presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2015:

Oslodesign som forandrer bybildet – SPERREFRIST TIL KL 19.00 I DAG

  Publisert: 15.04.2015 07:22 - av  Henning Poulsen

KLP Eiendom og Neue Design mottok Merket for god design for nye Paleet. Foto: Neue Design

Vestre og designerne Lars Tornøe og Atle Tveit mottok Merket for god design for Bloc-serien. Foto: Tomasz Majewski

Oslo: Paleet har blitt omskapt til et handelskonsept i internasjonal toppklasse. Vestre skaper køer foran sine attraktive utemøbler på Aker Brygge. Nå hedres de med Merket for god design.

Onsdag ettermiddag mottok Paleet ved KLP Eiendom og utemøbelprodusenten Vestre den ettertraktede designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen skjedde under Designdagen, landets viktigste møteplass for designbransjen, næringsliv og offentlig sektor.

 

Designdryss over hovedstaden

– Bruk av designkompetanse har blitt en nødvendighet for å lykkes nesten uavhengig av hvilken bransje du er i og hvilke målgrupper du retter deg mot. Mottakerne av Merket for god design 2015 viser at de kan løse samfunnsutfordringer og skape innovative, lønnsomme produkter og tjenester, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.

 

Hele 13 private og offentlige virksomheter med tilhørighet i Oslo mottok Merket for god design. Hovedstaden fikk også tre hedersprisnominasjoner samt Miljøprisen og Design for alle-prisen. Byens designbyråer mottok hele 33 utmerkelser. – Designdagen ble en rå styrkeoppvisning for Oslo, kommenterer Mehl.

 

Paleet: Fra glemsel til elegant rebell

Tøffere konkurranse fra provinsielle kjøpesentre og nye varemagasin i sentrum gjorde at ærverdige Paleet tapte kunder og kroner. Etter en omfattende reposisjonering og ombygging peker nå alle piler oppover for den elegante rebellen på Karl Johans gate.

 

– Vi var blitt litt gjemt og glemt de siste årene, og posisjonen vi tok ved åpningen i 1990 var rett og slett ikke blitt tatt vare på. Vi skjønte at vi måtte få klarhet i hva Paleet skulle være fremover, forteller senterleder Øystein Aurlien.

 

Etter mange og omfattende diskusjoner internt ble kursen staket ut. Den nye ambisjonen var å skape en helt ny og annerledes destinasjon for mote og livsstil i Oslo. Neue Design Studio ble hentet inn for å gi den nye retningen en unik identitet.

 

Stramt og lekent

Resultatet ble et visuelt uttrykk som er minimalistisk og stramt, men på samme tid også lekent. I jurykjennelsen heter det at profilen er overraskende moderne for et såpass tradisjonsrikt varehus. Den hever og bygger Paleets identitet. Der mye eksklusiv kommunikasjon kan være kald og endimensjonal, fremstår Paleet med varm og levende personlighet. Tosidigheten – det rebelske mot det elegante – gjør at merkevaren oppleves menneskelig, uttaler juryen.

 

For å knytte design og arkitektur sammen har Neue Design Studio jobbet tett sammen med Paleets innleide arkitekter, Jarmund/Vigsnæs Arkitekter samt RISS Interiørarkitekter og Lysstoff. Designerne har utviklet fargepaletten slik at den utfyller fargene i arkitektenes materialvalg og får identitet og arkitektur til å utfylle hverandre.

 

Hagler med kunder og ros

Siden dørene til nye Paleet åpnet i september i fjor har folk strømmet til.

 

– Selv om det ennå er for tidlig å konkludere ser vi at omsetningen ligger om lag 15 prosent høyere enn den gjorde før ombyggingen. Besøkstallene er i snitt 33 prosent høyere. Viktigere er alle de strålende tilbakemeldingene vi får fra publikum og presse. Toneangivende medier som FRAME Magazine, Wallpaper og Monocle skriver at Oslo endelig har fått et handelskonsept av internasjonal klasse. Det viser at vi har lykkes med å skape et rammeverk – gjennom design og arkitektur – for gode handleopplevelser, sier senterlederen.

 

Vestre: Kø for å sitte på Aker Brygge

Den tradisjonsrike utemøbelprodusenten Vestre ønsket å utforske hvordan by- og gatemøbler kunne fungere i forhold til hverandre. De endte opp med en møbelserie som er en salgssuksess og som i dag kan beskues og tas i bruk blant annet på Aker Brygge og ved Operaen.

 

– Bloc dukker opp i stadig flere prestisjeprosjekter, og ingen kan ha vært på Aker Brygge de siste månedene uten å legge merke til de oransje møblene som rammer inn hele havnepromenaden. Det er sjelden vi ser lange køer av mennesker foran offentlige benker, men slik har det blitt på Aker Brygge, sier en fornøyd Jan Christian Vestre. Han er daglig leder og tredje generasjon Vestre.

 

Seriekoblet nyskaping

Det hele startet med en visjon om en enhetlig produktserie med benker, bord og rektangulære avfallsbeholdere som kunne kobles sammen i rekker. Designerne Lars Tornøe og Atle Tveit ble hektet på, og sammen med Vestres egne fagfolk utviklet de først benker med rygg som kunne seriekobles i rekke. Deretter fulgte flere nye produkter i Bloc-serien, deriblant benker uten rygg, solbenker og bord. Etter hvert kom også muligheten til å koble benkene og solbenkene.

 

Vestre får ros av designjuryen for å bruke basale materialer som stålbjelker og treskiver for å oppnå et sofistikert og raffinert sluttresultat. «En subtil knekk i stålflatene gir fine skyggevirkninger og forsterker den kontemporære uttrykket,» heter det i juryens kjennelse. Her fremheves også Vestres veldokumenterte miljøprofil.

 

De første Bloc-benkene så dagens lys i 2009. I dag er Bloc blitt én av Vestres største møbelserier som også er blitt solgt til en rekke prestisjeprosjekter i Norden og Storbritannia.

(Pressenytt)

 

 

* Designdagen 2015 streames på doga.no fra klokken 09.00 onsdag 15. april. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Paleet, senterleder Øystein Aurlien, mobil 932 02 156

* Vestre, daglig leder Jan Christian Vestre, mobil 415 45 808

* Norsk design- og arkitektursenter, kommunikasjonsrådgiver Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

 

 

FAKTABOKSER:

 

Disse oslobedriftene mottok Merket for god design 2015:

* bbcompany

* Epleslang (Også nominert til Hedersprisen for god design)

* Freebit

* Gjensidige Forsikring

* KLP Eiendom / Paleet

* Mokasser

* NRK (Også nominert til Hedersprisen for god design)

* Oslo universitetssykehus (Også nominert til Hedersprisen for god design)

* Posten Norge

* SAFI International

* Salmon Brands

* TT Micro

* Vestre

 

Disse oslodesignerne mottok Merket for god design i 2015:

Abry & Kavanagh Design

Agens

Anderssen & Voll

Atle Tveit Design (2)

Bekk

Bleed

Creuna

Designit Oslo (2)

EGGS Design

Geriljaworks

GRID Design

Halogen (2)

Hareide Design

Heydays

Johan Verde Industridesign

K8 Industridesign (3)

Odd Thorsen

Neue Design

Panorama Design

Pia Bjørnstad

Shortcut

Scandinavian Design Group (2)

Snøhetta Design

Sopra Steria

State

Strømme Throndsen Design

Tangram Design

 

(Tall i parentes indikerer hvor mange utmerkelser som er mottatt i år)

 

 

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap

* I år var det 128 søkere

* 15. april mottar 43 av disse Merket for god design

* Av disse er fire nominert til Hedersprisen for god design

* Mer informasjon om Merket for god design: http://www.doga.no/merket

 

 

Bildetekster:

KLP Eiendom og Neue Design mottok Merket for god design for nye Paleet. Foto: Neue Design

 

Vestre og designerne Lars Tornøe og Atle Tveit mottok Merket for god design for Bloc-serien. Foto: Tomasz Majewski

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 15.04.2015 07:22
Teknisk løsning ZEVS AS