Økonomisk designopptur for HÅG og Expo Nova
Utmerkelsen ble overrakt under Næringslivsdagen 2009, som ble arrangert av Norsk Designråd 15. oktober.
– Både Expo Nova og HÅG har bevist at strategiske designinvesteringer gir konkrete resultater, og er nå offisielt to av Norges aller beste på å skape lønnsomhet gjennom å investere i design, forteller Skule Storheill, innovasjonsdirektør i Norsk Designråd.
Design Effekt er den første utmerkelsen av sitt slag i Norge – og dessuten én av få på verdensbasis. Juryen, som utelukkende besto av representanter fra næringslivet, vurderte lønnsomheten og resultatene i totalt 36 søknader, og 18 av disse ble tildelt utmerkelsen.
– Strategisk bruk av design kan være et svært effektivt virkemiddel for å kapre markedsandeler og påvirke bunnlinjen, noe vi nå har funnet mange eksempler på. Dette bør inspirere flere bedriftsledere til å satse sterkere på design som forretningsverktøy, sier juryleder Gro Myking, som er markedsdirektør i Posten Norge.
Ut av egne skygger
Den største utfordringen for både Expo Nova og HÅG var stagnasjon i markedet. Expo Nova opplevde etter mange år som ledende interiørleverandør at egen merkevare havnet i skyggen av merkevarene de solgte. I tillegg ble bedriften oppfattet som dyrere enn den faktisk var.
– Sammen med designbyrået Mission Design satt vi i gang en strategisk prosess for å utvikle et uttrykk som ga de riktige signalene, sier Pia Madshus, som er markedsansvarlig i Expo Nova
Hun forteller at det ble etablert en solid merkevareplattform for å gjøre Expo Nova lett gjenkjennelig. – Logoen var det eneste som fortsatt var gjenkjennelig for målgruppen. Den ble beholdt, men modernisert. For første gang ble et helhetlig visuelt uttrykk definert i minste detalj, både for butikk og all markedskommunikasjon, sier Madshus.
Siden Expo Novas nye og mer helhetlige visuelle identitet ble lansert i 2004, har butikken årlig opplevd en vekst på nærmere 20 prosent. – Vi har overgått resten av bransjen med god margin, sier Madshus.
Stolsalget stagnerte
Også HÅG, som mottok Design Effekt-priser for både konferansestolen HÅG Conventio Wing og arbeidsstolen HÅG H09, har opplevd økt salg og dekningsgrad i markedet.
– Etter ti år stagnerte veksten for HÅG Signét i Norge og resten av verden. Markedsanalyser tilsa likevel at potensialet var stort, men at markedet krevde noe nytt. Derfor startet vi sammen med designbyrået sapDesign et tverrfaglig samarbeid etablert mellom produktutvikling, design, produksjon, logistikk, salg og markedsføring, sier administrerende direktør Lars Røiri i HÅG.
Han forteller at gjennomført kvalitet har gitt en bærekraftig kolleksjon med høy industrialiseringsgrad. – Siden 2004 har vi hatt en meget høy omsetning på HÅG H09, med en økning på over 280 prosent. Allerede ett år etter lanseringen av H09 var veksten på 170 prosent, forteller Røiri.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, prosjektleder Marianne Utnes Kjøsnes, tlf 23 29 25 50, e-post muk@norskdesign.no
* Norsk Designråd, FoU- og innovasjonsdirektør Skule Storheill, tlf. 23 29 25 54, mobil 901 03 361
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971
* Expo Nova, markedsansvarlig Pia Madshus, mobil 908 52 005
* HÅG, administrerende Direktør Lars Ivar Røiri, mobil 911 79 067
Her er de 18 bedriftene som mottar utmerkelsen Design Effekt 2009. Samtlige har bevist at strategisk satsing på design gir positivt utslag på bunnlinjen:
Akademika – gått fra 150 til 215 millioner kroner i omsetning etter rebranding.
BBS – økte synligheten med 40% med ny visuell identitet.
Brynhild-Gruppen – salgsvekst på 148% etter relansering av klassikeren Dent.
Diplom-is – moderniserte Dream-isen og doblet markedsandelen.
Expo Nova – årlig vekst på 20% etter modernisering og ny identitet.
Flyktninghjelpen – 10 millioner kroner i nettsalg etter ny webdesign.
Gresvig – 60% omsetningsvekst etter relansering av merkevaren Norheim.
Hennig-Olsen – økte issalget med 56% etter tydeliggjøring av merkevaren.
Håg – 280% salgsøkning etter å ha lansert en ny stolserie.
Håg – doblet salget av stoler til møterom.
Jordan – økte markedsandelen på tannbørster fra 63% til 70%.
Kondomeriet – økte salget med 63% etter ny grafisk profil og nettløsning.
Lofotprodukt – fra regional til nasjonal aktør, 300% salgsøkning.
Norsk Matraps – fra 125.000 til 470.000 flasker med matoljen Odelia.
NRK – strategisk designbruk hjalp NRK Super med å gå forbi Disney Channel.
Pierre Robert – femdoblet omsetningen på undertøy etter ny produktdesign.
Silver Pensjonsforsikring – solid merkevare på rekordtid - 60% av nordmenn vurderer nå å bytte fripolise.
TINE BA – snudde nedgang til oppgang ved å relansere Litago barneyoghurt.
Dette er Design Effekt
* Tildeles designprosjekter der det er tydelig dokumentert årsak og virkning mellom design og prosjektets suksess.
* Arrangeres av Norsk Designråd, som har som formål å inspirere og bidra til at norsk næringsliv investerer i design i sin forretningsutvikling.
* Deles ut årlig under Næringslivsdagen, som i år arrangeres 15. oktober 2009.
* Årets jury ledes av markedsdirektør Gro Myking i Posten Norge, og består av Katinka von der Lippe (design- og R&D-sjef i Think), Harald Barfod (markedsdirektør i Peppes Pizza), Sverre Høven (kommersiell direktør for Flytoget), Jens Herman Ruge (jurist i Patentstyret), Benedikte Solberg (marketingdirektør i Jøtul) og Øyvind Lilaas (administrerende direktør for Lilaas).
* Utmerkelsen er utviklet etter modell av Design Effectiveness Award (DEA).
* For mer informasjon om Design Effekt: http://www.norskdesign.no/design-effekt/category8008.html