presseticker

Skip to main content

Oppland sender støydempere til Milano

  Publisert: 11.04.2016 07:27 - av  Henning Poulsen

Gudbrandsdalens Uldvarefebrik skal vise fram disse panelene i Milano. Foto: GU

– Det er potensielt svært lønnsomt for norske møbel- og interiøraktører å være synlige på I Saloni i Milano, sier Egil Sundet i Møbel + Interiør. Foto: Norsk Industri

Oslo: Norske møbler og interiørprodukter selger stadig bedre i utlandet. Denne uken reiser Gudbrandsdalens Uldvarefabrik til Milano for å vise seg fram på en av verdens aller viktigste messer.

Eksporttallene peker oppover for møbel- og interiørbransjen, som én av få norske næringer for tiden. Møbeleksporten vokste med 6,5 prosent i 2015, mens interiøreksporten beholdt det høye nivået fra i fjor.

 

– Norsk design- og formspråk blir stadig mer attraktivt mange steder i verden, blant annet i vekstmarkeder i Asia. Derfor er det viktig og potensielt svært lønnsomt for aktører som Gudbrandsdalens Uldvarefabrik å være synlige på de største bransjemessene i verden, som Salone Internazionale del Mobile (I Saloni) i Milano, sier Egil Sundet i Møbel + Interiør, som er en bransjeforening under Norsk Industri.

 

I 2015 ble det eksportert møbler og interiør for 5,9 milliarder kroner til utlandet. Størst vekst kom i Tyskland, der eksporten økte med 18 prosent. Europa utenom Norden er fremdeles det største markedet for norsk møbel- og interiørbransje: 44 prosent av totaleksporten gikk hit.

 

– Møbel- og interiørbransjen står allerede for en betydelig verdiskaping mange steder i Norge, og potensialet er skyhøyt. Begrepet «den nye oljen» brukes altfor ofte, men det er ingen tvil om at dette er én av næringene innen ferdigvareindustrien vi kan og bør leve av nå når oljeinntektene faller, sier Sundet.

 

Ull er eksportgull

På Insidenorway, en felles norsk stand som arrangeres av Norsk Industri, skal 14 norske møbel- og interiørprodusenter vise fram sine produkter. Tradisjonsrike Gudbrandsdalens Uldvarefabrik har i dag en eksportandel på hele 67 prosent, og anser Europa som sitt hovedmarked.

 

– Ull blir mer trendy, og vi har klart å posisjonere oss på mange markeder med ullstoffene våre, sier administrerende direktør Jan Skrefsrud.

 

Til Milano tar Gudbrandsdalens Uldvarefabrik med seg Patch, et støydempende veggpanel med et unikt og nyskapende design. I tillegg er flere av de andre møblene hos den norske delegasjonen laget med tekstiler fra uldvarefabriken.

 

– Vi har fått god respons på Patch i Norge, og nå ønsker vi å få presentert dette også internasjonalt. Går det bra så vil det i så fall ikke være første gang vi oppnår gode resultater på slike messer. Louis Vuitton brukte tekstilet Prinsdal på et stort møbelprosjekt etter at vi hadde truffet dem på en messe, mens nederlandske Artifort lanserer flere av våre design på en sofa av Anderssen & Voll på I Saloni denne uken, sier Skrefsrud.

(Pressenytt)

 

FAKTABOKS

Insidenorway i Milano

* Felles norsk stand eid av Norsk Industri.

* Åpner tirsdag 12. april på Salone Internazionale del Mobile (I Saloni).

* Et samarbeid med klyngen Norwegian Rooms, Innovasjon Norge og Den norske ambassaden i Roma

* 5. år i rad med deltakelse på Milanomessen

* I 2016 deltar 14 møbel- og interiørbedrifter

* Milanomessen I Saloni er verdens viktigste møbel- og interiørmesse

 

Bildetekster:

Gudbrandsdalens Uldvarefebrik skal vise fram disse panelene i Milano. Foto: GU

 

– Det er potensielt svært lønnsomt for norske møbel- og interiøraktører å være synlige på I Saloni i Milano, sier Egil Sundet i Møbel + Interiør. Foto: Norsk Industri

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Industri: Møbel + Interiør, bransjesjef Egil Sundet, mobil 909 22 192

* Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, administrerende direktør Jan Skrefsrud, mobil 917 49 794

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 11.04.2016 07:27
Teknisk løsning ZEVS AS