Oslobedrift skapte ny vintersport
Onsdag 12. mars går Designdagen 2008 av stabelen, men allerede fra 28. februar stilles de tre nominerte til årets Hederspris ut på DogA-senteret i Oslo. Og det skorter ikke på action blant de nominerte produktene.
Oslo-baserte North Legion er nominert for sin BMX- og terrengsykkelinspirerte snowracer, Helly Hansen Pro fra Moss for sin nye sikkerhetsdrakt for helikoptertransport offshore og Rofi Industrier fra Molde for sitt potensielt livreddende beskyttelsesutstyr for mineryddere.
– Årets nominerte til Hedersprisen for god design er plukket ut blant de aller beste av mottakerne av Merket for god design. De er alle unike løsninger, der nyskapende og innovativ design hjelper brukerne med å takle store utfordringer på en bedre måte, sier Jan R. Stavik, administrerende direktør i Norsk Designråd, som arrangerer Designdagen 2008.
Skapte ny sport
Historien bak Oslo-baserte North Legion, er også historien om hvordan et nytt vintersportsprodukt la grunnlaget for en helt ny sport. De to gründerne Egil Stene-Johansen og Grunde Wåge la merke til at mens surfe- og rullebrettet hadde sitt sidestykke i snowboardet om vinteren, var det ingen dugelige vinteralternativer for de som drev med BMX og terrengsykling.
Resultatet, skisykkelen MERC, banet også vei for den gryende SMX-sporten (Snow Moto Cross). MERC ble lansert på den internasjonale vintersportsmessen ISPO i 2006, og førte til at North Legion som første norske bedrift vant hovedprisen for beste nye sportsprodukt; ”Brand New Awards”.
Skamros fra designjury
Designjuryen var kraftig imponert. I jurykjennelsen står det blant annet: ”Her er det mye identitet og særpreg. Detaljene er kompromissløse og produktet er fantastisk gjennomarbeidet!”
– Det er jo en utrolig god tilbakemelding, konstaterer en fornøyd Egil Stene-Johansen, og deler æren med kompanjongen Grunde Wåge og de to andre medarbeiderne i North Legion samt designselskapet Abry Design. – Designerne har gjort grunnarbeidet med produktutviklingen, mens vi har brukt tiden på å tenke funksjonalitet, marked og konsept, sier han.
Adidas-samarbeid
Med seg på laget for å lansere SMX som vintersport har nordmennene fått med seg ingen ringere enn Adidas. Utstyrsgiganten er sterkt inne på sykkelmarkedet, men trengte et fotfeste også innen vintersport. Heller enn å konkurrere med etablerte aktører i eksisterende sportsgrener, så de muligheten til å lage en helt ny sport rundt snowraceren til North Legion. Dette har resultert i et årlig internasjonalt SMX-mesterskap; ”Adidas Winter Slope Style”.
Stene-Johansen forteller at MERC i første rekke er for såkalte hardcorebrukerne. – Vi har laget denne modellen med tanke på at den skal være bra nok for de beste. Du kan kjøre veldig hardt på MERC uten at den går i stykker. På sikt skal det komme flere modeller, til neste år planlegger vi å lansere en modell for mer vanlige brukere, sier han. Han understreker at SMX er enklere å bruke enn både ski og snowboard, og at MERC dermed også kan brukes av nybegynnere.
Og forklarer at det er mange hensyn å ivareta når man skal lage et slikt produkt, i tillegg til utseende og brukervennlighet. – SMX-en brukes i skianlegg, og da er det mange sikkerhetskrav som krever gode løsninger, sier Stene-Johansen. Nylig ble MERC godkjent av Veritas for bruk i norske skiheiser, der vanligvis bare ski og snowboard får innpass, noe som er viktig for videre vekst på det norske markedet. Også flere sentrale alpinanlegg i blant annet Sveits og Østerrike har nå godkjent SMX.
Mange symbolbrukere
Godt over halvparten av salget går allerede til utlandet, og andelen ventes å øke i årene som kommer. North Legion har jobbet mye med markedsføring, både inn mot skianlegg og mot ekstreme sykkelmiljøer i Norden, Canada, Frankrike og Mellom-Europa. – Vi har fått noen av de største navnene i verden innen terrengsykling til å bruke MERC. Det har en enorm symbolverdi at de profilerte enerne bruker og går god for vårt produkt, fastslår Stene-Johansen.
Én av disse enerne, den legendariske amerikanske FMX-stjernen (Freestyle Motocross) Travis Pastrana, ble så imponert over MERC at han skal ha en sekvens med den norske nyvinningen i sin neste film i ”Nitro Circus”-serien. Filmingen er allerede i gang, og enda et markedsskup er et faktum for North Legion.
Mer informasjon om utstillingen ligger her:
www.norskdesign.no/article3043-237.html
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, administrerende direktør Jan R. Stavik, mobil 975 45 978
* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design, Stine Lunde-Aaltvedt, mobil 959 69 370, sla@norskdesign.no
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, gk@norskdesign.no
* Helly Hansen Pro, administrerende direktør Terje Gorm Hansen, mobil 950 88 547
* Rofi Industrier, markedssjef Alfred Øverland, mobil 992 74 900
* North Legion, salgs- og markedsdirektør Egil Stene-Johansen, mobil 928 62 897
* Mer informasjon om Designdagen 2008: http://www.norskdesign.no/designdagen/designdagen-2008-article212-229.html
Her er de nominerte til Hedersprisen for god design 2008
Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets 126 søkere er følgende 3 kandidater blitt plukket ut:
Produkt: Helly Hansen SeaAir
Bedrift: Helly Hansen Pro
Design: Helly Hansen Pro og SINTEF Helse
Last ned mer informasjon her: www.norskdesign.no/article2994-612.html
Produkt: Armadillo vest with facemask
Bedrift: Rofi Industrier
Design: Kode Design
Last ned mer informasjon her: www.norskdesign.no/article2993-612.html
Produkt: North Legion MERC
Bedrift: North Legion
Design: Abry Design
Last ned mer informasjon her: www.norskdesign.no/article2992-612.html
Tidligere mottakere av Hedersprisen:
2007
Telemarkbinding
Bedrift: Rottefella AS
Design: Rottefella AS / Even Wøllo
2005 (*)
Kleskolleksjonen Crusader og hjelmene Trooper Halfcut/Fullcut
Bedrift: Sweet Protection AS
Design: Abry Design AS
2004
Helly Hansen Shorehike
Bedrift: Helly Hansen ASA
Design: David Solk
2003
Hal sofa og stol og møbelstoffet Odal
Bedrift: L.K. Hjelle Møbelfabrikk AS, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik AS
Design: norway says
2002
Bavac emballasje og grafisk identitet
Bedrift: Elite Sport
Design: Panorama design
2001
Farris
Bedrift: Ringnes AS
Design: Strømme Throndsen Design (profilflaske 0,33 l) og Scandinavian Design Group (etikettdesign)
2000
Figgjo Form 123 og grafisk profil
Bedrift: Figgjo AS
Design: Form 1-2-3: Figgjo AS Produktutv.avd. ved Jens Olav Hetland. Grafisk profil: Scandinavian Design Group og Melvær & Lien
(* Hedersprisen ble ikke delt ut i 2006 siden Designdagen ble flyttet fra høsten til våren etter 2005.)
Armadillo web.jpg 7,62 kB (300x450)
HellyHansen_Seaair5 web.jpg 4,11 kB (300x199)