Nordnorsk matteinnovatør satser i New York
I årets første kvartal økte norsk møbel- og interiøreksport til USA med hele 60,4 prosent fra samme kvartal i fjor. Det viser nye tall fra Designindustrien, som inntil nylig het Norsk Industri Møbel + Interiør.
Søndag 21. mai åpner østkystens viktigste møbel- og interiørmesse, ICFF, dørene på Javits Center i New York. På nesten 17 000 kvadratmeter skal om lag 750 utstillere kjempe om oppmerksomheten til over 35 000 besøkende.
På den norske Insidenorway-paviljongen stiller den tradisjonsrike tekstilprodusenten Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, den innovative møbelbedriften VAD, den uortodokse designduoen Ope og den spennende utfordreren Heymat.
Vil bli internasjonal merkevare
Heymat fra Mo i Rana skal vise fram en rekke av sine karakteristiske matter på ICFF, den første store messen den den unge bedriften deltar på utenfor Norges grenser.
– Vi ønsker å bli en internasjonal merkevare. Vi har så langt konsentrert oss om Norge, og det er først i år at vi ser utover landets grenser for å finne nye forhandlere. I likhet med nordmenn er også amerikanere opptatt av godt designede kvalitetsprodukter med lang levetid og høy funksjonalitet. Derfor er det naturlig for oss å satse her, sier Sonja Djønne, daglig leder i Heymat.
Til New York tar hun med seg fire matter som er designet av anerkjente Kristine Five Melvær: «Eng», «Mix», «Heim» og «Spot». Også matten «Hagl», som er spesielt tilpasset terrasseskyvedører, skal vises fram til et kresent messepublikum.
Røtter i vaskeribransjen
I motsetning til de fleste andre møbel- og interiørbedrifter har Heymat røtter i vaskeribransjen. Mannen til Sonja Djønne, Thoralf Lian, er tredje generasjon som har valgt vaskerifaget. I en årrekke har ekteparet drevet et vaskeri som spesialiserer seg på vask og utleie av industrimatter til næringslivet på Helgeland. For noen år siden bestemte Djønne seg for å prøve noe nytt.
– Det begynte med at vi tok med en industrimatte hjem. Den fungerte mye bedre enn noen annen dørmatte vi har hatt hjemme, men særlig vakker å se på var den ikke. Derfor bestemte vi oss for å bruke norsk design for å utvikle matter spesielt tilpasset privatmarkedet. Dette har slått godt an hos forbrukerne, forteller Djønne.
Siden oppstarten i 2016 har gründerbedriften fått 50 forhandlere i Norge - samt blant annet i Texas, Toronto og Tokyo.
Vil øke norsk eksport
I år feirer Egil Sundet, bransjedirektør i Designindustrien, 10-årsjubileum for den norske fellesstanden Insidenorway på ICFF i New York.
– Hensikten er å løfte fram norske møbel- og interiørbedrifter og bistå med eksportetablering i internasjonale markeder. Siden 2005 har vi hatt over 50 norske paviljonger på messer og utstillinger blant annet i Tokyo, Berlin, Wien, Shanghai, New York, Toronto, Milano og Los Angeles. I senere år har USA blitt et av de viktigste eksportmarkedene for bransjen, forteller Sundet.
(Pressenytt)
FAKTABOKS
Insidenorway i New York
* Insidenorway er en felles norsk stand eid av Norsk Industri.
* Står for 10. år på rad på International Contemporary Furniture Fair (ICFF) på Javits Center i New York 21. - 24. mai.
* Et samarbeid med Innovasjon Norge og Det norske generalkonsulatet i New York
* ICFF venter over 35 000 deltakere og nesten 750 utstillere i år.
* USA er det fjerde viktigste eksportmarkedet for norsk møbel- og interiørindustri etter Sverige, Danmark og Tyskland.
* I 2016 økte eksporten til USA med 5,6 prosent.
* Første kvartal 2017 vokste USA-eksporten med 60,4 prosent sammenlignet med første kvartal i fjor.
* Total norsk møbel- og interiøreksport til utlandet lå i fjor på 6,4 milliarder kroner.
Bildetekst:
Mattene til Heymat kombinerer elegant samtidsdesign med røff industrikvalitet. Foto: Heymat
Kontaktpersoner:
* Heymat, daglig leder Sonja Djønne, mobil 414 49 696
* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 909 22 192