presseticker

Skip to main content

Design Effekt 2009:

Nytt undertøy femdoblet omsetningen

  Publisert: 15.10.2009 07:00 - av  Henrik Arneberg

LØNNSOMME DESIGNINVESTERINGER: Hensikten med Design Effekt er å vise fram resultatene av norske designinvesteringer, understreker Skule Storheill og Marianne Utnes Kjøsnes i Norsk Designråd. Foto: Erlend Sæteren

Oslo: De byttet ut deler av La Mote-sortimentet, bygget opp et nytt merke med ny profil, og økte sine markedsandeler fra 7 til 11 prosent. Torsdag ettermiddag fikk undertøysmerket Pierre Robert tildelt den nye utmerkelsen ”Design Effekt”.

Utmerkelsen ble overrakt under Næringslivsdagen 2009, som ble arrangert av Norsk Designråd 15. oktober.
– Pierre Robert har bevist at strategiske designinvesteringer gir konkrete resultater, og er nå offisielt en av Norges aller beste på å skape lønnsomhet gjennom å investere i design, forteller Skule Storheill, innovasjonsdirektør i Norsk Designråd.

 

Design Effekt er den første utmerkelsen av sitt slag i Norge – og dessuten én av få på verdensbasis. Juryen, som utelukkende besto av representanter fra næringslivet, vurderte lønnsomheten og resultatene i totalt 36 søknader, og 18 av disse ble tildelt utmerkelsen.


– Strategisk bruk av design kan være et svært effektivt virkemiddel for å kapre markedsandeler og påvirke bunnlinjen, noe vi nå har funnet mange eksempler på. Dette bør inspirere flere bedriftsledere til å satse sterkere på design som forretningsverktøy, sier juryleder Gro Myking, som er markedsdirektør i Posten Norge.
Fornyet seg fra topp til tå
Pierre Robert tok over for sin forgjenger La Mote i 2006. Det tidligere merket var mest kjent for strømpebukser, mens det store potensialet lå i undertøy.

– Vi startet opp med utgangspunkt i La Mote, men endte i praksis med å bygge opp et nytt merke med både ny profil og nytt innhold. En ny merkevare ble skapt helt og holdent basert på forbrukerinnsikt og design, sier marketingdirektør Siw Dejligbjerg Steen i Pierre Robert Group.

– Mens vi tidligere baserte sortimentet på leverandørbasert produktutvikling, gikk vi over til å benytte frilansdesignere og deretter ansette egne designere. Vi ville appellere til selvsikre og motebevisste forbrukere med komfort og kvalitet, og dette preget utviklingen av undertøyslinjen, innpakningen og markedskommunikasjonen, sier Dejligbjerg Steen.
Siden lanseringen i 2006 har Pierre Robert femdoblet omsetningen i forbrukerkroner fra 36 millioner i 2006 til 180 millioner i 2008. – Merket har nå en markedsandel på 5,5 prosent, opplyser Dejligbjerg Steen i Pierre Robert Group.
(Pressenytt)

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder Marianne Utnes Kjøsnes, tlf 23 29 25 50, e-post muk@norskdesign.no

* Norsk Designråd, FoU- og innovasjonsdirektør Skule Storheill, tlf. 23 29 25 54, mobil 901 03 361

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971

* Pierre Robert, markedsdirektør Siw Dejligbjerg Steen, mobil 908 85 591

Strategisk designbruk lønner seg!

Her er de 18 bedriftene som mottar utmerkelsen Design Effekt 2009. Samtlige har bevist at strategisk satsing på design gir positivt utslag på bunnlinjen:

 

Akademika – gått fra 150 til 215 millioner kroner i omsetning etter rebranding.

BBS – økte synligheten med 40% med ny visuell identitet.

Brynhild-Gruppen – salgsvekst på 148% etter relansering av klassikeren Dent.

Diplom-is – moderniserte Dream-isen og doblet markedsandelen.

Expo Nova – årlig vekst på 20% etter modernisering og ny identitet.

Flyktninghjelpen – 10 millioner kroner i nettsalg etter ny webdesign.

Gresvig – 60% omsetningsvekst etter relansering av merkevaren Norheim.

Hennig-Olsen – økte issalget med 56% etter tydeliggjøring av merkevaren.

Håg – 280% salgsøkning etter å ha lansert en ny stolserie.

Håg – doblet salget av stoler til møterom.

Jordan – økte markedsandelen på tannbørster fra 63% til 70%.

Kondomeriet – økte salget med 63% etter ny grafisk profil og nettløsning.

Lofotprodukt – fra regional til nasjonal aktør, 300% salgsøkning.

Norsk Matraps – fra 125.000 til 470.000 flasker med matoljen Odelia.

NRK – strategisk designbruk hjalp NRK Super med å gå forbi Disney Channel.

Pierre Robert – femdoblet omsetningen på undertøy etter ny produktdesign.

Silver Pensjonsforsikring – solid merkevare på rekordtid - 60% av nordmenn vurderer nå å bytte fripolise.

TINE BA – snudde nedgang til oppgang ved å relansere Litago barneyoghurt.

 

Dette er Design Effekt

* Tildeles designprosjekter der det er tydelig dokumentert årsak og virkning mellom design og prosjektets suksess.

* Arrangeres av Norsk Designråd, som har som formål å inspirere og bidra til at norsk næringsliv investerer i design i sin forretningsutvikling.

* Deles ut årlig under Næringslivsdagen, som i år arrangeres 15. oktober 2009.

* Årets jury ledes av markedsdirektør Gro Myking i Posten Norge, og består av Katinka von der Lippe (design- og R&D-sjef i Think), Harald Barfod (markedsdirektør i Peppes Pizza), Sverre Høven (kommersiell direktør for Flytoget), Jens Herman Ruge (jurist i Patentstyret), Benedikte Solberg (marketingdirektør i Jøtul) og Øyvind Lilaas (administrerende direktør for Lilaas).

* Utmerkelsen er utviklet etter modell av Design Effectiveness Award (DEA).

* For mer informasjon om Design Effekt: http://www.norskdesign.no/design-effekt/category8008.html

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak SkuleMarianne9416v2.jpg 17,58 kB (3430x2373)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 15.10.2009 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS