Oslo-designere topper ligatabellen
De siste to årene har Norsk Designråd delt ut utmerkelsen ”Design Effekt” til bedrifter som kan dokumentere resultater fra sine designinvesteringer. På bakgrunn av dette er det nå laget en ligatabell over de mest verdiskapende designerne.
– Dette er byråer som har bevist at de skaper konkrete verdier for sine oppdragsgivere. De har lykkes med å presentere konkrete bevis på at strategisk designsatsing bidrar til lønnsomhet og merverdi, sier Skule Storheill, direktør for FoU og innovasjonsprogrammer i Norsk Designråd.
– Bak de kommersielle resultatene står det svært kompetente designbyråer. Nå ønsker vi også å vise fram dem som er flinkest til å måle resultatene av sine prosjekter, sier Marte Grevsgard, prosjektleder i Norsk Designråd.
Skapte arbeidsplasser i nord
På toppen av den nye Design Effekt ligatabellen troner Strømme Throndsen Design, som holder til på Uranienborg i Oslo. I fjor sto de bak vinneren av ”Design Effekt Grand Prix 2009”, Lofotprodukt.
– Byrået var avgjørende i arbeidet med å gjøre denne fiskematleverandøren til en nasjonal aktør. Sammen med nytt merkenavn og emballasje førte dette til en tredobling av salget og mange nye arbeidsplasser, forteller Grevsgard.
I år har det samme byrået fått utmerkelsen ”Design Effekt” for å hjelpe Fjordland med relansering av dessertyoghurten Yoplait L’amour. Verdiveksten har vært på formidable 276 prosent eller 20,9 millioner kroner. Også Unil fikk god hjelp fra Strømme Throndsen Design til å bygge opp premiumsmerkevaren Jacobs Utvalgte, som i løpet av sitt første år i dagligvarehyllene har omsatt for omkring 100 millioner kroner.
Merkevarebygging
På andreplass i rankingen ligger designbyrået Mission, som holder hus like bak Slottsparken. I år blir de hedret for å ha skapt nytt liv i medlemsbladet til Norsk Caravan Club. Mission sørget for ny visuell identitet – og dermed spratt annonseinntektene i været med utrolige 225 prosent, og 2500 nye medlemmer meldte seg inn.
Mission utviklet også et nytt merkevarekonsept for fagbokhandleren Akademika, som bidro til at omsetningen økte fra 150 til 215 millioner kroner. Nye merkevarekonsepter for designbutikken Expo Nova og Gresvig-merkevaren ”Norheim” har også bidratt til kraftig vekst.
– Resultatene er så overbevisende at det har gitt Mission i alt fire Design Effekt utmerkelser på to år, noe som sender dem høyt i toppen av ligatabellen, forteller Grevsgard.
Søt suksess
Tangram Design har flere ganger vist at de kan løfte fram søte matvarer. I år ble de nominert til Design Effekt Grand Prix for sin rolle i relanseringen av syltetøyet Lerums Utvalde. Syltetøyet tok hele 87 prosent av den totale markedsveksten det året.
Også relanseringen av Litago Drikke ble en stor suksess med en salgsøkning på 115 prosent. Året før hjalp designbyrået ved St. Olavs Plass i Oslo sentrum Litago barneyoghurt med å snu nedgang til oppgang.
Åpner døren til styrerommene
Skule Storheill i Norsk Designråd mener at design har en selvskreven plass på dagsorden til styrene i norsk næringsliv.
– For å få innpass her må vi føre bevis for at designmetodikk skaper konkrete og kommersielle verdier. Hensikten med Design Effekt er å fremskaffe disse bevisene. Etter kun to år har vi nå funnet 40 konkrete eksempler som viser hvorfor næringslivet bør investere i design som forretningsverktøy, sier Storheill.
Storheill håper ligatabellen kan stimulere designerne til oftere å måle effekten av den jobben de gjør i samarbeid med sine oppdragsgivere. Spesielt etterlyser han initiativ fra landets mange og anerkjente industridesignbyråer, som med et par hederlige unntak hittil har glimret med sitt fravær blant søkerne til Design Effekt.
– Samtidig regner vi med det ligger god markedsføringsverdi i å hevde seg på tabellen. Dette er designbyråer som bevislig skaper store verdier for sine oppdragsgivere, sier Storheill.
(Pressenytt)
Last ned mer informasjon om prosjektene til de 13 oslobyråene her: http://www.norskdesign.no/mottakere/category8534.html
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, FoU- og innovasjonsdirektør Skule Storheill, mobil 901 03 361
* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 55, mobil 917 74 683
* Strømme Throndsen Design, Tone Elise Steig, tlf. 22 96 39 04
* Tangram Design, Line Støtvik, mobil 918 72 860
* Mission AS, Inki Annweiler, mobil 907 27 115
Design Effekt måler resultatet av designinvesteringer og juryeres av et panel som utelukkende består av næringslivsfolk. Designere og designbyråer som mottar en Design Effekt-utmerkelse får et håndfast og objektivt bevis på at de skaper konkrete verdier for sine oppdragsgivere.Rangeringen i ligatabellen bygger på valør og antall Design Effekt-utmerkelser byråene har mottatt i 2009 og 2010.
Rangering | Designbyrå | Poengsum |
1 | Strømme Throndsen - Oslo | 50 |
2 | Mission - Oslo | 40 |
3 | Tangram - Oslo | 35 |
4 | Uniform - Oslo | 25 |
5 | Brand House - Oslo NewStore Europe - Vinterbro Peter Opsvik - Oslo |
20 |
6 | Grow - Sverige Panorama Design - Oslo |
15 |
7 | Brand Lab - Oslo Design House - Oslo Dinamo Design - Lysaker Inventas - Trondheim Logica Norge - Oslo Pierre Robert - Oslo RISS - Oslo sapDesign - Sykkylven SDG - Oslo Øxseth og Angelfoss - Vettre |
10 |