Norges største designprosjekt på skinner
– Transport er en av de største og viktigste utfordringene samfunnet står overfor. Da er det ikke så rart at arbeidet med anskaffelsen og utformingen av de nye NSB-togene er en av Norges mest omfattende og gjennomgripende designprosesser gjennom tidene, sier Marte Grevsgard, prosjektleder i Norsk Designråd.
Det bor 2,5 millioner mennesker på Østlandet, og antallet ventes å vokse kraftig flere steder i landsdelen. Hvert år gjøres det 52 millioner reiser med NSBs tog.
– Et tog for fremtiden
– Vi skaffer nå nye tog for mange år fremover, med funksjoner som tar høyde for fremtidens behov. De nye togene skal hjelpe oss med å løse vår samfunnsoppgave, å transportere mennesker på en effektiv, sikker og miljøvennlig måte, sier Tom Ingulstad, konserndirektør og leder for NSB Persontog.
Det er mange år siden forrige gang NSB kjøpte nye tog, og selskapet har investert mye tid og krefter i anskaffelsesprosessen. Valget falt til slutt på sveitiske Stadler Bussnang. Sammen med Nose Design presenterte de et konsept skreddersydd for Norges klima og topografi, tilpasset norske reisevaner.
– Bedre for alle
Alt fra toppledere til fageksperter, lokførere, konduktører, fagforeninger og verneombud i NSB har vært med på det tverrfaglige arbeidet med de nye togene. Helt fra begynnelsen var universell utforming et viktig premiss. Representanter fra fire organisasjoner for funksjonshemmede har derfor deltatt i arbeidet med utformingen av togene. Dette har blant annet ført til lavgulv i over 60 prosent av toget.
– Løsninger som er universelt utformede tar særlig hensyn til personer med nedsatt funksjonevne, men gjør togreisen lettere for alle. Vi har alle mobilitetsproblemer nå og da, om det skyldes beinbrudd, barnevogn eller en tung koffert. Da er vi avhengige av funksjonell design og at ting er tilrettelagt for oss. Det som er nødvendig for noen er bra for alle, sier Ingulstad.
Kapasiteten opp 30 prosent
Viktige komponenter er bygget inn i toget eller plassert på taket, noe som gjør togene bedre rustet til å takle is og snø. Inne i vognene er møblene modulære, slik at NSB kan gjøre endringer i fremtiden dersom nye behov melder seg. Flere seter kombinert med flere tog i drift betyr en samlet kapasitetsøkning på mellom 25 og 30 prosent, ifølge NSBs beregninger.
NSB er nominert til Hedersprisen for god design 2012 sammen med Statoil og gründerbedriftene Norwegian Rain og inPed. Hedersprisen løfter fram landets enere innen design, og deles ut 18. april av Norsk Designråd under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen.
(Pressenytt)
* Les mer utfyllende om NSBs nye tog her: http://www.norskdesign.no/inspirasjon-og-caser/nsb-nytt-tog-type-74-article21706-8677.html
* Mer informasjon om Designdagen 2012: http://www.norskdesign.no/designdagen-2012/category8915.html
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, prosjektleder for designpriser - Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683
* NSB, kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby, mobil 916 53 449
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971
Bildetekst:
GJENNOMGRIPENDE TOGDESIGN: NSB og Nose Design er nominert til Hedersprisen for god design for de nye togene, som med sine gjennomtenkte designgrep representerer et løft for kollektivtransport på Østlandet. Hvem som vinner blir klart på Designdagen onsdag 18. april. Foto: Øivind Haug