Østfoldinnovasjon skal blåse liv i tomme idrettshaller
Ullevaal Stadion og Vålerenga kultur- og idrettspark i Oslo er med på innovasjonsprosjektet, der målet er å skape publikumsopplevelser som gjør at flere blir fristet til å delta på idretts- og kulturarrangementer.
– Gjennom en designprosess med publikum i sentrum skal vi komme fram til løsninger som gir mer besøk og økte inntekter for klubber og arrangører. Vi skal ta for oss hele kundeopplevelsen til tilskuerne, både innenfor og utenfor anlegget - og før, under og etter arrangementet, sier Lars Czwartek, salgssjef og produktsjef hos Unisport AS.
Designbyrået Ogle Noor er samarbeidspartner i prosjektet som ble sparket i gang på Ullevaal Stadion tidligere denne måneden.
Gir 7,5 millioner til idéutvikling
Dette er åttende gang det deles ut midler gjennom Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP). 7,5 millioner kroner går til å støtte den kritiske idéutviklingsfasen i 16 norske innovasjonsprosjekter. Pengene skal brukes til å prøve ut helt nye innovasjonsverktøy som bygger på systematiske brukerstudier og designmetodikk.
Øker konkurransekraften til næringslivet
Ifølge Anne E. Bull, rådgiver ved Norsk design- og arkitektursenter (DOGA), gir årets utvalgte prosjekter et godt øyeblikksbilde av det som skjer på innovasjonssiden i norsk næringsliv akkurat nå.
– Målet er å øke konkurransekraften i norsk næringsliv gjennom å utvikle nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer. I år har vi valgt ut en rekke spennende prosjekter innen blant annet bærekraft, velferdsteknologi, forretningsutvikling og havbruk, sier hun.
DIP-programmet finansieres av Nærings- og fiskeridepartementet og ledes av DOGA i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge. Siden 2009 er det blitt delt ut om lag 56 millioner kroner til 134 prosjekter.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* DOGA, rådgiver DIP, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19
* Unisport AS, salgs- og produktsjef Lars Czwartek mobil 93 84 09 05
Bildetekst:
LEASING AV BARNEKLÆR. Ett av DIP-prosjektene som får støtte skal utvikle et leasingskonsept for klær og utstyr, rettet mot blant annet småbarnsfamilier. På bildet marin designer Eva Futing i Helly Hansen og Mads Bruun Høy i Æra Strategic Innovation. Foto: Johnny Syversen
* Assitech - «Behovsstudie hverdagsrehabilitering»
* Helly Hansen - «Lease the oufit»
* Kongsberg Maritime - «Tryggere akvakulturoperasjoner med offshoreteknologi»
* Lyse AS - «Interaksjon med TV i en velferdssetting»
* Martime Cleantech - «Fremtidens servicebåter for oppdrettsnæringen»
* Mittet AS - «Kontroll over luftkvaliteten i oppholdsrom og arbeidslokaler»
* Norsk Gjenvinning - «Til låns»
* Norsvin - «Svinaktig god lønnsomhet»
* Oslo Bysykkel - «Bysykkeloptimering»
* Pubgene - «Forenkling av kompleks medisinsk informasjon for forbedret diagnostikk og behandling»
* Reemsys AS - «Redning av spedbarn i nød»
* Respinor AS - «Nytt diagnostisk utstyr for overvåkning av mellomgulvbevegelser.
* Tjelbergodden Rensefisk - «Skånsom og effektive renholdsverktøy for kar»
* Trilobite Microsystems - «Bruk av nanoteknologi for rensing av ballastvann til skip»
* Unisport Scandinavia - «Nye forretningsmuligheter og økte inntekter innen publikumsrettet idrett»
* Wonderland - «Søvn som tjeneste»
Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip