presseticker

Skip to main content

Oslo sender lys, utebenker og god sittekultur til Milano

  Publisert: 11.04.2016 07:23 - av  Henning Poulsen

Northern Lightings lampe Birdy fikk gull i Milano på 50-tallet. Nå skal den igjen skinne i Nord-Italia. Foto: Chris Tønnesen

– Det er potensielt svært lønnsomt for norske møbel- og interiøraktører å være synlige på I Saloni i Milano, sier Egil Sundet i Møbel + Interiør. Foto: Norsk Industri

Vestre tar med sin prisbelønte utebenk Bloc. Foto: Vestre

Oslo: Norske møbler og interiørprodukter selger stadig bedre i utlandet. Denne uken reiser Northern Lighting, Scandinavian Business Seating, Varier og Vestre fra Oslo til Milano for å vise seg fram på en av verdens aller viktigste messer.

Eksporttallene peker oppover for møbel- og interiørbransjen, som én av få norske næringer for tiden. Møbeleksporten vokste med 6,5 prosent i 2015, mens interiøreksporten beholdt det høye nivået fra i fjor.

 

– Norsk design- og formspråk blir stadig mer attraktivt mange steder i verden, blant annet i vekstmarkeder i Asia. Derfor er det viktig og potensielt svært lønnsomt for aktører som Vestre, Varier, Northern Lighting og Scandinavian Business Seating å være synlige på de største bransjemessene i verden, som Salone Internazionale del Mobile i Milano (I Saloni), sier Egil Sundet i Møbel + Interiør, som er en bransjeforening under Norsk Industri.

 

I 2015 ble det eksportert møbler og interiør for 5,9 milliarder kroner til utlandet. Størst vekst kom i Tyskland, der eksporten økte med 18 prosent. Europa utenom Norden er fremdeles det største markedet for norsk møbel- og interiørbransje: 44 prosent av totaleksporten gikk hit.

 

– Møbel- og interiørbransjen står allerede for en betydelig verdiskaping mange steder i Norge, og potensialet er skyhøyt. Begrepet «den nye oljen» brukes altfor ofte, men det er ingen tvil om at dette er én av næringene innen ferdigvareindustrien vi kan og bør leve av nå når oljeinntektene faller, sier Sundet.

 

Northern Lighting: Selger i over 40 land

På Insidenorway, en felles norsk stand som arrangeres av Norsk Industri, skal 14 norske møbel- og interiørprodusenter vise fram sine produkter. Så langt i år har eksportandelen hos Northern Lighting ligget på mellom 55 og 60 prosent, og ifølge markedssjef Stine Birkeland øker denne andelen jevnt og trutt. Belysningsinnovatørene fra Oslo er tilstede i mer enn 40 land over hele verden.

 

– England og Sverige øker mest i kroner, mens Asia og USA vokser mest i prosent. Vi merker at interessen er stor for skandinavisk design, sier Birkeland.

 

Til tross for å ha eksistert i drøye 10 år er Northern Lighting blitt noe av en veteran på internasjonale møbel- og designmesser. Birkeland forteller at selskapet på denne måten har bygget et betydelig nettverk med både norske og internasjonale bransjeaktører.

 

– Vi har møtt mange av våre største kunder og levert mange enkeltprosjekter som følge av slike messer. For eksempel leverte vi et stort parti med lamper til Nokias hovedkontor i Finland etter at vi først kom i kontakt med dem på en messe, sier hun.

 

Til I Saloni tar Northern Lighting med seg flere lamper, deriblant Evergreen, Diva, klassikerne Birdy og Dokka og den svært særegne og gjenkjennelige Moo. Birdy og Dokka ble designet av norske Birger Dahl etter krigen, og er blitt relansert av Northern Lighting i ettertid. Begge har fått den prestisjetunge gullmedaljen fra Triennale di Milano på 50-tallet

 

– Gjennom relanseringer har vi gitt nytt liv til flere gamle norske klassikere. Etterkrigshistorien har tilført vakre, tidløse design som av ulike grunner har blitt borte etter hvert, og vi føler et ansvar for å ta vare på denne arven. Og det er fantastisk å se responsen internasjonalt når vi viser fram disse klassikerne igjen, sier Birkeland.

 

Varier: Sitter seg til internasjonal suksess

Hvis det noensinne arrangeres norgesmesterskap i eksport for ferdigindustrien, ligger sannsynligvis Varier særdeles godt an. Selskapet har en eksportandel på hele 95 prosent!

 

– Særlig markedene i Sentral-Europa er i vekst. Her har vi en egen salgsorganisasjon, mens vi har egne distributører i USA, Japan og Sør-Korea. Vi tror dette henger sammen med en voksende sunnhetstrend i mange land, der også sittestilling har kommet i fokus. Her har vi en unik kolleksjon med stoler som oppmuntrer til aktiv sitting og bevegelse, sier Jesper Petersen, administrerende direktør i Varier.

 

Møbelprodusenten tar med seg Move, Gravity Balans og Variable Balans til Milano, Petersen forteller at tidligere deltakelse på I Saloni har båret frukter.

 

– Vi møtte vår fremtidige sørkoreanske distributør på I Saloni for fire år siden. I dag er Sør-Korea vårt største marked utenfor Europa. Jeg tror det er mange møbel- og interiørprodusenter i Norge som har et stort potensial utenfor landegrensene, og for å realisere disse mulighetene trenger vi satsinger som dette, påpeker han.

 

Scandinavian Business Seating: I front på design og ergonomi

Forretningsutvikler Marianne Sylthe Solli i Scandinavian Business Seating, som blant annet står bak merkevaren HÅG, understreker at møbelindustrien er en veldig viktig del av norsk ferdigvareindustri – en industri som med sine 115 milliarder kroner i omsetning og 60 000 ansatte er langt større enn for eksempel sjømatnæringen.

 

– Norge kan først og fremst konkurrere på kvalitet, funksjon og design. Det er betydelig interesse for norsk og nordisk design med sin gode funksjonalitet, ærlige materialer og rene linjer. Skandinavia ligger også i forkant når det gjelder å tilby ergonomiske, bærekraftige og miljøvennlige møbler, sier Solli.

 

Scandinavian Business Seating tar med fire produkter til I Saloni: HÅG Capisco, HÅG Capisco Plus, HÅG Conventio Wing og HÅG SoFi Edge.

 

– Alle disse stolene er anerkjente for sin gode design og er gode representanter for HÅGs unike sittefilosofi. Mest kjent er nok sadelstolen HÅG Capisco, som er vår bestselger både i Skandinavia og internasjonalt. I tillegg bruker vi Milano-messen til å gi markedet en forhåndstitt på de nye plastfargene som HÅG Capisco Plus og HÅG Conventio Wing kommer med i år, sier Solli.

 

Den innovative kontorstolprodusenten har vokst seg til å bli den største aktøren i sitt segment i Vest-Europa. Eksportandelen har passert 70 prosent, og øker stadig. Scandinavian Business Seating har kontorer i 12 land og selger sine produkter gjennom et omfattende distribusjonsnettverk i 40 land.

 

Vestre: Suksess med prisbelønt benk

Vestre har utviklet og produsert by- og gatemøbler til offentlige og private miljøer siden 1947. Til I Saloni tar de med seg Bloc Solbenk, som tilhører en omfattende serie med utemøbler som kan kobles i rekker. Den nyskapende Bloc-serien fikk Merket for god design i 2015.

 

– Bloc har blitt en suksess i de skandinaviske landene og nå på full fart inn i flere tyske og franske byer. Kombinasjonen av skandinavisk design, god funksjonalitet, utallige kombinasjonsmuligheter og en nærmest uslåelig kvalitet, gjør at vi har store forventninger til denne produktserien i Europa, sier Jan Christian Vestre.

 

Han er overbevist om at møbelindustrien kan bli en svært viktig eksportnæring for Norge i årene fremover, og mener det er utelukkende positivt at norske produsenter får vist seg fram sammen på verdens største møbelmesse.

 

– På den måten får vi fram det unike mangfoldet i møbel- og interiørbransjen, samtidig som vi kan bygge en sterkere felles identitet som ambassadører for norsk design. Vi utdanner designere i verdensklasse, vi har tilgang på kortreiste materialer med svært høy kvalitet og vi kan basere hele produksjonen vår på fornybar energi. Imidlertid er det viktig at vi rendyrker merkevaren og aldri kompromisser med kvalitet, design og bærekraft. Vi må skape vår egen identitet og sørge for å hevde oss i toppen, sier Vestre.

(Pressenytt)

 

FAKTABOKS

Insidenorway i Milano

* Felles norsk stand eid av Norsk Industri.

* Åpner tirsdag 12. april på Salone Internazionale del Mobile (I Saloni).

* Et samarbeid med klyngen Norwegian Rooms, Innovasjon Norge og Den norske ambassaden i Roma

* 5. år i rad med deltakelse på Milanomessen

* I 2016 deltar 14 møbel- og interiørbedrifter

* Milanomessen I Saloni er verdens viktigste møbel- og interiørmesse

 

Bildetekster:

Northern Lightings lampe Birdy fikk gull i Milano på 50-tallet. Nå skal den igjen skinne i Nord-Italia. Foto: Chris Tønnesen

 

– Det er potensielt svært lønnsomt for norske møbel- og interiøraktører å være synlige på I Saloni i Milano, sier Egil Sundet i Møbel + Interiør. Foto: Norsk Industri

 

Vestre tar med sin prisbelønte utebenk Bloc. Foto: Vestre

 

Scandinavian Business Seating skal blant annet vise fram sin velkjente HÅG Capisco. Foto: SB Seating

 

Varier håper på suksess for Move og Variable Balans på I Saloni. Foto: Varier

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Industri: Møbel + Interiør, bransjesjef Egil Sundet, mobil 909 22 192

* Northern Lighting, markedssjef Stine Birkeland, mobil 971 56 158

* Vestre, administrerende direktør Jan Christian Vestre, mobil 415 45 805

* Varier, administrerende direktør Jesper Petersen, mobil 952 57 878

* Scandinavian Business Seating, administrerende direktør Lars Røiri, mobil 911 79 067

 


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 11.04.2016 07:23
Teknisk løsning ZEVS AS