Norske bønder med rapssuksess
Design Effekt Grand Prix deles ut av Norsk Designråd 15. oktober under Næringslivsdagen 2009. – Vi ønsker å føre helt konkrete bevis for at design faktisk lønner seg. Design Effekt har som formål å vise fram resultatene av designinvesteringer, sier Marianne Utnes Kjøsnes, som er prosjektleder for Design Effekt.
Andelslaget Norsk Matraps, matprodusenten Lofotprodukt og butikkjeden Kondomeriet, er alle nominert til Design Effekt Grand Prix, den første utmerkelsen som hedrer kommersielt lønnsomme designprosjekter i Norge.
– De tre bedriftene er kroneksempler på at satsing på design betaler seg tilbake mangedoblet på bunnlinjen. Takket være målrettet bruk av design som innovasjonsverktøy har disse bedriftene kommet dit de er i dag, fastslår Utnes Kjøsnes i Norsk Designråd.
Oljeeventyret i Østfold
Odelia er navnet på et litt annerledes norsk oljeeventyr. Siden lanseringen i 2005 har nemlig produsenten, Norsk Matraps, oppnådd en salgsøkning på 270 prosent. I år kommer forbrukere til å kjøpe nærmere en halv million flasker med den norske rapsoljen. Norsk Matraps er et andelslag med rundt 150 bønder på eiersiden, hovedsakelig fra Østfold.
– Vi får litt ubeskjedent si at vi har vært en viktig bidragsyter til å øke forbruket av sunn matolje i Norge. Rapsoljesalget har gått fra under 5 prosent til over 20 prosent av det totale matoljemarkedet i løpet av fire korte år. I dag har Odelia nesten halvparten av rapsoljemarkedet i Norge, sier Morten Hoff, daglig leder i Norsk Matraps. Han forteller at distribusjonen ut i butikk nå ligger på imponerende 100 prosent, noe som betyr at du får tak i Odelia uansett hvor i Norge du handler.
Utfordret olivenoljen
Hele utgangspunktet for prosjektet til østfoldbøndene var å øke verdien på rapsproduksjon i Norge, som før 2001 stort sett gikk til dyrefor. – Vi så at rapsolje solgte svært godt som matolje i andre land, og bestemte oss for å utfordre olivenoljen som dominerte markedet her hjemme, forklarer Hoff.
Rapsolje regnes for å være svært sunn, med lite mettet fett, mye kolestroldempende plantestroler og et ideelt forhold mellom omega 3 og omega 6. Men alt dette forsvinner nesten helt når oljen raffineres. Raffinert rapsolje er samtidig billigere enn kaldpresset olje fordi man får ut dobbelt så mye olje av hvert rapsfrø. Det var derfor en stor utfordring å få nordmenn til å velge den dyrere, kaldpressede oljen.
Oslobyrået Panorama Design kom med på et tidlig tidspunkt, og bisto med alt fra endelig valg av navn og grafisk utforming, til design av flaske. Når det gjelder sistnevnte var det mange hensyn som skulle tas.
– Vi ønsket ikke en høy og slank flaske á la våre konkurrenter, men heller noe som ga en egenart og som informerte om produktene. Flasken som ble valgt er estetisk tiltalende, og har dessuten klare funksjonelle fordeler. Den er enkel å bruke, både for kvinne- og mannehender. I tillegg skulle den møte dagligvarekjedenes behov for effektiv logistikk, forteller Hoff.
Stor interesse – lav kunnskap
Helt fra starten har Norsk Matraps brukt fokusgrupper i utviklingen av Odelia.
– Noe av det første vi fant ut var at nordmenn hadde en svært stor interesse for matolje, men at brukskunnskapen var lav. Derfor fant vi ut at vi som de første i markedet skulle lage egne oljer for ulike bruksformål, sier Hoff. I 2005 lanserte Odelia tre ulike oljer; én stekeolje, én naturell og én med sitronsmak. Etter hvert kom også en egen bakeolje.
Også navnet Odelia ble til gjennom fokusgrupper. – Rundt 20 navn ble presentert for styret, som plukket ut fem. Disse ble assosiasjonstestet hos en gruppe med kvinner – som gjør 75 prosent av husholdningsinnkjøpene og derfor er en naturlig målgruppe – og Odelia ble valgt. Resten er historie. Norsk oljehistorie, fastslår Morten Hoff.
Effektiv design stilles ut
Fra og med torsdag 8. oktober utstilles de tre lønnsomme designprosjektene på DogA Norsk Design- og Arkitektursenteret i Oslo. Utstillingen vil stå helt fram til 8. november.
– Jeg vil oppfordre så mange som mulig til å få med seg utstillingen – her er det nemlig mye å lære for noen og enhver, påpeker Marianne Utnes Kjøsnes i Norsk Designråd.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, prosjektleder Marianne Utnes Kjøsnes, tlf 23 29 25 50, mobil 484 00 222, e-post muk@norskdesign.no
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971
* Norsk Matraps BA, daglig leder Morten Hoff, mobil 900 86 349
* Lofotprodukt AS, daglig leder Sigvald Rist, mobil 957 81 300
* Kondomeriet/Uniform Design, Erik Jansson, mobil 958 90 279
* Tildeles designprosjekter der det er tydelig dokumentert årsak og virkning mellom design og prosjektets suksess.
* Arrangeres av Norsk Designråd, som har som formål å inspirere og bidra til at norsk næringsliv investerer i design i sin forretningsutvikling.
* I år mottok Norsk Designråd totalt 36 søknader. Av disse har juryen tildelt utmerkelsen ”Design Effekt” til 18 bedrifter. 3 søknader er nominert til ”Design Effekt Grand Prix”.
* Både ”Design Effekt” og ”Design Effekt Grand Prix” deles ut årlig under Næringslivsdagen, som i år arrangeres 15. oktober 2009.
* Årets jury ledes av markedsdirektør Gro Myking i Posten Norge, og består av Katinka von der Lippe (design- og R&D-sjef i Think), Harald Barfod (markedsdirektør i Peppes Pizza), Sverre Høven (kommersiell direktør for Flytoget), Jens Herman Ruge (jurist i Patentstyret), Benedikte Solberg (marketingdirektør i Jøtul) og Øyvind Lilaas (administrerende direktør for Lilaas).
* Utmerkelsen er utviklet etter modell av Design Effectiveness Award (DEA).
* For mer informasjon om Design Effekt: http://www.norskdesign.no/design-effekt/category8008.html