil ha deg inn i tv-en
Andreplassen i konkurransen gikk til Ole Martin Kristiansen. Han har utviklet et helt tv-konsept, ”MI”, der både innhold og grensesnitt hentes fra internett. – Navnet spiller på engelske ”me”, altså ”meg”. Tanken er at din gamle tv skal tilrettelegges deg, og at dine brukeropplevelser i tv-stua skal økes ved hjelp av eksisterende teknologi, forteller han.
MI er en liten boks som du kobler til tv-en, og som kobler seg opp til internett gjennom det trådløse nettverket. Dermed er tv-titteren ikke lenger bare en titter, men kan delta i direktesendte debatter, surfe, skrive filmanmeldelser og selv bestemme hva han eller hun vil se. For å nevne noen av mulighetene.
Potent sammensmelting
– Ved å slå sammen århundrets to kraftigste medier, kan vi tilfredsstille de aller fleste behov for underholdning, fastslår Kristiansen. Han påpeker at selv om det finnes lignende tjenester i dag, er ikke disse brakt inn i tv-stuen der store deler av den voksne befolkningen befinner seg.
– Det var svært viktig for meg at grensesnittet skulle være innlysende for alle, og foreldrene mine ble derfor brukt som prøvekaniner, sier Kristiansen.
Norsk design stilles ut
Mellom 19. mars og 26. april står utstillingen ”Merket for god design og Unge talenter” på DogA (Norsk Design- og Arkitektursenteret) i Oslo. Her vil de tre prosjektene som gikk til topps i Unge talenter 2009 stilles ut – sammen med samtlige av årets mottakere av Merket for god design.
– De utstilte produktene og tjenestene gir et godt øyeblikksbilde av hva som skjer innen norsk design og innovasjon akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd.
På utstillingen, som er gratis og åpen for alle, vil det også gå an å stifte bekjentskap med vinnerne av Hedersprisen for god design, Klassikerprisen for god design, Miljøprisen og Design for alle-prisen.
(Pressenytt)
Nyhetssaker, jurykjennelse, produktbilder med mer legges her kl 1700, onsdag 11. mars: http://www.norskdesign.no/nyheter/category152.html
Mer informasjon om utstillingen ligger her:
http://www.norskdesign.no/utstillinger/merket-for-god-design-og-unge-talenter-article8000-237.html
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Marte Grevsgard, mobil 917 74 683, mg@norskdesign.no
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, gk@norskdesign.no
* Andreas Langdalen Sørensen, mobil 412 60 009
* Ole Martin Kristiansen, mobil 986 53 489
* Mer informasjon om Designdagen 2009: http://www.norskdesign.no/designdagen/velkommen-til-designdagen-article3750-229.html
* Arrangeres årlig av Norsk Designråd, og er landets viktigste designkonkurranse for unge designere. Årets konkurranse er den 18. i rekken.
* Lar unge designtalenter vise fram sine beste prosjekter for næringsliv, media og det norske folk.
* Konkurransen retter seg mot studenter ved norske og utenlandske designhøyskoler, uansett designprofesjon. Designere kan delta inntil tre år etter avsluttede studier.
* 1. prisen premieres med 30 000 kroner. 2. og 3. plass premieres med henholdsvis 20 000 og 10 000 kroner.
* Juryen vektlegger fremtidsrettet, nytenkende og gjennomarbeidede idéer/produkter/tjenester, hvor prosessen og brukeren står i fokus. Bidraget skal på en unik måte bidra til å bedre samfunnet.
* Mer informasjon: http://www.norskdesign.no/unge-talenter/category555.html
(Kilde: norskdesign.no)