presseticker

Skip to main content

Hedersprisen for god design 2008:

Oslobedrift skapte ny vintersport

  Publisert: 28.02.2008 07:00 - av  Henning Poulsen

North Legion MERC - en SMX-snowracer for de tøffeste gutta i bakken. Foto: Thomas Kleiven.

Armadillo-vesten med ansiktsmaske - personlig beskyttelsesutstyr for minerydding. Foto: Rofi Industrier

Helly Hansen SeaAir - drakt for helikoptertransport offshore. Foto: Morten Brakestad

Oslo: Da North Legion lanserte sin nyskapende skisykkel på markedet, ble dette starten på en verdensomspennende ny vintersport. Nå er skisykkelen MERC nominert til den høythengende Hedersprisen for god design 2008.

Onsdag 12. mars går Designdagen 2008 av stabelen, men allerede fra 28. februar stilles de tre nominerte til årets Hederspris ut på DogA-senteret i Oslo. Og det skorter ikke på action blant de nominerte produktene.

 

Oslo-baserte North Legion er nominert for sin BMX- og terrengsykkelinspirerte snowracer, Helly Hansen Pro fra Moss for sin nye sikkerhetsdrakt for helikoptertransport offshore og Rofi Industrier fra Molde for sitt potensielt livreddende beskyttelsesutstyr for mineryddere.

 

– Årets nominerte til Hedersprisen for god design er plukket ut blant de aller beste av mottakerne av Merket for god design. De er alle unike løsninger, der nyskapende og innovativ design hjelper brukerne med å takle store utfordringer på en bedre måte, sier Jan R. Stavik, administrerende direktør i Norsk Designråd, som arrangerer Designdagen 2008.

 

Skapte ny sport
Historien bak Oslo-baserte North Legion, er også historien om hvordan et nytt vintersportsprodukt la grunnlaget for en helt ny sport. De to gründerne Egil Stene-Johansen og Grunde Wåge la merke til at mens surfe- og rullebrettet hadde sitt sidestykke i snowboardet om vinteren, var det ingen dugelige vinteralternativer for de som drev med BMX og terrengsykling.

Resultatet, skisykkelen MERC, banet også vei for den gryende SMX-sporten (Snow Moto Cross). MERC ble lansert på den internasjonale vintersportsmessen ISPO i 2006, og førte til at North Legion som første norske bedrift vant hovedprisen for beste nye sportsprodukt; ”Brand New Awards”.

Skamros fra designjury
Designjuryen var kraftig imponert. I jurykjennelsen står det blant annet: ”Her er det mye identitet og særpreg. Detaljene er kompromissløse og produktet er fantastisk gjennomarbeidet!”

– Det er jo en utrolig god tilbakemelding, konstaterer en fornøyd Egil Stene-Johansen, og deler æren med kompanjongen Grunde Wåge og de to andre medarbeiderne i North Legion samt designselskapet Abry Design. – Designerne har gjort grunnarbeidet med produktutviklingen, mens vi har brukt tiden på å tenke funksjonalitet, marked og konsept, sier han.
Adidas-samarbeid
Med seg på laget for å lansere SMX som vintersport har nordmennene fått med seg ingen ringere enn Adidas. Utstyrsgiganten er sterkt inne på sykkelmarkedet, men trengte et fotfeste også innen vintersport. Heller enn å konkurrere med etablerte aktører i eksisterende sportsgrener, så de muligheten til å lage en helt ny sport rundt snowraceren til North Legion. Dette har resultert i et årlig internasjonalt SMX-mesterskap; ”Adidas Winter Slope Style”.

Stene-Johansen forteller at MERC i første rekke er for såkalte hardcorebrukerne. – Vi har laget denne modellen med tanke på at den skal være bra nok for de beste. Du kan kjøre veldig hardt på MERC uten at den går i stykker. På sikt skal det komme flere modeller, til neste år planlegger vi å lansere en modell for mer vanlige brukere, sier han. Han understreker at SMX er enklere å bruke enn både ski og snowboard, og at MERC dermed også kan brukes av nybegynnere.
Og forklarer at det er mange hensyn å ivareta når man skal lage et slikt produkt, i tillegg til utseende og brukervennlighet. – SMX-en brukes i skianlegg, og da er det mange sikkerhetskrav som krever gode løsninger, sier Stene-Johansen. Nylig ble MERC godkjent av Veritas for bruk i norske skiheiser, der vanligvis bare ski og snowboard får innpass, noe som er viktig for videre vekst på det norske markedet. Også flere sentrale alpinanlegg i blant annet Sveits og Østerrike har nå godkjent SMX.
Mange symbolbrukere
Godt over halvparten av salget går allerede til utlandet, og andelen ventes å øke i årene som kommer. North Legion har jobbet mye med markedsføring, både inn mot skianlegg og mot ekstreme sykkelmiljøer i Norden, Canada, Frankrike og Mellom-Europa. – Vi har fått noen av de største navnene i verden innen terrengsykling til å bruke MERC. Det har en enorm symbolverdi at de profilerte enerne bruker og går god for vårt produkt, fastslår Stene-Johansen.
Én av disse enerne, den legendariske amerikanske FMX-stjernen (Freestyle Motocross) Travis Pastrana, ble så imponert over MERC at han skal ha en sekvens med den norske nyvinningen i sin neste film i ”Nitro Circus”-serien. Filmingen er allerede i gang, og enda et markedsskup er et faktum for North Legion.

 

Mer informasjon om utstillingen ligger her:

www.norskdesign.no/article3043-237.html

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, administrerende direktør Jan R. Stavik, mobil 975 45 978

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design, Stine Lunde-Aaltvedt, mobil 959 69 370, sla@norskdesign.no

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, gk@norskdesign.no

* Helly Hansen Pro, administrerende direktør Terje Gorm Hansen, mobil 950 88 547

* Rofi Industrier, markedssjef Alfred Øverland, mobil 992 74 900

* North Legion, salgs- og markedsdirektør Egil Stene-Johansen, mobil 928 62 897

* Mer informasjon om Designdagen 2008: http://www.norskdesign.no/designdagen/designdagen-2008-article212-229.html

 

Faktaboks:

Her er de nominerte til Hedersprisen for god design 2008

Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets 126 søkere er følgende 3 kandidater blitt plukket ut:

 

Produkt: Helly Hansen SeaAir

Bedrift: Helly Hansen Pro

Design: Helly Hansen Pro og SINTEF Helse

Last ned mer informasjon her: www.norskdesign.no/article2994-612.html

 

Produkt: Armadillo vest with facemask

Bedrift: Rofi Industrier

Design: Kode Design

Last ned mer informasjon her: www.norskdesign.no/article2993-612.html

 

Produkt: North Legion MERC

Bedrift: North Legion

Design: Abry Design

Last ned mer informasjon her: www.norskdesign.no/article2992-612.html

 

Tidligere mottakere av Hedersprisen:

2007

Telemarkbinding

Bedrift: Rottefella AS

Design: Rottefella AS / Even Wøllo

 

2005 (*)

Kleskolleksjonen Crusader og hjelmene Trooper Halfcut/Fullcut

Bedrift: Sweet Protection AS

Design: Abry Design AS

 

2004

Helly Hansen Shorehike

Bedrift: Helly Hansen ASA

Design: David Solk

 

2003

Hal sofa og stol og møbelstoffet Odal

Bedrift: L.K. Hjelle Møbelfabrikk AS, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik AS

Design: norway says

 

2002

Bavac emballasje og grafisk identitet

Bedrift: Elite Sport

Design: Panorama design

 

2001

Farris

Bedrift: Ringnes AS

Design: Strømme Throndsen Design (profilflaske 0,33 l) og Scandinavian Design Group (etikettdesign)

 

2000

Figgjo Form 123 og grafisk profil

Bedrift: Figgjo AS

Design: Form 1-2-3: Figgjo AS Produktutv.avd. ved Jens Olav Hetland. Grafisk profil: Scandinavian Design Group og Melvær & Lien

 

(* Hedersprisen ble ikke delt ut i 2006 siden Designdagen ble flyttet fra høsten til våren etter 2005.)

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak NorthLegionMerc_2 web.jpg 10,74 kB (300x199)
Bilde - vedlegg til sak Armadillo web.jpg 7,62 kB (300x450)
Bilde - vedlegg til sak HellyHansen_Seaair5 web.jpg 4,11 kB (300x199)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 28.02.2008 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS