presseticker

Skip to main content

Nominert til Hedersprisen for god design 2014:

Ny design ga publikumsrekord for Festspillene

  Publisert: 19.03.2014 07:00 - av  Henning Poulsen

Festspillene i Bergen og ANTI er nominert til Hedersprisen for god design for festspillenes nye visuelle identitet. Foto: ANTI

Øveraasen og Eker Design er nominert til Hedersprisen for god design for Øveraasen Performance Line. Foto: Øveraasen

FLO og Jimmy Royal er nominert til Hedersprisen for god design for Kaibosh Eyewear. Foto: FLO

Oslo: Festspillene i Bergen samarbeidet med designbyrået ANTI for å fornye sin visuelle identitet. Resultatet ble rekordsalg av billetter og stadig flere unge publikummere. Nå er er de nominert til Hedersprisen for god design som deles ut på Designdagen 2. april.

Hedersprisen for god design er Norges ledende utmerkelse som gis til både bedrifter og designere for innovative designprosjekter. Hensikten er å inspirere næringslivet til å investere i designmetodikk for å øke konkurranseevne og verdiskaping. – Årets fire nominerte er modige norske bedrifter som sammen med visjonære designere har gått langt utenfor komfortsonen og fornyet seg, sier Line Aandal Røijen, prosjektleder i Norsk Designråd.

 

Kastet seg inn i fremtiden

Alle i Norge kjenner til Festspillene i Bergen, men i senere år har den ærverdige kulturinstitusjonenen strevd med å tiltrekke seg et yngre publikum. Løsningen ble å gjøre fullstendig om på den visuelle identiteten. Den nye, vågale designprofilen ble en stor suksess allerede første året, med en dobling i andel førstegangspublikummere.

 

– Du må tørre å gi slipp på fortiden når du skal inn i fremtiden. Institusjoner som oss må av og til ta tydelige grep for å holde seg relevante og aktuelle. Vi er en urban og moderne kulturformidler, men vi hadde en visuell identitet som overhode ikke viste dette. Noe drastisk måtte gjøres, sier Anders Beyer ved Festspillene i Bergen.

 

Radikale grep

Han tok over som festspilldirektør i 2012. Sammen med styret satte han i gang en omfattende fornyingsprosess. Tre mål ble satt: Å fornye, forynge og engasjere. Design ble ett av verktøyene som skulle hjelpe Festspillene i Bergen med å nå disse målene. ANTI ble valgt som samarbeidspartner. De gikk metodisk til verks for å finne sammenhenger mellom musikk og det visuelle.

 

– Vi trengte en samarbeidspartner på design som kunne hjelpe oss med å ta radikale grep. Da måtte vi også gi dem frihet, og ANTI fikk stor tillit av oss. Samtidig har samarbeidet vært tett, og ideene har vi utviklet i fellesskap, sier Beyer.

 

Publikumsrekord

Resultatet ble en svært tydelig identitet som likevel er fleksibel nok til å kunne tilpasses ulike sammenhenger og målgrupper. Matematiske taktoppbygging av musikk danner selve kjernen og inspirasjonen i det visuelle utrykket. Den nye profilen falt også i smak hos publikum. I 2013 solgte Festspillene i Bergen rekordmange billetter – hele 30 000. En viktig grunn var førstegangspublikummet, som steg fra 11 prosent til 22 prosent på ett år.

 

– Designen er svært stram og minimalistisk, men samtidig inviterer den til lek. Det skal vi spille videre på foran årets festspill, som starter 21. mai. Vi skal bli enda synligere i byen, samtidig som vi skal bruke mulighetene som ligger i designen til å engasjere publikum på helt nye måter, sier Beyer.

 

– Design styrker norsk konkurransekraft

Næringsminister Monica Mæland skal dele ut Hedersprisen for god design på Designdagen. Hun slår fast at norske bedrifter har alt å vinne på å dyrke design som innovasjonsverktøy: – Ved å satse på design kan næringslivet utvikle gode, innovative produkter og tjenester som styrker konkurransekraft og lønnsomhet. Festspillene i Bergen er et godt eksempel på hvordan design kan brukes til å holde seg vital og tiltrekke nye målgrupper, sier hun.

 

Vinneren kåres på Designdagen

Festspillene i Bergen er nominert til Hedersprisen for god design 2014 sammen med FLO, Øveraasen og Scandinavian Business Seating. Norsk Designråd offentliggjør vinneren 2. april. Utdelingen skjer under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen, som går av stabelen på DogA Norsk Design- og Arkitektursenter i Oslo. Arrangementet er åpent for alle som melder seg på. Norsk Designråd byr på foredrag med noen av verdens fremste kapasiteter på design. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen. (Pressenytt)

 

 

* Mer informasjon om Designdagen 2014: http://www.norskdesign.no/designdagen-2014/category9154.html

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

* FLO, markedsansvarlig Iben Bergstrøm, mobil 932 03 789

* Øveraasen AS, markedsansvarlig Mille Øveraasen, mobil 913 69 168

* Scandinavian Business Seating, administrerende direktør Lars I. Røiri, mobil 911 79 067

* Festspillene i Bergen, kommunikasjonssjef Silje Gripsrud, mobil 924 38 727

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971

 

 

FAKTABOKSER:

Her er de nominerte til Hedersprisen for god design 2014

Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets søkere er følgende 4 kandidater blitt plukket ut:

 

Produkt: Øveraasen Performance Line
Bedrift: Øveraasen AS
Design: Øveraasen AS og Eker Design
Kategori: Industridesign

Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/industridesign/oeveraasen-performance-line-article26138-287.html

Se video her: http://www.norskdesign.no/video/nominert-til-hedersprisen-oeveraasen-article26129-8883.html

 

Produkt: Kaibosh Eyewear
Bedrift: FLO
Design: Jimmy Royal og FLO
Kategori: Tjenester

Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/tjenester/kaibosh-eyewear-article26144-8784.html

Se video her: http://www.norskdesign.no/video/nominert-til-hedersprisen-kaibosh-article26127-8883.html


Produkt: Visuell identitet
Bedrift: Festspillene i Bergen
Design: ANTI
Kategori: Visuell kommunikasjon

Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/visuell-kommunikasjon/festspillene-i-bergen-article26145-611.html

Se video her: http://www.norskdesign.no/video/nominert-til-hedersprisen-festspillene-i-bergen-article26126-8883.html


Produkt: RBM Noor
Bedrift: Scandinavian Business Seating
Design: StokkeAustad (NO), Form Us With Love (SE), Grønlund Design (DK)
Kategori: Møbeldesign

Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/industridesign/oeveraasen-performance-line-article26138-287.html

Se video her: http://www.norskdesign.no/video/nominert-til-hedersprisen-oeveraasen-article26129-8883.html

 

 

 

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk Designråd

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå søker med produkter eller løsninger de har utviklet i fellesskap

* I år var det 150 søkere

* 2. april mottar 45 av disse Merket for god design

* Av disse 45 er fire nominert til Hedersprisen for god design

 

http://www.norskdesign.no/merket

 

Bildetekst1:

Festspillene i Bergen og ANTI er nominert til Hedersprisen for god design for festspillenes nye visuelle identitet. Foto: ANTI

 

Bildetekst2:

Øveraasen og Eker Design er nominert til Hedersprisen for god design for Øveraasen Performance Line. Foto: Øveraasen

 

Bildetekst3:

FLO og Jimmy Royal er nominert til Hedersprisen for god design for Kaibosh Eyewear. Foto: FLO

 

Bildetekst4:

Scandinavian Business Seating er sammen med StokkeAustad, Form Us With Love og Grønlund Design nominert til Hedersprisen for god design for RBM Noor. Foto: Jonas Lindström

 

Se bildegalleri med alle de nominerte her: http://www.norskdesign.no/bildegalleri/category273.html?folderID=97

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 19.03.2014 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS